Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Minneskabel för stereo i SAAB 9000

  1. #1

    Minneskabel för stereo i SAAB 9000

    Jag har lånat flickvännens bil under två veckor medan hon är på semester och tänkte då passa på att piffa upp den lite på diverse sätt.
    Bilen är en SAAB 9000 91 års modell och en sak jag tänkt se över är stereon.
    Förutom byte av originalhögtalare så hade jag även tänkt fixa ett mycket irriterande problem med den JVC-stereo som sitter i bilen just nu.
    Den som har kopplat in stereon i bilen har vad jag förstått det (är inte direkt en expert på området) låtit saabs originalkontakter sitta kvar. I dessa kontakter har man kopplat en "förlängning" som har fått kablarna strippade och dragna med sockerbitar till en kompatibel kontakt för stereon.
    Det kan även vara så att den strippade kabeln är saabs original, vet tyvärr inte hur de ser ut riktigt.

    De enda kablarna som inte går till den vanliga SAAB-kontakten är 12v och minneskabeln. Dessa (röd och gul) sitter tvinnade på en 12v kabel som kommer från okänd ort. Denna kabel går dock inte förbi tändlåset så stereon tappar minnet varje gång man bryter tändningen.
    Min fråga är hur man enklast hittar en konstant 12v kabel och flyttar minneskabeln.
    Jag är långt ifrån en el-expert så en så enkel lösning som möjligt hade varit uppskattat.
    Någon som har en bild på hur SAABs originalkablage ser ut för övrigt?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Re: Minneskabel för stereo i SAAB 9000

    Citat Ursprungligen postat av Woxxman
    Jag har lånat flickvännens bil under två veckor medan hon är på semester och tänkte då passa på att piffa upp den lite på diverse sätt.
    Bilen är en SAAB 9000 91 års modell och en sak jag tänkt se över är stereon.
    Förutom byte av originalhögtalare så hade jag även tänkt fixa ett mycket irriterande problem med den JVC-stereo som sitter i bilen just nu.
    Den som har kopplat in stereon i bilen har vad jag förstått det (är inte direkt en expert på området) låtit saabs originalkontakter sitta kvar. I dessa kontakter har man kopplat en "förlängning" som har fått kablarna strippade och dragna med sockerbitar till en kompatibel kontakt för stereon.
    Det kan även vara så att den strippade kabeln är saabs original, vet tyvärr inte hur de ser ut riktigt.

    De enda kablarna som inte går till den vanliga SAAB-kontakten är 12v och minneskabeln. Dessa (röd och gul) sitter tvinnade på en 12v kabel som kommer från okänd ort. Denna kabel går dock inte förbi tändlåset så stereon tappar minnet varje gång man bryter tändningen.
    Min fråga är hur man enklast hittar en konstant 12v kabel och flyttar minneskabeln.
    Jag är långt ifrån en el-expert så en så enkel lösning som möjligt hade varit uppskattat.
    Någon som har en bild på hur SAABs originalkablage ser ut för övrigt?

    Tack på förhand.
    Det är inte så att konstant 12V (minneskabel) och tändning 12 V har blivit förväxlade? Råkade jag göra en gång, med samma irriterande stereoglömska som resultat..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #3
    Det är inte så att konstant 12V (minneskabel) och tändning 12 V har blivit förväxlade? Råkade jag göra en gång, med samma irriterande stereoglömska som resultat..Smalögd smiley
    Hmm.. ingen aning faktsikt.
    Men om du menar kablarna från stereon sitter de kopplade till samma 12v kabel från bilen så det är helt enkelt en annan 12v-kabel från bilen jag letar efter. Om jag nu inte missförstår dig.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518
    Citat Ursprungligen postat av Woxxman
    Det är inte så att konstant 12V (minneskabel) och tändning 12 V har blivit förväxlade? Råkade jag göra en gång, med samma irriterande stereoglömska som resultat..Smalögd smiley
    Hmm.. ingen aning faktsikt.
    Men om du menar kablarna från stereon sitter de kopplade till samma 12v kabel från bilen så det är helt enkelt en annan 12v-kabel från bilen jag letar efter. Om jag nu inte missförstår dig.
    Näedå, du förstod nog rätt Synd att inte det var det som var felet..

    Men någonstans därinne borde något som liknar ISO-kontakter ligga. Såhär såg det ut i min bil:

    http://www.efd.lth.se/~d00me/108_0857.JPG

    Jag har för mig att den randiga kabeln var en av strömkablarna. Jag gjorde som så att jag köpte en ISO-sats och kopplade in med hjälp av sockerbitarna. För att kolla vilken kabel som ska till vilken högtalare kan du använda ett vanligt platt batteri, det kommer då spraka till lite lätt i rätt högtalare. För att kolla vilken som är konstant ström och vilken som är tändning kan du använda en valfri glödlampa från bilen, jorda den och sen hålla kabel emot. Lycka till
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #5
    Har nu varit inne hos lokala SAAB-verkstaden och snackat med dem. Killen där var lite mer vårdslöss och lyckades få ur hela kabelhärvan och SAAB-originalkontakterna finns kvar, det är till dessa någon kopplat kontakter och sedan gått lös med sockerbitar, extra säkringar (vilket enligt verkstadssnubben var onödigt) m.m.
    Där fanns även en kabel märkt "meomory cable" som inte var använd och de sa till mig att flytta kablarna så att strömkontakten satt kvar på den som bevisligen gav ström och sedan sätta memory på just memory.
    Jag frågade även vad en adapter skulle kosta om jag inte villa pilla med det, killen trodde först att det handlade om en dryg hundring men de j*larna skulle ha drygt 300 spänn för den så jag körde hem och satte igång.

    Tvinnade upp 12v och memorykabeln från stereon som satt tvinnade vid en 12v kabel som satt efter tändlåset. Löddade sedan fast 12v från stereon till denna kabel igen och löddade sedan fast 12v memory till motsvarande från kontakten.
    Då kändes allt straight forward men sen när jag kommer ut i bilen och pluggar in skiten går inte ens stereon igång.
    Testade t.o.m. att flytta mellan 12v memory och vanlig 12v utan lycka. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.. kan det vara de extra inkopplade säkringarna som spökar? Något SAAB-killen sa var överflödigt ändå.

    Börjar bli rädd att man pajjat något men det känns ju verkligen som man gjort vad man skulle.

  6. #6
    Uppdatering: Tog på nytt ut kabelhärvan och kapade de kablar jag nyss lödat samman. Tvinnade ihop 12v och memory med den ensamma 12v som jag det satt monterat tidigare för att se så inget tagit skada.
    Allting fungerade då som förut. Beslutade mig då för att skifta plats mellan änden på 12v och memory från bilen så att säga. Vips så funkade allting, nu går även stereon att köras utan nyckeln i då huvudströmen även den går förbi tändlåset. Men jag förstår fortfarande inte varför det krånglade när man körde dem separat?
    Det enda jag kan tänka mig är att säkringarna spökade..
    Aja det funkar på bästa sätt för mig nu i alla fall!

    Tack för tipsen murmurer!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    finns adapter på BILTEMA ..

    Saab 900/9000 87- 31-523 79,90 kr
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. kod till saab orginal stereo....saab 9000 cse a50 ´97
    Av stefanos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 09:04
  2. Problem: Original stereo Saab 9000
    Av T200 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •