Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: lås ur funktion. Inbrottsskyddet aktiverat?

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005

lås ur funktion. Inbrottsskyddet aktiverat?

Nu är det dags igen. När jag skulle starta bilden igår kväll så startar inte bilen. Jag öppnar bilen precis som vanligt - inget konstigt så långt. Öppnar först bakluckan för att släppa in hundarna i hundburen.

När vi ska åka så händer ingenting. Lampor och instrumentpanel tänds och vid första försöket upplever vi att motorn nästan hinner tända. Efter det händer ingenting. När jag vrider om startnyckeln blinkar bara instrumentpanelen och ett tickande ljud under huven hörs.

När vi gett upp och ska gå därifrån så fungerar inte autolåset heller. Vi kan dock öppna/låsa med startnyckeln manuellt. När jag använder nyckeln manuellt så fungerar dock inte autolåset, alltså endast förardörren låses. Resten av dörrarna påverkas inte men det ska de väl?

Spontant tror man ju att batteriet är urladdat.

Dock när vi försöker starta med hjälp av startkablar händer inget.

Kan vi ha aktiverat inbrottsskyddet och eftersom inte nycklarna fungerar kan jag inte deaktivera det?

Jag har provat även med reservnyckel och samma fenomen uppstår.

Problem nummer två är att det är en automat som står nere i garage...går inte att bogsera till verkstad hur som helst alltså.

Vet någon om någon verkstad i Malmötrakten som kan Saab och gör "hembesök"?
    I garaget: Saab 9-5 vector 2,3t kombi -02 automat

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Givetvis tar jag gärna emot förslag på diagnos också!

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    När du provar andra gången, drar startmotorn runt?

Spontant låter det som DI-kassetten. Undrar om c-låset hänger ihop med startproblemen
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Låter precis som att batteriet är i dåligt skick. Om batteriet är urladdad så funkar inte centrallåset. Tickande ljudet som du beskriver är väl troligtvis några reläer som orkar dra. Men om startmotorn drar runt och den inte tänder så kan det vara antingen bränslepump eller tändkasett (oftast är det dessa fel). Det kan även hända att han är sur då han skickade i soppan vid första startförsöket och han inte orkade tända. Men oftast så brular det låta som att det inte finns nån komprission i motorn.

Om det inte är något av ovanstående grejer så kan man ibland få strul med stöldlarmet. Den kan "tappa" immobilizeringen och då måste man åka till en saabverkstad eller om nån i har en tech2 som kan hjälpa dig.

Det går att bogsera en bil med automatlåda men se till att köra fruktansvärt sakta och att man inte åker allt för långt heller.

Lycka till med bilen.

Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Medlem#
    5622
    Mät på kabeln till startmotorn om startmotorn får 12V när du vrider om nyckeln, får den inte det är det antingen startspärr eller dåligt batteri (finns givetvis fler anledningar, men dessa är nog troligast)

/Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Tack för er input!

Jag tog ur batteriet och åkte till Meca och testade det. Kortslutning.

Så det vara bara att köpa ett nytt.

Ibland känns 1200 spänn som rena julklappen!

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006

Immobalizer!

För nån vecka sen så hände samma sak mig, centrallåset slutade funka vilket fick mig att tro att immobalizern oxå hade lagt av.

Jag ringde bärgaren och han kom, satte sig bakom ratten, tryckte på knappen för immobilisern några gånger och startade motorn. Han strök mig och jag slapp betala, riktigt juste, han sa att han inte trodde jag ville betala 1500kr för att han kom dit och startade motorn åt mig ...

Saken är den att när jag numera trycker på knappen på nyckeln så "knäpper" det bakom intrumentpanelen och jag har nu lärt mig att det är immobalisern som "aktiveras/avaktiveras".

Det är ett väldigt lågt ljud och eftersom jag alltid låst upp bilen med knappen tidigare så har jag ju aldrig hört det.

Och nu vet jag att jag ska kolla batteriet, tack för den.
    En sak mindre att fixa på åbäket.
    9-3 2,0t, 2000

Liknande ämnen

1. [LÖST] Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3
    Av Grane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 08:55
  2. ABS ur funktion m.m. i SID
    Av foo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 19:14
  3. 9-3ss Lås ur funktion?