Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tomgångsproblem 9000 turbo -88

  1. #1

    Tomgångsproblem 9000 turbo -88

    Som rubriken lyder har jag lite problem med bilen. Det är en Saab 9000 t16 -88B DI/APC.. När den är kall ligger tomgången bra men så fort den blir lite varm sticker den iväg och lägger sig runt 1500 och stiger sen sakta upp mot 2000 varv. Där kan de ibland låta lite som ett "varvstopp" går i!? Kan detta ha något med styrboxen att göra? Andra förslag mottages tacksamt. Har precis renoverat toppen nu och tänkte att det kanske va nån packning eller liknande som läckte, men INTE! Har även sprutat startgas lite här o var för op lokalisera felet men det hjälpt inte det heller.. Snälla hjälp mig
    Saab 9000 2,0T DI/APC - 88 STD Vill ha mer

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Kolla spjällägesgivaren och tomgångsmotorn.
    Lägesgivaren sitter i änden på spjällaxeln och tomgångsmotorn borde ligga ovanpå insuget med en tjock slang till spjällhus och en till plenumkammaren.
    Även tempgivaren kan göra lite lustiga fel, den som sitter i insuget som är till motorstyrningen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Tomgångsproblem 9000 turbo -88

    Kolla upp tomgångs motorn.. Den sitter ovanpå insuget.. Har inga mätvärden på den i hövet. Men återkommer om ja hittar det i någon verkstadshandbok..

    Kan kolla upp även om ja hittar symtomen som du har i boka också..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Tomgångsproblem 9000 turbo -88

    Citat Ursprungligen postat av PysPyret
    Som rubriken lyder har jag lite problem med bilen. Det är en Saab 9000 t16 -88B DI/APC.. När den är kall ligger tomgången bra men så fort den blir lite varm sticker den iväg och lägger sig runt 1500 och stiger sen sakta upp mot 2000 varv. Där kan de ibland låta lite som ett "varvstopp" går i!? Kan detta ha något med styrboxen att göra? Andra förslag mottages tacksamt. Har precis renoverat toppen nu och tänkte att det kanske va nån packning eller liknande som läckte, men INTE! Har även sprutat startgas lite här o var för op lokalisera felet men det hjälpt inte det heller.. Snälla hjälp mig
    Tja. Ta loss skiten, dränk den med 5-56 och låt verka en bra stund (min låg över natten). Rengör den sedan med en lase inuti (OBS; ingen tryckluft)

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Många svar på en gång och alla före LM.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Jo men jag har bytt tomgångsmotorn tidigare utan resultat.. Ca 3 månader sen.. det här felet har hängt me ett tag nu Men jag ska kolla över spjällhuskontakten me.. Tack för tipset! Är det samma spjällhus på alla tidiga 9000 eller...?
    Saab 9000 2,0T DI/APC - 88 STD Vill ha mer

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    kolla alla slangar som han ha med luft att göra(haha nästan alla) Har alltid varit felet när min tomgång vart kass, att en slang hoppat av eller varit lös. Brukar sällan vara problem med tomgångsmotorerna


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  8. #8
    okej får kolla upp det me... Har tyvärr inte tid idag men kanske kollar imorgon.. Återkommer med svar.. Tack
    Saab 9000 2,0T DI/APC - 88 STD Vill ha mer

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    kolla alla slangar som han ha med luft att göra(haha nästan alla) Har alltid varit felet när min tomgång vart kass, att en slang hoppat av eller varit lös. Brukar sällan vara problem med tomgångsmotorerna


    ///MATTSSON
    Vid hög tomgång brukar det ofta vara en vakuumslang som spruckit.
    Kolla NOGA, byt helst ut alla (ca 50:-) även fast de ser hela ut.
    Tomgångsmotor/spjället brukar ofta ge en för låg tomgång
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Tomgångsproblem, 9000, 2.3 turbo 200hk, -91
    Av Gunnar.Brostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 23:19
  2. Tomgångsproblem 9000 2,3i -95
    Av Caffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 17:58
  3. Tomgångsproblem 900 Turbo 8 -89
    Av PatrickB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 22:23
  4. Tomgångsproblem på min 9000 -92
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •