Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 Tid 1999 18000 mil stötdämpar byte bussningar vad först?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    4097

    9-3 Tid 1999 18000 mil stötdämpar byte bussningar vad först?

    Hej har en 9-3 som gått 18000 någonting.
    och vill få en bättre väghållning.
    Har bytt en styrled resten är orginal .

    vad bör man byta?
    vad ger mest effekt ?
    behöver inte rally saker men bra komfort och körkänsla igen.
    vad skall jag satsa på vilka bussningar skall jag byta först?
    vore jättebra med en turorningslista.
    Finns idag inga saker som rycker på bilprovningen men dom börjar bli slita antagligen, men man märker ju inte långsam försämring så tydligt.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 981
    Stötdämparna först....
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    personligen skulle jag byta alla bussningar i framvagnan före stötdämparna för det ger en mer direkt känsla.
    Stötdämparna kan bara göra att det blir lite mer fastare och då speciellt med nya fjädrar.
    Sen hur hårda bussningar du vill ha är en annan sak.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 981
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Stötdämparna kan bara göra att det blir lite mer fastare och då speciellt med nya fjädrar.
    Har bilen gått 18000 mil är dämparna cykelpumpar och med råge passerat sin förväntade livslängd.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    4097
    När jag gungar på bilen så stannar den med engång men kanske skall man inte testa så?
    har "nya fjädrar liggande till en 9-3 sportedition undrar om dom är för veka för en diesel som antagligen är tyngre fram?
    I såfall kanske man skall skaffa nya dämpare och byta fjädrarna med.
    inga speciella bussningar fram som är lämpliga, eller är det alla som skall bytas?
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 364
    Stötdämpare kan hålla väldigt länge med fullgod effekt beroende på var i landet man bor, vilka vägar man kör på m.m.
    Är det orginal dämpare på en sänkt bil bör man byta dom men känns inte bilen speciellt svampig är det bussningarna som gäller.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Vilken av bussningar lär bytas först? ng900 Läs beskrivning
    Av NIKKELICIOUS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 08:05
  2. Oljud efter bussning och stötdämpar byte.
    Av aran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 16:10
  3. [LÖST] Byte av bakvagnsbussningar NG900
    Av krejsi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 00:58
  4. FAQ: Byte bussningar OG9-5
    Av HeRmAN i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •