Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Effekt och lite annat, 9-3ss 1,8t - 2,0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    35

    Effekt och lite annat, 9-3ss 1,8t - 2,0t

    Hej!
    Är ny på forumet och ganska ny vad de gäller allt som forumet handlar om.. Hur som helst så har jag nu en tid suttit och letat runt lite på nätet och kolla flera sidor och forum.. Spec det här.. Har bestämt mig för att införskaffa en saab 9-3ss vector 03-04.

    Det jag oxå bestämt mig för är att effekten ska självklart ökas. Men jag har några funderinga som jag inte fått svar på ännu. Tänkte att jag kunde ställa några frågor här. Är dock lite osäker på ifall jag ställer dem på rätt ställe. Men eftersom det handlar om lite allt möjligt så hoppas jag iaf att det är rätt Nu till frågorna.

    Är det någon som har några som helst erfarenheter av bsr:s steg5 kit? Kostnad? problem? någe man ska tänka på etc.

    Hur mkt effekt kan man ta ut innan man bör uppgradera tex drivlina.

    Vad säger lagen om uppgraderingar? Har fått lite olika svar.. Och samtliga lite luddiga. Hur blir det tex med besiktning och liknande?

    Väghållningen.. Hur långt klarar mig sig på sportchassit? väghållningen är minst lika viktigt som effekten.

    Sen till sist.. 1,8 eller 2,0t spelar det någon roll?

    Är som sagt ny vad det gäller det mesta. Har sökt men inte riktigt fått de svar jag vill ha. Men kan hända att jag missat någon tråd. Hänvisningar till andra trådar, sidor.. ja allt är jag tacksam för. Är som sagt nybörjare så va lite snäll.

    edit: någon som vet hurivda det går att eftermontera eller uppgradera stereon?
    og9-3 Viggen -00
    9000 CSE 2,0t A50 -97 (Pendlarbilen)
    142-RB26DETT || Och massa andra skit bilar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Välkommen!

    Eftersom du ska trimma så spelar det inte någon roll vilken motor du väljer. De är exakt samma förutom att 1.8t saknar turbomätare. Om den är värd den extra kostnaden är upp till dig.

    Ska du gå över steg 3 så lär du förr eller senare behöva en ny koppling så räkna med det i kalkylen från början. Finns inte så många alternativ så räkna med 10k med arbete.

    Sportchassit räcker långt. SS:en har väldigt fin väghållning som original.

    Angående ljud så är det inte helt enkelt att uppgradera. Du hittar en hel del trådar om det om du söker lite.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    35
    Tack
    turbo mätaren spelar väl egentligen ingen större roll.. Men å andra sidan så lockar de 25extra orginal hästarna.. Då det dröjer ett tag innan effekten kmr. Vart kan man köpa förstärkningskoppling te 9-3ss? har letat lite grann. men inte hittat =(

    Ska kika lite i ljudforumet om jag ska vara ärlig så va jag lite lat där

    Men någon som har erfarenheter av bsr? och någon som kan ge mig ett ca pris på steg 4-5 kitet? mailat dem.. Men har inte fått något svar.. Får antagligen testa att göra det igen.

    För övrigt är jag tacksam för alla svar jag kan få hänvisningar till andra trådar är inte helt fel heller
    og9-3 Viggen -00
    9000 CSE 2,0t A50 -97 (Pendlarbilen)
    142-RB26DETT || Och massa andra skit bilar.

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Snaku
    Tack
    turbo mätaren spelar väl egentligen ingen större roll.. Men å andra sidan så lockar de 25extra orginal hästarna.. Då det dröjer ett tag innan effekten kmr. Vart kan man köpa förstärkningskoppling te 9-3ss? har letat lite grann. men inte hittat =(

    Ska kika lite i ljudforumet om jag ska vara ärlig så va jag lite lat där

    Men någon som har erfarenheter av bsr? och någon som kan ge mig ett ca pris på steg 4-5 kitet? mailat dem.. Men har inte fått något svar.. Får antagligen testa att göra det igen.

    För övrigt är jag tacksam för alla svar jag kan få hänvisningar till andra trådar är inte helt fel heller
    Jag köpte en "1.8:a" istället för Aeron (obs; äldre Aeron dvs 210hästarn) ,,men den är snart en Aero,, har lite motordetaljer kvar som skall bytas...

    Som sagt,, Jag tog en fullsmetad Vector istället..

    Ljudet är ju grymt..

    Trim har de flesta.. Maila o hör..

    Men det är semestertider så ha tålamod.


    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Effekt av annat inloppsrör? (9-5 Aero)
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 11:16
  2. min bil nu efter lack o lite annat
    Av wicked_creep i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 21:28
  3. Acc panel. och lite annat
    Av bohlin_85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 22:45
  4. fundering kring annat avgassystem/ger detta mer effekt?
    Av classic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:02
  5. Frågor relaterat till oljebyte 9000
    Av TobiasLundgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •