Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Låsfel höger framdörr NG9-3

  1. #1

    Låsfel höger framdörr NG9-3

    Hej, har fått ett mycket underligt elfel på min SS-03.
    På morgonen när jag skulle köra iväg till jobbet får jag upp felmeddelande i SID; fel på låssystem sen dyker fel på immobiliserings felmeddelandet upp. Bilen går som vanligt, inga problem men höger framdörr är stendöd. Det går inte att få upp dörren genom att dra i "pluggen" inne i bilen och den uppnas inte med nyckelfjärren. Elmanövrering av backspegeln fungerar inte samt att det inte går att hissa ner eller upp rutan, dock funkar högtalaren? Finns det någon som förstår sig på elsystemet i dörren och kan man montera ner dörrklädseln med dörren stängd??? Mycket tacksam för hjälp!!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426

    Re: EL-fel höger framdörr SS-03.

    Citat Ursprungligen postat av Kalles
    Hej, har fått ett mycket underligt elfel på min SS-03.
    På morgonen när jag skulle köra iväg till jobbet får jag upp felmeddelande i SID; fel på låssystem sen dyker fel på immobiliserings felmeddelandet upp. Bilen går som vanligt, inga problem men höger framdörr är stendöd. Det går inte att få upp dörren genom att dra i "pluggen" inne i bilen och den uppnas inte med nyckelfjärren. Elmanövrering av backspegeln fungerar inte samt att det inte går att hissa ner eller upp rutan, dock funkar högtalaren? Finns det någon som förstår sig på elsystemet i dörren och kan man montera ner dörrklädseln med dörren stängd??? Mycket tacksam för hjälp!!
    Kolla om inte den lilla kloss som sitter vid gångjärnen till dörren har lossnat.
    Den är svart och lite lila.
    Det lila är en låsning som du kan skjuta ut med tex en mejsel.
    Prova att trycka klossen på plats och skjuta tillbaka låsningen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    582

    Re: EL-fel höger framdörr SS-03.

    Citat Ursprungligen postat av Kalles
    Hej, har fått ett mycket underligt elfel på min SS-03.
    På morgonen när jag skulle köra iväg till jobbet får jag upp felmeddelande i SID; fel på låssystem sen dyker fel på immobiliserings felmeddelandet upp. Bilen går som vanligt, inga problem men höger framdörr är stendöd. Det går inte att få upp dörren genom att dra i "pluggen" inne i bilen och den uppnas inte med nyckelfjärren. Elmanövrering av backspegeln fungerar inte samt att det inte går att hissa ner eller upp rutan, dock funkar högtalaren? Finns det någon som förstår sig på elsystemet i dörren och kan man montera ner dörrklädseln med dörren stängd??? Mycket tacksam för hjälp!!
    Fick precis sånt fel tidigare i somras! Helt plötsligt var höger framdörr stendöd! Åkte in till Saab som felsökte med Tech2. Ingen kontakt med högerdörren! Något styrdon strulade tydligen... Han bröt strömmen via batteriet en stund och sen funkade det! Men han fick fortfarande inte kontakt med nåt styrdon som han försökte programmera om men det funkade inte ändå. Efter ca 2 timmar uppdaterade han hela mjukvaran i bilen och då löste sig allt. Naturligtvis hade man ingen garanti kvar och nån goodwill fann inte på detta, så det blev till att pröjsa 800:-. Men då fick jag ju trots allt den senaste mjukvaran i bilen...

    Men som jag minns det så funkade dörren igen efter att han bröt strömmen på batteriet en stund. Men du måste ha Tech2 för att se om det e problem med styrdonet och då får du åka till Saab.

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  4. #4
    Det stora problemet som jag har är att jag inte kan öppna dörren. Alltså jag kan inte komma åt några kontakter eller motsv. i dörren... eller "dörrkarmen"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    582
    Citat Ursprungligen postat av Kalles
    Det stora problemet som jag har är att jag inte kan öppna dörren. Alltså jag kan inte komma åt några kontakter eller motsv. i dörren... eller "dörrkarmen"
    Precis. På Saab sa de att om de inte får igång dörren genom att "reseta" via batteriet, så kommer inte heller de åt att fixa det styrdon som sitter i själva dörren, om det skulle vara trasigt. De måste då ta sönder innerdörren och kostnaden för allt då sa han att jag inte ville veta...

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  6. #6
    OK, kanon då är det inte bara jag som har råkat ut för detta.

    Jag hoppas på att dörren kommer igång efter att jag bryter strömmen, får testa ikväll. Nån rivning av dörren hoppas jag verkligen att man ska slippa! Tycker att sådana pinsamma fel borde alltid ligga under goodwill, 2 - 3 år gammal bil som man inte kan öppna dörren på...

    Mvh Kalle

  7. #7
    Nu funkar allt!! Klockrent, tack för tipset!! Har inte gjort någon omprogramering utan lyfte bara på batteriet. Hoppas att den inte ballar ur nån mer gång... Mvh Kalle

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    582


    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

Liknande ämnen

  1. Höger framdörr i baklås NG9-3
    Av jonatanstark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-05-15, 17:18
  2. Vibrationer i höger framdörr och högtalare (9-3 SS -03)
    Av Millow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 10:34
  3. Plåtskada höger framdörr
    Av Skyblue i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 17:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •