Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stänga av och sätta på APC systemet under färd? Riskfyllt?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Stänga av och sätta på APC systemet under färd? Riskfyllt?

    Har länge funderat på huruvida det är skadligt för APC systemet att stängas av och på under färd. När jag har testat GLT:n så har jag alltid stängt av bilen när jag satt i/tagit ur säkringen. Behövs det eller kan man rycka den fast bilen är igång?
    Har vissa planer på en lite brytare i bilen så att man kan stänga av och på hur man vill.

    Antar dock att det inte kan vara speciellt bra att ladda mer än GLT vid avstängning?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Nu är jag ute på rätt hal is, men jag tror inte att det skall vara någon fara med att stänga av det under färd. Det finns iof ett "par" kondensatorer men jag tror ingen är kopplad på något farligt sätt. Du kanske får någon liten spänningstopp någonstans men jag tror inte det är så farligt. Inga spolar och skit.

    Att bryta APC, typ dra ur säkringen är ju samma sak som att vrida tillbaka nyckeln.

    Att ladda mer än GLT är nog inte så farligt heller; det enda som händer är att du kommer att stänga MV och därmed gå ner på GLT.

    Liten varnig för det här. Det känns som att jag yrar i nattmössan av nån anledning...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jo det där låter ungefär som mina tankegångar. Men så länge bilen står på tomgång så är det ju som du säger, som att bryta tändningen bara.

    Men håller med där, känns ändå som att man yrar i nattmössan.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Jag hade kopplat en brytare mellan säkringen och magnetventilen(det är dit säkringen går och inte till någon styrbox). Inga problem att koppla på och av under färd, passade mig dock för att koppla in den när man hade gaspedalen i botten då jag antar att man kan få lite överslängar på laddtrycket.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lagan/Lund Medlemsnr: 6399
    Inlägg
    54
    Kopplar inte apc ifrån när man lägger foten på pedalen i mitten oxå? Då borde det väl inte var några problem att koppla ifrån det?
    Ledsen grabbar men saaben är inte min finbil...
    og900 t16 -90, MB 219 -58, MB 300 Adenauer -52

Liknande ämnen

  1. GPS med TV, funkar det under färd?
    Av fredrik_wt i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 10:29
  2. [LÖST] La av under färd OG9-5 B2x5
    Av Christer R. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •