Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ang speciallamellen till Sachs 600-platta till 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Ang speciallamellen till Sachs 600-platta till 9000

    Jag undrar helt sonika om man "måste" ha den där speciallamellen till 600-plattan.

    Dom flesta kör ju med originallamell och det verkar ju funka prima vad jag förstått.


    Men finns det nån anledning att betala 2500+moms för den riktiga lamellen?

    Håller tryckplattan emot mer med speciallamell än med en ny original 240mm lamell?

    God jul
    9-5 2.3 2007

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Jag visste inte ens att "speciallamellen" fanns kvar i sortimentet... Hade för mig att den hade utgått? Vad jag minns så gjorde "speciallamellen" dels att dragläget hamnade mer eller mindre precis som original, dels tillät den ännu högre vrid. Det går dock i de allra flesta fall utmärkt att köra runt eller strax över 600 Nm med originallamell.

    Det går alldeles utmärkt att köra med originallamell. Sök lite på "schimsa" och liknande så hittar du en del trådar om tankegångar kring montering av den famösa 600-plattan (bl a portning av slavcylinder, stålomspunnen kopplingsslang, korrekt luftning m.m).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479
    Allt du skrev jag skulle söka info om vet jag redan. (har sökt och läst en del)

    Det va mest det om den va specad för 600Nm med speciallamell jag undrade om.

    Tex att den "bara" håller 550Nm med original och 600Nm med special.


    Ang att den skulle va ute ur sortimentet visste jag med när jag frågade och jag blev rätt paff när han sa "Ja, en sån finns hemma så vi kan beställa så den kommer imorgon. Den kostar 2500 + moms."


    Jag ska testa med original 240mm lamell och funkar inte det så kan man ju alltid investera i en ny lamell


    Tack för svaret förresten
    9-5 2.3 2007

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Ang speciallamellen till Sachs 600-platta till 9000

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz

    Dom flesta kör ju med originallamell och det verkar ju funka prima vad jag förstått.

    Hej !

    Prima å prima...nja.

    Jag kör med original tjocklek på lamellen och visst skulle jag kunna tänka mig att ha dragläget lite längre upp.

    Dock är det inget som retat gallfeber på mig precis, monterade kopplingen i slutet av November -01 och hittills har jag kommit 29839km utan raseriutbrott.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Allt du skrev jag skulle söka info om vet jag redan. (har sökt och läst en del)

    Det va mest det om den va specad för 600Nm med speciallamell jag undrade om.

    Tex att den "bara" håller 550Nm med original och 600Nm med special.


    Ang att den skulle va ute ur sortimentet visste jag med när jag frågade och jag blev rätt paff när han sa "Ja, en sån finns hemma så vi kan beställa så den kommer imorgon. Den kostar 2500 + moms."


    Jag ska testa med original 240mm lamell och funkar inte det så kan man ju alltid investera i en ny lamell
    Hej,

    Bra, då vet du vad som funkar och vad som inte funkar...

    För "normalt" bruk, d v s utan GTBB40 och liknande med 2,4 bar i mellanregistret, så klarar man sig finfint med originallamell.

    Som TD04 mycket riktigt påpekade, och som jag tror att jag nämnde, så får man dock vara beredd på lite lägre dragläge än normalt. Men det går som sagt att leva med.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Om du hittat rätt lamell sa köp den till det priset om du tycker att det är värt det. Det är en bra lamell och priset är bra.

    Enligt Sachs race engineerings kataloger haller 600-plattan för 505Nm med standardlamell, 585Nm med speciallamellen, och 645Nm med sinterlamell. De syftar da pa de olika beläggens egenskaper och torsionsfjädrarna mm.

    Kolla att det är rätt lamell inan du köper den. Jag har flera ggr beställt sadana lameller och det har vid varje tillfälle varit tal om specialtillverkning eftersom den inte finns i sortimentet längre. Det kan ju iofs vara en annan lamell som funkar lika bra..... Jag skall kolla exakt nr pa den jag brukar beställa...

    Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  7. #7
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    vad har special lamellen för nr är snart dags för kopplings byte....
    9-3 Aero-08

Liknande ämnen

  1. Sportchassi till 9000 - Sachs el Bilstein?
    Av Luban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 10:48
  2. Platta till mobiltelefonhållare
    Av Cagner i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 02:00
  3. Speedparts sportchassie till 9000 (Sachs)
    Av Laddtryck i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 12:10
  4. Sachs sportchassi till 9000
    Av Stefan K i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:52
  5. sachs 600nm tryckplatta till 9000 aero!!!
    Av aero_piloten1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •