Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Min första Saab

  1. #1

    Min första Saab

    Tjena!

    Det är så att jag funderar på att köpa en Saab 9-3 2.0t från 1999 (min första Saab som rubriken säger...) Till att börja med så kostar den jag tittat på 59.000:- och har gått strax över 12000 mil, är det ett bra pris? Normalt pris?

    Men framförallt, vad ska jag tänka på? Vilka slitdelar är extra kritiska på årsmodellen och sånt där?

    Hjälp mig nu att bestämma mig för rätt bil!

    EDIT: Shit, insåg just att den troligtvis borde ligga i Finans. Hoppas att någon vänlig själ kan flytta rätt den.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    jupp flyttar

  3. #3
    Fick reda på att den är importerad från Italien och att köldmedlet till AC'n måste fyllas på.

    Vad kostar en enkel påfyllnad av köldmedel, och viktigare - innebär det att bilen är Italien-såld att den kommer rosta sönder?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Det är ju ett slutet system och påfyllnad är inte speciellt vanligt. Det går ju inte åt så mycket medel. Kan kanske vara en läcka. Provtryck! Import är inget problem eftersom bilen nu varit i sverige.

    Kolla det vanliga

    Oljenivå
    Konstiga ljud
    Däck (mönsterdjup)
    Växellådan (att alla växlar går i utan att kärva)
    Kolla ev läckage mellan motor och växellåda
    Hissa upp bilen och kolla efter rost
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139
    Tillverkare av bilar rostskyddar allteftersom till vilken marknad bilarna skall säljas i. Norden har ett av de tuffaste rostförhållande i världen. Så jag skulle ha rostskyddad den bums efter köp. Om du vill spara pengar så hitta ett Dinitrol rostskyddscenter i Tallin (färja från Stockholm).

  6. #6
    Dagens bilar klarar sannolikt fler mil än äldre; dvs köp en nyare med fler mil.

    Välj hellre en 9-3 M2001-03 alt 9-5 M2001 eller kanske nyare för 60-70 KSEK.

    Nämnda bil tycker inte jag borde kosta en krona över 40 KSEK.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Dagens bilar klarar sannolikt fler mil än äldre; dvs köp en nyare med fler mil.

    Välj hellre en 9-3 M2001-03 alt 9-5 M2001 eller kanske nyare för 60-70 KSEK.

    Nämnda bil tycker inte jag borde kosta en krona över 40 KSEK.
    Enig - det finns drivor av fina svensksålda 9-3or med bra historia till salu för liknande príser. Gå upp 10k och du får en 01-aero
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    AC är ett slutet system, så i stora drag är de aldrig "bara att fylla på AC:n". En riktigt verkstad måste felsöka vart gasen har läckt ut och laga ev läckage och sedan fylla på systemet.

    Men titta du på flera saabar, de är verkligen köparens marknad om man ska köpa sig en saab idag

  9. #9
    Tack för tipsen. Kanske lika bra att äcklet som hade lovat att hålla bilen tills jag kom flinade mig rätt upp i ansiktet och sa "Jag sålde den just." när jag hade åkt 10 mil för att se på den då.

    Ska hålla ögonen öppna, vill bort från Volvo-misären jag är född och uppväxt i.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Akta dig för en bil med läckor i AC-systemet OM du vill ha kyla i bilen och inte är beredd att betala dyrt för reparation. Jag hade min inne på felsökning i somras, 8000-10.000:- för att fixa det som måste fixas.

    Det där med att "fylla på" ser man ju på var och varannan annons nuförtiden.. ungefär som att fylla på spolarvätska. Det är ju inte riktigt så enkelt.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

Liknande ämnen

  1. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  2. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  3. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •