Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ratten skakar OG9-5

  1. #1

    Ratten skakar OG9-5

    Har ett stort problem med min 9-5:a det skakar i ratten i höga hastigheter mellan 100-130 sen efter 130 så slutar det. Sen när man släpper gasen så skakar det i ratten och i gaspedalen.

    Har balanserat däcken tre ggr och det har hjälpt lite men inte ngn avsevärd skillnad. Har haft den inne på undersökning och kollat igenom allt men verkstaden kunde inte hitta några fel.

    Så idag åkte jag in till däckverkstan å dem balanserade för fjärde ggn, kollade däcken och konstaterade att dem inte var ovala och inga andra fel.

    Men vad fasiken är det för fel då på min bil är ju min stora fråga

    Tacksam för svar MVH Markus

    Det var stab-stagen som bytades samt den inre drivknuten, nu skakar inte bilen mera så jäkla skönt att man har blivit av med det nu.
    Men det har tagit sin lilla tid och ett antal besök hos olika verkstäder för att komma fram till vad det har varit som påverkat detta mysterium.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Fel forumdel?
    Styrled?
    Bromsskivor?
    Kör du med några konstiga spacers eller nåt?
    Hjullager?
    Felaktig framvagnsinställning?

  3. #3
    Allt det är kollat på den förutom att jag inte har gjort ngn framvagnsinställning, men jag har ringt till Däckia å kollat med dem och dem sa att en framvagnsinställning inte har ngt med skakningar i ratten. Men det kanske man skulle prova med då, börjar bli rätt less på detta nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Allt det är kollat på den förutom att jag inte har gjort ngn framvagnsinställning, men jag har ringt till Däckia å kollat med dem och dem sa att en framvagnsinställning inte har ngt med skakningar i ratten. Men det kanske man skulle prova med då, börjar bli rätt less på detta nu.
    kan bli ett liknade fel om bussningarna är dåliga med

  5. #5
    Vad är det för motor i din bil, det råkar inte vara en 2,3. MVH.
    Saab = sömnlösa nätter och slut på fritid.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Fel forumdel?
    Mest troligt så jag flyttar till "Chassi, bromsar och transmission".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    Tjenis
    Har du kollat så du har nav-styr-ringar om du kör med Alu-fälgar. Så fälgen centrerar ordentligt. har haft ett liknande fel på en annan bil då var de hjulbultarna som centrerade fälgen då vart de rilktiga ryckningar i ratten.

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Dumpa_me_stil
    Vad är det för motor i din bil, det råkar inte vara en 2,3. MVH.
    Ja det stämmer att det är en 2.3T 98:a, är det ngt vanligt på dem bilarna lr?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Allt det är kollat på den förutom att jag inte har gjort ngn framvagnsinställning, men jag har ringt till Däckia å kollat med dem och dem sa att en framvagnsinställning inte har ngt med skakningar i ratten. Men det kanske man skulle prova med då, börjar bli rätt less på detta nu.
    kan bli ett liknade fel om bussningarna är dåliga med
    Har kollat bussningar med!

  10. #10
    jag hade ett liknande fel på en gammal 9000..då var det inre drivknuten som var demolerad...då vart det riktigt kraftiga ryckningar..
    http://www.garaget.org/?car=20878
    Saab Build to Lead "Ptsch"

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Då kan dom inget på Däckia!

    En felaktig framvagnsinställning kan visst orsaka vibrationer i ratten. Jag har själv haft samma symtom på min 9000 och jag var inne och kollade

    Balansering
    Navringar
    Lager

    Det var en felaktig hjulinställning. Snackade lite med gubben som gjorde inställningen. Har har haft bilar inne för liknande symtom där han tom fått göra en 4-hjulsinställning för Caster eller Camber stod så in i helv.. fel.

    Jag tycker att du skall göra en 4-hjulsinställning för då har du uteslutit en felkälla. Kolla även navringarna
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    [quote=Club_Maccan]
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av "Club_Maccan":1ozcp7cp
    Allt det är kollat på den förutom att jag inte har gjort ngn framvagnsinställning, men jag har ringt till Däckia å kollat med dem och dem sa att en framvagnsinställning inte har ngt med skakningar i ratten. Men det kanske man skulle prova med då, börjar bli rätt less på detta nu.
    kan bli ett liknade fel om bussningarna är dåliga med
    Har kollat bussningar med![/quote:1ozcp7cp]

    Drivnutar också? Kan ge liknande problem.
    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  13. #13
    Se även denna tråd som behandlar samma ämne... http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=146966

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Satt på sommarfälgarna ratten sne och skakar
    Av victorwww i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 11:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •