Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: återcirkulerande dump 9-3 SS

  1. #1

    återcirkulerande dump 9-3 SS

    Tjenare!
    Skall köpa en återcirikulerande dumpventil till min 9-3 SS. Men frågan är bara den, hur och var byter man ut den befintliga och var sitter den? har inte lyckats lokalisera den ännu, men tänkte att ni kunde hjälpa mig med att luska ur var den finns

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Jag rekomenderar sökfunktionen.

    Hittade direkt bland andra dessa trådar:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...hlight=dump+ss

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ight=dump+93ss

    Sedan rekomenderar jag även en trevlig stunds läsning i FAQ-tråden som avhandlar detta.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Varför överhuvudtaget ödsla energi, tid och pengar på att byta ut nåt som är helt och inte kommer innebära någon som helst förbättring ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Varför överhuvudtaget ödsla energi, tid och pengar på att byta ut nåt som är helt och inte kommer innebära någon som helst förbättring ?
    För att det är ett underbart ljud?
    Större fälgar brukar inte heller vara så mkt till "förbättring", snarare tvärtom.

  5. #5
    håller med, att det är ett underbart ljud och det är väl därför som jag vill ha det, samt att jag vill ha någonting att göra med bilen.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    På en std. 9-3SS är bypassventilen en del av turboladdaren. Kolla på kompressordelen så hittar du ett litet hus, detta är en del av ventilen.

    Nåväl, gå mot bättre vetande o förstånd, köp en detalj som på inget vis förbättrar din bil ur teknisk synvinkel, utan kostar dig enbart pengar.
    Det är din bil o dina pengar !

    Med mina bilar o mina pengar gör jag som jag vill.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Som Boost säger, det är en integrerad del i turbon. Och för det härliga ljudets skull, hur mycket låter en återcirkulerande bypass ?

    Det är helt enkelt ingen vidare värst idé att byta ut den..

    Fälgar syns åtminstone och gör hela bilen betydligt snyggare ( om man väljer rätt ) , lite S/W-trim känns i ryggen osv osv.. Men att montera en återcirkulerande bypass ? Nja...

  8. #8
    Helt onödigt. Kommer inte bli någon större skillnad på ljud med en återcirkulerande. Dessutom hörs turbon ganska väl original i en 9-3 ss.
    Saab = sömnlösa nätter och slut på fritid.

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Ett annat coolt ljud kan man få med en sån här

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Ett annat coolt ljud kan man få med en sån här
    Jag är så j:a tråkig att jag säger att skillnaden är hårfin mellan denna mojäng och "dumpventiler med schysst ljud".

    (Dock inte nog tråkig för att ta Pelle i örat och hänvisa till Off Topic-tråden)

    Det handlar om att för sin egen "njutning" skapa oljud utan omtanke om sin omgivning.

    Så, nu var dagens gnäll förhoppningsvis avklarat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Ett annat coolt ljud kan man få med en sån här
    Jag är så j:a tråkig att jag säger att skillnaden är hårfin mellan denna mojäng och "dumpventiler med schysst ljud".

    (Dock inte nog tråkig för att ta Pelle i örat och hänvisa till Off Topic-tråden)
    Eftersom du förstod poängen med liknelsen mellan avgasvisslan och dumpventilen så borde du ha insett att klippet låg i rätt tråd.

Liknande ämnen

  1. Återcirkulerande dump. Tips?
    Av Blomfjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 09:20
  2. Pyser en ny återcirkulerande dump mycket ?
    Av Patrick_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •