Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Strömkabel till slutsteg utan säkring

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183

    Strömkabel till slutsteg utan säkring

    Hej
    Jag ska dra en 21 kvadratkabel till slutsteget.
    Men jag hörde att en säkringen framme vid batteriet kan ge spänningsfall.
    Stämmer det?
    Känns det inte onödigt att dra en tjock fin kabel om det ändå blir sämre av säkringen och dess anslutningar?
    Vågar man låta bli säkringen vid batteriet?
    Slutsteget har ju egna säkringar.

    En fråga till:
    Ska jordkabeln från slutsteget vara lika tjock som pluskabeln?

    Mvh Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Strömkabel till slutsteg utan säkring

    Citat Ursprungligen postat av Magitek
    Hej
    Jag ska dra en 21 kvadratkabel till slutsteget.
    Men jag hörde att en säkringen framme vid batteriet kan ge spänningsfall.
    Stämmer det?
    Känns det inte onödigt att dra en tjock fin kabel om det ändå blir sämre av säkringen och dess anslutningar?
    Vågar man låta bli säkringen vid batteriet?
    Slutsteget har ju egna säkringar.

    En fråga till:
    Ska jordkabeln från slutsteget vara lika tjock som pluskabeln?

    Mvh Magnus
    Vet inte hur många gånger detta har varit uppe...

    Men vi tar det hela en gång till då.
    ---------------------------------------
    Det SKA alltid sitta säkring framme vid batteriet (inom 20cm från batteriet).

    Bara dumheter att den ger märkbara spänningsfall om det hela är riktigt gjort.
    (Varför har alla tävlingsinstallationer säkringar om det nu skulle vara så dåligt?)

    Vad som många inte verkar förstå är att säkringen på slutsteget är till för den interna kretskorten etc för slutsteget.

    Om säkringen i steget går, hindrar det en kortslutning orsakat utanför steget? -Nej. Det gör det inte... Säkringen måste naturligtvis sitta nära strömkällan så att strömmen bryts. Skiter man i säkringen eller som någon gjorde, sätter den bak i skuffen, så kommer kabeln fram till säkringen ändå att ha ström i sig. (I detta fallet cirkus en 4-5 meter alltså)

    OM olyckan skulle vara framme och det blir kortslutning någonstans på vägen, eller bak vid slutsteget så finns det ingenting som hindrar att kabeln börjar smälta/brinna, och det är INTE skoj med en ihopsmält/brinnande 21mm2 kabel inne i bilen. Dessutom är det lätt hänt att t ex råka sätta skruvmejseln mot chassit på steget om man är där och pillar och skada det på det viset (kortsluta steget på det viset är inte nyttigt). Bättre då att ha en säkring som smäller på en gång än att man friterar steget.

    Försäkringsbolaget kommer dessutom ganska säkert att sätta sig på tvären om de upptäcker (vilket de antagligen gör) att orsaken till att bilen brunnit upp/tagit skada beror på att någon monterat en strömkabel till slutsteget utan att säkra av den.



    Och ja. Självklart ska jordkabeln vara lika tjock som pluskabeln. Finns ingen vits med att sätta en 21mm2 kabel som du sedan stryper genom att sätta en för dåligt tilltagen jordkabel.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Strömkabel till slutsteg utan säkring

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Och ja. Självklart ska jordkabeln vara lika tjock som pluskabeln. Finns ingen vits med att sätta en 21mm2 kabel som du sedan stryper genom att sätta en för dåligt tilltagen jordkabel.
    Beror alldeles på längden, jordar du steget direkt brevid så behöver jordkabeln inte alls vara lika grov som tex. en 4-5meters matarkabel från pluspolen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Strömkabel till slutsteg utan säkring

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Och ja. Självklart ska jordkabeln vara lika tjock som pluskabeln. Finns ingen vits med att sätta en 21mm2 kabel som du sedan stryper genom att sätta en för dåligt tilltagen jordkabel.
    Beror alldeles på längden, jordar du steget direkt brevid så behöver jordkabeln inte alls vara lika grov som tex. en 4-5meters matarkabel från pluspolen.
    Naturligtvis är det så.

    Men personligen känns det som det kvittar rätt hårt om man sparar in den där 20-lappen det kostar att dra lika tjock kabel den där 1½ metern eller vad det handlar om.

    Det blir ju inte sämre av att ha lika tjock kabel i alla fall...


    Kan verkligen rekomendera "magazinet" på Nårdiks hemsida ( http://www.nardik.se/ ) där bilstereobyggare kan få de flesta frågor om säkringar, kabellängder och annat junk besvarade.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Jag tackar och tar åt mig expertisens råd.
    Mvh Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Magitek
    Jag tackar och tar åt mig expertisens råd.
    Mvh Magnus
    Nu ska vi väl inte ta till sånna överdrifter...

    Men glad att man kunde vara till någon hjälp.

    Hoppas att bygget blir bra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Strömkabel till slutsteg utan säkring

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det SKA alltid sitta säkring framme vid batteriet (inom 20cm från batteriet).
    Att den ska sitta inom 20cm är väl lite att överdriva blir ofta ganska svårt att få till monteringen av säkringshållaren på ett bra sätt om man ska ha en så kort bit. Tävlar själv inom billjud och min säkringshållare sitter 35cm ifrån batteriet, enligt EMMAs regelbok så ska säkringen sitta inom 40cm och det brukar man klara ganska enkelt.

    Sen ska kabeln givetvis skyddas också för att undvika att det ska bli kortis. Jag drar alla mina kablar i PMA-slang, s.k "robotslang" och det ger ett bra skydd, speciellt i motorrummet.

    /Christoffer

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Strömkabel till slutsteg utan säkring

    Citat Ursprungligen postat av kicko
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det SKA alltid sitta säkring framme vid batteriet (inom 20cm från batteriet).
    Att den ska sitta inom 20cm är väl lite att överdriva blir ofta ganska svårt att få till monteringen av säkringshållaren på ett bra sätt om man ska ha en så kort bit. Tävlar själv inom billjud och min säkringshållare sitter 35cm ifrån batteriet, enligt EMMAs regelbok så ska säkringen sitta inom 40cm och det brukar man klara ganska enkelt.

    Sen ska kabeln givetvis skyddas också för att undvika att det ska bli kortis. Jag drar alla mina kablar i PMA-slang, s.k "robotslang" och det ger ett bra skydd, speciellt i motorrummet.

    /Christoffer
    Okej. Ska förtydliga mig hur jag menade då...

    Det SKA alltid sitta säkring framme vid batteriet (HELST inom 20cm från batteriet).

    Ju närmre desto bättre, självklart, men naturligtvis ska man också kunna sätta fast säkringshållaren.


    Men säkring ska finnas.
    Tyckte det var viktigt att påpeka det eftersom trådskaparen gick i tankarna på att strunta i den.



    Robotslang kanske kan vara häftigt att montera om man tävlar genom EMMA, men i ärlighetens namn är inte heller det någonting som GIVETVIS måste finnas heller eller hur?

    Använder man kabelgenomföringar eller bilens befintliga kabelgenomföringar och drar kabeln på ett vettigt vis är robotslang ingenting som behöver användas i en vanlig installation. Fördel, javisst. Men inget måste...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Självklart menar jag att man skyddar den där det behöver skyddas, du behöver ju inte dra den i robotslang inne i kupén nödvändigtvis, om inte just för att det ska se lite proffsigare ut. Men robotslang är ju väldigt bra att använda i motorutrymmet eftersom det är mycket värme och fukt osv, sedan kan du ju dra i robotslang genom torpedväggen så slipper du ju använda gummigenomföringar.

    Bara lite tips, man kan givetvis göra på olika sätt.

    /Christoffer

Liknande ämnen

  1. Strömkabel till slutsteg 93ss 04 / CD fel
    Av kvirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 15:27
  2. Strömkabel till slutsteg?
    Av Mr_Cooler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 14:58
  3. Dra strömkabel till slutsteg?
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 23:40
  4. dra in strömkabel till slutsteg i en 9-5 -02
    Av Henke_Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •