Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Nya högtalare i 9-3 SS -04

  1. #1

    Nya högtalare i 9-3 SS -04

    Hej

    Jag har en Saab 9-3 SS -04 vector med ljudsystem Premium 150 eller 70 (?).

    Nu har jag ett problem. Har köpt ett par nya högtalare till hatthyllan...men det blir ju skitljud där bak utan bas. Har läst att det inte blir någon skillnad med bara nya högtalare i tidigare trådar om detta. Man måste visst löda o krångla.

    Jag vill ha ingånde hjälp med hur man kringgår detta problem. Jag är ej insatt i hur man ska göra. Fattar inget.

    Mvh, MrWickwire
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  2. #2

    Ingen som har lust att hjälpa mig?

    Plz!!

    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Grejen är väl den att du måste ha ett separat slutsteg (AMP2) för att få bassignaler bak. I annat fall är det enbart dörrhögtalarna fram som står för basen.

    Mvh Stoffe

  4. #4

    OK...

    ...men vad är detta då? AMP1?!? Löda ngt under förarstplen, uh?!

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=dra+amp1

    Jag e helt lost

    Mvh, Wickwire
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Löda i AMP1 under förarsätet gör man för att få ut lågnivåsignal om man vill montera ett eftermarknadssteg för att driva t ex en sub. Det har alltså inget att göra mer högtalarna i hatthyllan. Börja med att förklara vad det är för högtalare du bytt ut/monterat och förklara hur du hade tänkt att allt skulle fungera så ska jag rätta dig/informera dig utifrån den kunskap du har.

    Mvh Stoffe

  6. #6

    ok

    Ok

    Jag har köpt två st högtalare till hatthyllan. Vet inte vad de heter. Storlek 6" kanske.

    Jag vill bara ha lite bättre ljud bakifrån, vilket jag givetvis trodde att jag skulle få om jag enbart bytte ut de gamla högtalarna mot ett par nya, kraftigare & bättre. Men icke...

    Ingen bas heller.

    Sedan efter allt krångel surfade jag förbi detta fina forum för första gången och kunde till min förvåning läsa att det inte alls var så simpelt (som det brukar vara) att få in ett par härliga högtalare som man betalt 1.000:- för.

    //Wickwire
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: ok

    Citat Ursprungligen postat av MrWickwire
    Ok

    Jag har köpt två st högtalare till hatthyllan. Vet inte vad de heter. Storlek 6" kanske.

    Jag vill bara ha lite bättre ljud bakifrån, vilket jag givetvis trodde att jag skulle få om jag enbart bytte ut de gamla högtalarna mot ett par nya, kraftigare & bättre. Men icke...

    Ingen bas heller.

    Sedan efter allt krångel surfade jag förbi detta fina forum för första gången och kunde till min förvåning läsa att det inte alls var så simpelt (som det brukar vara) att få in ett par härliga högtalare som man betalt 1.000:- för.

    //Wickwire

    Det enda som passar i hatthyllan är 4" och 6x9"

    6x9" kan du bara använda om du har 300W systemet med AMP2 i skuffen eller om du har eftermonterat antingen AMP2 eller en eftermarknadsförstärkare.

  8. #8

    Re: ok

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av MrWickwire
    Ok

    Jag har köpt två st högtalare till hatthyllan. Vet inte vad de heter. Storlek 6" kanske.

    Jag vill bara ha lite bättre ljud bakifrån, vilket jag givetvis trodde att jag skulle få om jag enbart bytte ut de gamla högtalarna mot ett par nya, kraftigare & bättre. Men icke...

    Ingen bas heller.

    Sedan efter allt krångel surfade jag förbi detta fina forum för första gången och kunde till min förvåning läsa att det inte alls var så simpelt (som det brukar vara) att få in ett par härliga högtalare som man betalt 1.000:- för.

    //Wickwire

    Det enda som passar i hatthyllan är 4" och 6x9"

    6x9" kan du bara använda om du har 300W systemet med AMP2 i skuffen eller om du har eftermonterat antingen AMP2 eller en eftermarknadsförstärkare.
    Tjena!

    OK, då är det 4" som jag försöker intallera. Fattar inte varför det ska vara superkrångligt att få till lite bättre ljud...det verkar ju inte gå alls
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: ok

    Citat Ursprungligen postat av MrWickwire
    OK, då är det 4" som jag försöker intallera. Fattar inte varför det ska vara superkrångligt att få till lite bättre ljud...det verkar ju inte gå alls
    Jodå, allt går, men det beror ju på vilka förväntningar man har.
    Jag bytte mina 3,5" högtalare och 4" högtalare till Kickers koaxialer. Blev grymt mycket bättre ljud. Sen monterade jag ett Kickermonoblock som driver en 12" sub i skuffen. Spelar på riktigt bra alltså.
    Jag skulle gissa det hade blivit ganska vettigt om man monterat AMP2 och monterat ett par 6x9" högtalare i hatthyllan också, även om det inte spelat riktigt lika bra som en separat bas.

    Mvh Stoffe

  10. #10

    Re: ok

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jodå, allt går, men det beror ju på vilka förväntningar man har.
    Jag bytte mina 3,5" högtalare och 4" högtalare till Kickers koaxialer. Blev grymt mycket bättre ljud. Sen monterade jag ett Kickermonoblock som driver en 12" sub i skuffen. Spelar på riktigt bra alltså.
    Jag skulle gissa det hade blivit ganska vettigt om man monterat AMP2 och monterat ett par 6x9" högtalare i hatthyllan också, även om det inte spelat riktigt lika bra som en separat bas.

    Mvh Stoffe
    Ok, jag vill bara få lite mera bas bakifrån och ev. renare ljud...utan en baslåda + slutsteg.

    Mvh, MrWickwire
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: ok

    Citat Ursprungligen postat av MrWickwire
    Ok, jag vill bara få lite mera bas bakifrån och ev. renare ljud...utan en baslåda + slutsteg.

    Mvh, MrWickwire
    Du kommer inte få mer bas utan att montera Saabs originalsteg AMP2 i kofferten och koppla dina nya 6x9" högtalare till det.
    Men ljudet blir renare om du byter 3,5" högtalarna fram till ett par bra koaxialer. T ex Infinity eller Kicker.

    Mvh Stoffe

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    hade du frågat den kunniga personalen där du köpt dina högtalare så hade dom säkert talat om för dig att det är en omöjlig ekvation. Såna här ggr när man är okunnig så är det bättre att fråga innan man köper en massa saker.
    Du resonerar ungefär som du även skulle koppla dina stora tunga hemmahögtalare till en Freestyle? Det går det också men jag tror inte det går särskilt bra?

  13. #13

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    hade du frågat den kunniga personalen där du köpt dina högtalare så hade dom säkert talat om för dig att det är en omöjlig ekvation. Såna här ggr när man är okunnig så är det bättre att fråga innan man köper en massa saker.
    Du resonerar ungefär som du även skulle koppla dina stora tunga hemmahögtalare till en Freestyle? Det går det också men jag tror inte det går särskilt bra?
    Öh, nej så är inte fallet alls. Från en "vanlig" bilstereo fungerar det utmärkt att få lite bättre ljud med ett par bra nya högtalare....freestyle?!

    Vad gäller stället som jag köpte högtalarna ifrån så frågade jag dels vilka högtalare som passade till min bil samt om det var svårt att få till bra ljud. Jag kommer givetvis INTE att åka dit igen...med tanke på den bristfälliga info jag tydligen fick.

    Jag får nog "montera Saabs originalsteg AMP2". Vet inte hur man gör iofs.

    Mvh, Wicke
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Nä

    Citat Ursprungligen postat av MrWickwire
    Öh, nej så är inte fallet alls. Från en "vanlig" bilstereo fungerar det utmärkt att få lite bättre ljud med ett par bra nya högtalare....freestyle?!

    Vad gäller stället som jag köpte högtalarna ifrån så frågade jag dels vilka högtalare som passade till min bil samt om det var svårt att få till bra ljud. Jag kommer givetvis INTE att åka dit igen...med tanke på den bristfälliga info jag tydligen fick.

    Jag får nog "montera Saabs originalsteg AMP2". Vet inte hur man gör iofs.

    Mvh, Wicke
    Tyvärr är inte saker och ting lika självklara och enkla i dagens bilar som i gårdagens. Det gäller det mesta, inte bara bilstereon.
    Jag tycker inte det är särskilt förvånande att de inte kunde ge dig ett korrekt svar i bilstereobutiken med tanke på att det är ganska få som öht känner till ljudsystemets uppbyggnad i en SS.

    För att vara på den säkra sidan bör du vända dig till din Saabhandlare för att få en AMP2 monterad då det förutsätter att du har fördraget kablage.

    Mvh Stoffe

  15. #15

    ok

    Ok!

    Tack för hjälpen iaf

    Mvh, Wickwire
    Gasar en Saab 9-3 ss vector 175hk 2,0t...med uselt ljud där bak...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150

    Re: Nä

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag tycker inte det är särskilt förvånande att de inte kunde ge dig ett korrekt svar i bilstereobutiken med tanke på att det är ganska få som öht känner till ljudsystemets uppbyggnad i en SS.
    Tycker inte heller det är förvånande, men det är dåligt av bilstereobutiken att säga "ja, det funkar finfint" när dom inte har en aning.

    Dom är inte ensamma, finns alltför många okunniga säljare som drar till med ett "säkert" svar som i själva verket är en vild gissning.

    Jag får mer förtroende för en säljare som säger "jag har inget svar på din fråga men jag kan ta reda på det och återkomma till dig".
    9-3 SC 1.9TiD -08

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Lånar tråden lite...

    Jag har en ss -04 och ska imorgon byta h+v högtalare fram imorgon.
    Jag köpte ett par 3,5" Infinity Reference 3002 cf igår och har en fråga:
    Vad är det för några kondensatorer(?) http://www.kritz.se/kondensator.html (fotat med mobilkamera). Det står ingenting om dom i instruktionerna.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Lånar tråden lite...

    Jag har en ss -04 och ska imorgon byta h+v högtalare fram imorgon.
    Jag köpte ett par 3,5" Infinity Reference 3002 cf igår och har en fråga:
    Vad är det för några kondensatorer(?) http://www.kritz.se/kondensator.html (fotat med mobilkamera). Det står ingenting om dom i instruktionerna.
    Är ingen expert men skulle faktiskt tro att det är någon form av delningsfilter. Troligen för att skala bort låga frekvenser så att högtalarna tål lite mer.

    Men dom behöver du nog inte bry dig om i och med att signalen redan är kapad från huvudenheten. Jag kopplade in mina högtalare, lika som dina, utan.

    /Mattias
    9-3 SC 1.9TiD -08

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Lånar tråden lite...

    Jag har en ss -04 och ska imorgon byta h+v högtalare fram imorgon.
    Jag köpte ett par 3,5" Infinity Reference 3002 cf igår och har en fråga:
    Vad är det för några kondensatorer(?) http://www.kritz.se/kondensator.html (fotat med mobilkamera). Det står ingenting om dom i instruktionerna.

    Sitter det inga kondingar i serie till diskanten i högtalaren?, isf ska den nog sitta där .. jag köpte Kappa och till dem var det separata delningsfilter..

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Sitter det inga kondingar i serie till diskanten i högtalaren?, isf ska den nog sitta där .. jag köpte Kappa och till dem var det separata delningsfilter..
    Jag tror det redan sitter kondingar till diskanten. Dom större som följde med är nog till baselementet.
    9-3 SC 1.9TiD -08

Liknande ämnen

  1. Högtalare i 9-5 -02
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 10:26
  2. bak högtalare i 9-3 cab
    Av DarkAngel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 00:49
  3. högtalare
    Av hammarslag i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •