Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Kraftigt ryck vid acceleration 9000 -97

  1. #1

    Kraftigt ryck vid acceleration 9000 -97

    Hej!
    Skulle behöva lite tips.
    Har problem enl. rubriken. Det är inga problem att smyga upp bilen i hastighet, men när jag ska accelerera lite snabbare vid t.ex. omkörning (gasen i botten :-)) så hugger bilen till ordentligt. Alltså, jättemycket. Det känns som om dörrarna ska flyga upp och att jag ska slå tänderna i ratten. Bilen har gjort så här från och till innan, men det verkar ha ökat de senaste veckorna.
    Tändkasseten är relativt ny (<1år), magnetventilen verkar fungera som den ska, den laddar knappt 1 bar (något lågt grundladd dock). I övrigt nya stift (rätt sort), ny olja, nytt luftfilter, ny avlastningsventil (org).

    Bilen: Saab 9000 CDE 1997 2,0LTT Nordic steg 2.

    All hjälp om vad som kan vara fel uppskattas!

    mvh
    Markus

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    testa med en annan DI även om din är relativ ny är ingen försäkring på att den är hel, kan lika väl ha pajat efter 10 mil.

    min bil ryckte som fasen när jag köpte den, bytte stiften och bilen slutade rycka men laddade taskigt istället så fick ta DIn med och då gick bilen kanon och helt utan ryck, trasig MV tror jag inte leder till att bilen rycker och skakar då den enbart minskar laddet och sänkt ladd ger inte ryck mm.
    Annars kan ju även bränslefilter va att kolla på, luftfilter kan ju va värt att se på om de bror på att den får dåligt med luft.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Tack för tipsen. Det känns ändå inte som Di-ryck. Det brukar väl resultera i en mer ojämn acceleration. Här hugger det bara till EN gång, rejält!
    Luftfiltret är som sagt precis bytt och sitter i en uppborrad luftburk, filter och burk är orginal.

    Jag har ett nytt bränslefilter hemma så jag antar att det kan vara värt ett förök att byta det. Tack för tipset.

    /Markus

  4. #4
    Hej !

    Det är inte en kärvande WG arm som inte vill vara med och leka !

  5. #5
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Verkar som att tryckvakten går i.. vad laddar den när det "rycker"?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Kraftigt ryck vid acceleration

    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    den laddar knappt 1 bar (något lågt grundladd dock).
    Kan mycket väl vara det....kör man lågt grundladd kan det bli att det "slänger över" p.g.a den inte hinner reglera.

  7. #7
    Tryckvakten låter rimligt. Svårt att sitta och titta på laddtryckmätaren samtidigt som kör och få ett exakt värde tycker jag. Men jag tror inte att den är så högt som 1 bar när den hugger till. Skulle snarare säga att mätaren har hunnit upp till cirka 0,6-0,7 (hur exakt den nu är...).
    Laddtrycket går ner till cirka 0,2-0,3 bar om man duttar lite lätt på bromspedalen.
    Hur undersöker/fixar jag smidigast en kärvande wastegate-arm?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Tryckvakten låter rimligt. Svårt att sitta och titta på laddtryckmätaren samtidigt som kör och få ett exakt värde tycker jag. Men jag tror inte att den är så högt som 1 bar när den hugger till. Skulle snarare säga att mätaren har hunnit upp till cirka 0,6-0,7 (hur exakt den nu är...).
    Laddtrycket går ner till cirka 0,2-0,3 bar om man duttar lite lätt på bromspedalen.
    Hur undersöker/fixar jag smidigast en kärvande wastegate-arm?

    Jag hade samma problem med min 9000 2.3T, Tryckte man plattan i mattan så small det bara till ibland. Men polaren hade en 9000 aero och samma problem, tilläggas ska dock att detta inte hände om man pressade bilen normalt på gasen samt inte om man dragit på mycket innan, utan bara om du låg och körde normalt och sen tryckte plattan i mattan. Förklaringen jag fått i efterhand är att, min var trimmad med dom första trimmen som kom, och då glömde många av dom att ta bort tryckvakten på dom.
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Hur undersöker/fixar jag smidigast en kärvande wastegate-arm?
    Kör bilen TOK-het, öppna huven (utan att stänga av), ryck "W" slangen på magnetventilen och pumpa med en vanlig cykelpump-
    WG skall rör sig lätt och smidigt till ändläget.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av ZerOMikE
    Förklaringen jag fått i efterhand är att, min var trimmad med dom första trimmen som kom, och då glömde många av dom att ta bort tryckvakten på dom.
    Jag skulle istället förklara det med att många tidiga program var rätt fläskigt "påställda" i mellanregistret och med ett laddtryck som låg väldigt nära tryckvakten i programmet (1.5xbar) och vid vissa omständigheter och kanske inte helt rätt GLT så slängde det över.

    Vanligtvis tar man inte bort spärren.....

  11. #11
    ZerOMikE slog huvudet på spiken. Det är precis så som min uppför sig. Programmet kom från Nordic förra året så det ska nog inte vara något fel på.
    Jag ska testa cykelpumpstricket som JonTe tipsade om. Jag antar att detta inte rättar till en kärvande WG-arm, utan bara indikerar om något är fel?
    Goa gubbar här på forumet!
    mvh
    Markus

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Jag antar att detta inte rättar till en kärvande WG-arm, utan bara indikerar om något är fel?
    Precis.
    Trilskades med en A50 med kärvade WG där jag gjorde ett smörjar försök med kopparpastaspray (från insidan) med det höll bara ett tag.
    Fick byta turbinhus på skrället tillslut....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Jag antar att detta inte rättar till en kärvande WG-arm, utan bara indikerar om något är fel?
    Precis.
    Trilskades med en A50 med kärvade WG där jag gjorde ett smörjar försök med kopparpastaspray (från insidan) med det höll bara ett tag.
    Fick byta turbinhus på skrället tillslut....

    Men jag tror inte att beteendet på bilen är någon fara, bara ett störande moment, ring till nordic så hjälper dom nog dig att förklara.
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Jag har precis samma problem med min 9000 A50 2,3t (chip,avgas).
    När jag trycker gas i botten snabbt så laddar den 1,6 poff i med tryckvakten och jag sitter med ratten som bitring.
    Trodde naturligtvis att det var magnetventilen, men tyvärr ingen förbättring, stift bytta, wastegate stången kollad. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på???
    Så berätta gärna när du får bukt med problemet.
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Förresten....ett steg 2 som laddar "knappt 1bar" låter lite klent?
    Vad mäter du med för laddtryckmätare?

  16. #16
    Jag använder mig av denna:
    http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=9902
    Antagligen en väl invaliderad kvalitetsprodukt!
    mvh
    Markus

  17. #17
    he he.. Verkar som att vakuumslangen till mätaren var skadad. Den bytte igår. Mätarnålen stack iväg ända upp till 1,4 bar när jag tryckte gasen i botten nu på morgonen. Då hade jag visserligen ingen reducering på slangen, vet inte om det kan ge lite "glädjesiffror".

    Dags att byta magnetventil IGEN kanske....

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Då hade jag visserligen ingen reducering på slangen, vet inte om det kan ge lite "glädjesiffror".
    Det enda negativa man får med sig om man kör utan reducering är att nålen kan bli "orolig" och fladdra =bli svåravläst.
    Men den visar endå rätt....
    Citat Ursprungligen postat av kalaspuff
    Dags att byta magnetventil IGEN kanske....
    Byt du MV.......ellerså testar du de tips jag redan gett dig först

  19. #19
    Sir, YES, Sir!
    Jag återkommer med info om mina fortsatta framgångar.
    tack.
    /M

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Har fått reda på att otät IC/slangar till o från dito, kan ge dylika problem oxå. Har en torr slang som ska bytas på kidsens kärra i helgen. De liksom pyser ur den. Allt annat e tätt o fint iaf. Fast ja kan ju köra bil oxå, så jag har sluppit få tänderna i ratten när de hackat. Måste både lyssna o va snabb på kopplingen när de bluddrar till.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. 9000 aero hackar kraftigt
    Av Bigangry i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 19:16
  2. Saab 9000 Kraftigt oljeläckage
    Av Nasse_jkpg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 21:55
  3. Kraftigt ryck vid acceleration (9-5, år 99) *LÖST*
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 22:11
  4. Saab 9000 2,3T -96 ryck vid gas
    Av espii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 02:38
  5. Ryck vid fullgas på 9000 2,3T
    Av agehall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •