Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Placering av bredbandslambda samt avgastempgivare?

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 796

    Re: Montering av bredbandslambda

    Du ska väl ha mer än 30 cm t.o.m. om avgastempen blir riktigt hög som den kan bli på turbobilar. Jag satte min typ 40-45 cm efter turbon på cabben.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Montering av bredbandslambda

    saxat från innovates hemsida med installationsanvisningar..

    The bung must be installed in the exhaust pipe at
    the side or on top, NOT on the bottom of the exhaust pipe. Best
    position is between 10:00 and 2:00 position

    står även att den inte får installeras under kl 9 o kl 3... så jag anser att 9 är rätt safe... för hela stycket handlade bara om fuktproblem, har inte så mycket val på min hoj förövrigt annars hade jag satt den på ett annat ställe men jag kör bara med den när jag ska mappa o demonterar den sen, onödigt att ha den i o slita upp den.
    På ett fast montage hade jag nog kört 10-2.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 030

    Re: Montering av bredbandslambda

    Tack för tipsen, blev montering precis runt kl 10, hoppas det klarar sig!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674

    Re: Montering av bredbandslambda

    Jag har min efter katten o det funkar bra det oxå. Och ja, det är inte optimalt men vet man bara att den visar några punkter för fett så kan man ju räkna bort detta. Vid genomvarm katt så visar den 0,96-0,97 vid lambda 1. Många har mätt på det där och kommit till samma slutsats. Duger dock inte till att lambdareglera med (lite för långsam) men som koll på AFR duger det gott.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Bredbandslambda placering

    Vågar man sätta bredbandslambdan i originaluttaget på 9000 eller är det för nära turbin?
    Hur har ni andra som kör bredbandare på 9000 gjort?
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bredbandslambda placering

    nu har jag ingen 9000 så vet inte riktigt hur de ser ut på dem men man brukar vel säga att den skall sitta ungefär en meter från turbon (minst en halvmeter) och sen måste vinkeln på den vara ovanför horisontellt.

    jag hade nog inte gjort något annat om man vill kunna lita på värdena, nya sonder är dyra och sönderspikade motorer är ennu dyrare :P

    jag hade nog monterat ner avgaset och åkt till närmaste svetsare med en sån här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ugg-79920/

    om orginalpositionen inte följer riktlinjerna dvs

    lycka till!

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 301

    Re: Bredbandslambda placering

    Jag köpte Innovates original kylkropp HBX-1 och monterade bredbandarn på originalplats. Ännu ingen indikering för att sonden blir för varm.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #28

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Bredbandslambda placering

    Känns otroligt att man tar nästan lika mkt pengar för en värmeavledare som för hela
    lambda, undrar om den är av titanium eller diamanter avsedd för NASA eller kan man svetsa en egen design av en hylsa.Som de skrevs ovan alt. kan man platsera längre bak.

    Egen resumé: Bredbandslambda för bilar är bara skräp om den inte kan platseras på samma stället som org. tex på 9000 ca 10 cm från turbo utan "deras
    värmeavledare"
    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 301

    Re: Bredbandslambda placering

    Innovate är ju snäll att skicka med en ritning på en värmeavledare i sin manual. En kvadratisk kopparplatta med två motstående sidor uppböjda med ett hål i mitten för att skruva igenom sonden.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Bredbandslambda placering

    Lånar tråden lite: är det någon nackdel med att placera bredbandssensorn i uttaget på racekatten (innan kärnan så att säga)?

    Är trycket högre såpass nära katalysatorn? Kan de bli missvisande?

  12. #32
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Bredbandslambda placering

    Citat Ursprungligen postat av George
    Egen resumé: Bredbandslambda för bilar är bara skräp om den inte kan platseras på samma stället som org. tex på 9000 ca 10 cm från turbo utan "deras
    värmeavledare"
    MVH George
    Nu finns det nästan bara en typ av bredbandssond som används av de flesta tillverkare. Lämplig placering kan ses på t.ex. bildelsbasen på beg avgassystem från 9-3 med V6 motor eller nyare VW osv. Dessa har sonden från fabrik.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Re: Bredbandslambda placering

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Jag köpte Innovates original kylkropp HBX-1 och monterade bredbandarn på posting.php?mode=quote&f=3&p=2178455#originalplats. Ännu ingen indikering för att sonden blir för varm.

    J.K Nilsson
    jag tror jag provar en kopparplatta först, blir den för varm så köper jag deras egen. Sen ska jag försöka få bort CEL, har du någon erfarenhet av det?

    Jag vill inte ha en smalbandare hängandes någonstans och elda för kråkorna
    För tillfället har jag kopplat matningen till Innovate:n från förvärmningen och ökat sond_heat_tab, men det känns som en fullösning..

    Helst hade jag velat stänga av förvärmningen, ska prova nolla sond_heat_tab och se om det kan hjälpa. Känns dock som det bara kommer stänga matningen till sonden men låta CEL hänga kvar.

    I värsta fall så får jag väl koppla nummerskyltsbelysningen eller nåt på förvärmningen
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Bredbandslambda, var samt vilken?

    Hej!

    Tänkt köpa en bredbandslambda..
    Vad är det som gäller samt vart får jag tag i en till bäst pris?
    Fördelar nackdelar?
    Har inte tänkt att ha den permanent monterad i bilen..

    Tack på förhand!

  15. #35
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bredbandslambda, var samt vilken?

    varför inte ha den permanent monterad i bilen?

    tänk på att du inte kan ha en sensor monterad i avgassystemet utan att koppla in den till en styrning, gör man det så skadas sensorn och blir obrukbar.

    jag beställde en "innovate mtx-l" förra veckan, den har många bra funktioner och är snabb, samt att den är ganska billig, 1700 kr. men har inte fått den än så kan inte säga mer än så.

    innovate har även handhållna enheter, de är lite dyrare men har lite annan funktionalitet. den billigaste tror ja kostar 3000 kr, sen går det upp i pris om man vill ha tex två sensorer och ett obd2-interface, så man kan se andra värden från bilen i enheten och logga dessa.

    har även kollar lite på aem, men de har vad jag vet inga handhållna enheter, och deras mätare verkar så "trög", det tar lång tid att reagera på förändringar.

    och sen har ja kollat på lite andra mätare men ingen kommer ner i priset av innovate med samma funktioner. så är det någon som provat innovate mtx-l så är jag även nyfiken på att höra åsikter :P
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-13 klockan 17:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Bredbandslambda, var samt vilken?

    Jag köpte en Innovate MTX-L från ppf och är hittills nöjd med den. Den är liten och enkel att koppla in bara man följer instruktionerna som följer med.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Bredbandslambda, var samt vilken?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    varför inte ha den permanent monterad i bilen?
    Har tänkt att använda den till flera bilar därav vill jag inte ha den permanent monterad.
    Har kikat lite på LM-2:an som är handhållen, vad för annan funktionalitet har en sådan mot MTX-L?

    Går MTX-L Koppla emot suite programmen?

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 287

    Re: Bredbandslambda, var samt vilken?

    Kör också med innovate.
    Sonden är ju en vanlig Bosch
    För inkoppling mot T5suite behövs bara "styrenheten" till sonden.
    Mätaren använder man när man inte kör kopplad mot T5suite
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #39
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bredbandslambda, var samt vilken?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Citat Ursprungligen postat av zimm
    varför inte ha den permanent monterad i bilen?
    Har tänkt att använda den till flera bilar därav vill jag inte ha den permanent monterad.
    Har kikat lite på LM-2:an som är handhållen, vad för annan funktionalitet har en sådan mot MTX-L?

    Går MTX-L Koppla emot suite programmen?
    man kan koppla in den i ett obd-uttag och då logga massor av andra värden direkt på enheten, direkt på ett sd-kort. man kan också koppla in två lambdasensorer samtidigt. det kan man inte på mtx-l.

    mtx-l går aldeles utmärkt att koppla mot tex t5 suite, men då går man via boxen, så man kopplar in en av de analoga utgångarna på en ledig ingång på boxen så kan man logga och använda till autotune.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Kör också med innovate.
    Sonden är ju en vanlig Bosch
    För inkoppling mot T5suite behövs bara "styrenheten" till sonden.
    Mätaren använder man när man inte kör kopplad mot T5suite
    den du pratar om är lc-1 vilken är den "gamla" sorten från innovate, den nyare mtx-l är styrenheten inbyggd i mätaren, den har även lite nya funktioner och fungerar även den såklart att koppla in i boxen, den skall också vara lite snabbare. den kostar lika mycket som lc-1 utan en display. men vill man inte ha en display finns ju såklart lc-1 fortfarande att köpa.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Bredbandslambda, var samt vilken?

    Kikat runt lite och valet föll på en lm-2:a ifrån staterna!
    Priset vart inte många kronor dyrare än en svensk mtx-l

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •