Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5 aut. Backen "hugger" EDIT: NU HAR DET RASAT

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460

    9-5 aut. Backen "hugger" EDIT: NU HAR DET RASAT

    Lyfter lite pga ett akutare problem (orginaltext hittar ni nedan)

    Jag misstänker att min låda rasade idag på E4 Skärholmen i regnet. På färskt regn inoljad asfalt spann det kort till när jag skulle byta fil i 50kmh över den vita linjen. Ett litet hugg när det bettade föregick lite skrap och rassel. Bilen drev ej längre och jag parkerade på E4 i höjd med IKEA.
    -Jag budgeterar för ett växellåderas, men kan man ha sådan "tur" att det "bara" är en drivaxel?
    Bilen går att rulla med "P" ilagd, men driver inte på "D", ganska precis tvärtom vad man vill.

    Jag är öppen för ideer och förslag, gärna på "billiga automatlådor till salu"
    Kan mitt tidigare "problem" ha varit en föraning om vad som komma skulle?

    /Tummen

    Orginalpost:
    när backväxeln läggs i så känner man att den börjar dra, men när man kliver lätt på gasen så "hugger" det till beroende på belastning (om man backar uppför så hugger det hårdare t ex.). Vad beror det på, och är det dags för en renovering. Inga liknande symptom på Drive-läget, eller i backläge efter det att det lagts i första ggn.
    /Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    upp
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    jo, det var så att jag hade "turen" att det "bara" var drivaxel vänster fram som gick av jäms med ABS-kuggarna.
    Känns som en högvinst, så nu skall jag köpa en trisslott och den blir förmodligen en nitlott.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  4. #4
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Gick den av?
    Och din bil är orginal?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Hej!

    Bytte inte du drivaxel?

    Jag bytte ju den till en beg under min ägo som visade sig läcka vilket jag åtgärdade men sen fick väl du ett missljud och bytte den?

    Hursomhelst skönt att det inte var lådan, de håller i evighet om man byter olja ibland, dock gillar de inte trim.

    Har du trimmat än förresten?

    En bekant bytte låda på sin ng900 härom veckan och när han drog åt den så gick den av!


    Som tur var hade weggen en över.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    T16: jo jag bytte den drivaxeln du hade bytt innan pga att yttre knuten knäppte (var slut). Sedan bytte jag spindel i höstas med för att spindelledens infästning var oval. Men nu är det dags för drivaxeln igen. Vid det här laget borde jag kunna det själv, men jag har inte tid (jävla idrott!).
    Det var regnhalt och det släppte lite när jag skulle byta fil (tror jag skrev det ovan), så det spelade nog ingen roll om det var trimmat eller otrimmat då, fast "for the record" så sitter det numera ett Maptun steg 3 program i bilen
    Jag tror jag skall be killen byta olja i lådan oxå på en ggn kanske? Den har gått 19900 nu, och jag tror att du Dennis gjorde det vid ~13000 senast, eller? (Minns ej vad du skrev in i serviceboken). Den har gått ca 500mil efter trim nu. Vad tycker du/ni?

    Förövrigt anser jag att man har livstidsgaranti på alla bilar man köper av fok här på forumet, så våga dig inte hit upp till Fjollträsk utan att bjuda på glass! (Men tack för all telefonsupport)
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av tummen
    Förövrigt anser jag att man har livstidsgaranti på alla bilar man köper av fok här på forumet, så våga dig inte hit upp till Fjollträsk utan att bjuda på glass! (Men tack för all telefonsupport)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    VA e T16 oxå glassgubbe?? Kanske pga sånt här som de bytte spindlar på Aero -02 o alla -03;or. Eller? Nån som vet? har iaf nya spindlarna på min Aero. Känns tryggt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Nej anledningen till att drivaxeln byttes under min ägo var att jag köpte den med en smäll på framhjulet så fjäderben, spindel och drivaxel köptes begagnat, tydligen var inte dessa saker helt ok, bla läckte knuten vilket jag åtgärdade men tydligen var skadan redan skedd.

    -00 har gjutjärnsspindlar, -02 har aluminium.

    Oljan byts enklast genom att lossa pluggen och mäta upp det som kommer ut(ca. 3 liter) och sedan fylla på lika mycket, visserligen byts inte det i oljekylet och konvertern men det går ju varmköra och upprepa proceduren om man vill då oljan är billigare än motorolja och lådan har inget bytbart filter.

    PS. får ta med en glass till mantorp!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Då skall jag prova ett oljebyte eftersom det inte går att göra i onödan, eller för ofta.
    Hmmm, Mantorp. Jag har inte varit på bana på flera år! Dessutom är jag "ledig" den helgen, och glass-sugen! Vet inte om jag vågar visa dig bilen bara eftersom den var så snygg när jag köpte den, och nu lite vandaliserad av tjuvar.... (snodde dimljuset!?). Det kan vara en bra anledning att köra slut på sommardäcken och stötdämparna som bägge nog är dags för nya till nästa säsong.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    sådärja, så var bilen hämtad hos han som gjorde drivaxelbytet åt mig.
    Det passades på att byta ett hjullager oxå som tydligen var heeeelt slut. Kan detta ha varit orsaken eller symptom på drivaxelbrottet...?...
    Hursomhelst, det ser inte ut att bli Mantorp tyvärr, så ät glassen själv innan den smälter Växellåds-oljebytet får vänta tills efter helgen i alla fall.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

Liknande ämnen

  1. (Edit) "Röd" fungerar!!
    Av Conny L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 16:01
  2. Motorn "hugger"
    Av Super Mandus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 16:29
  3. nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 14:19
  4. Edit: Då HAR man rasat sin första og-låda..
    Av dr_pepper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 12:36
  5. "Smäller" i lådan. EDIT: PAJJ.....
    Av T200 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •