Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta motorkuddar momentstag, hur?

  1. #1

    Byta motorkuddar momentstag, hur?

    Hej, gäller 9000 -97 CSE

    Har läst en bunt med tidigare inlägg om detta och folk föreslår att man kan byta båda kuddarna med allt på plats mha speedparts verktyg för 450:-.

    Har tittat lite i bilen och ser att det övre fästet är helt slut men även det undre börjar få mindre sprickor kring original"sprickorna". Stämmer det att jag kan ta bort det övre fästet som fäster mot bilen och sedan byta den bussningen utanför bilen för att sedan mha verktyget byta bussningen på motorn med själva staget på plats? Om jag tittar ser det ut som att man måste plocka bort insuget för att få ner en urdragare, i så fall verkar det enklare att lossa hela staget från motorn och byta även den bussningen utanför bilen?

    Hjälp en med beslutsångest!

    mvh / Micke

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Verktyget är att rekomendera om du inte vill plocka ner bilen för att få ur den delen.
    Kan vara lite kämpigt ändå men det är att rekomendera att skaffa in.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Byta motorkuddar momentstag, hur?

    Citat Ursprungligen postat av Micke P
    Stämmer det att jag kan ta bort det övre fästet som fäster mot bilen och sedan byta den bussningen utanför bilen för att sedan mha verktyget byta bussningen på motorn med själva staget på plats? Om jag tittar ser det ut som att man måste plocka bort insuget för att få ner en urdragare, i så fall verkar det enklare att lossa hela staget från motorn och byta även den bussningen utanför bilen?

    Hjälp en med beslutsångest!

    mvh / Micke
    Hej !

    Det enda jag behövde göra för att komma åt med verktyget var att vrida lite på klämman till bränsletrycksregulatorn och sedan gick det som en dans.
    Man måste dock se till att smörja gängorna på verktyget ordentligt.
    http://www.pottsork.nu/img/img/Verktyg% ... ssning.jpg


    För att byta bussningen i delen som man kan ta lös så fixade jag till en sådan här som jag sedan ställde under en press:




    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Tack för tips och bilder! Kommer att behöva bilen totalt 220 mil under jul/nyår så jag har inte vågat "rackla" med motorfästet än men det kommer säkert att gå vägen. Hoppas att gummibandskänslan försvinner då jag byter fästena, nu rör sig motorn cirka 2-3 cm bakåt om jag släpper kopplingen lite med handbromsen åtdragen.

    Givetvis gav ju vindrutespolningen upp efter bara 10 mil i jultafiken så jag fick byta backventilen (T-korset) och då innerskärmen ändå var lös såg jag att de två högra motorfästena såg hela ut så jag antar att jag bara provar att byta det övre först. Förresten var det jävligt mycket jobb för att byta en backventil för 30:-

    mvh /Micke

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Att byta bussningen i momentstaget är ju inga större problem då det staget går att lätt ta ur.
    Bussningen som sitter på generatorns färste är lite bökigare men ändå lösbar. Jag har gjort det på två bilar & två olika sätt utan SPs verktyg.
    På en bil så tog vi bort multiremmen och skruvade loss generatorn samt fästet från motorn och bytte sedan bussningen utanför bilen. Allt gjordes med bilen på marken uppeifrån.
    På en bil då vi inte hade tillgång till press så skar/sågade vi ur gummi innehållet bussningen som sitter på generatorfästet för att sedan med bågfil såga ett jack i hylsan så denna sedan kunde knackas/bändas ur. Detta med fästet sittandes kvar på motorn.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    På en bil då vi inte hade tillgång till press så skar/sågade vi ur gummi innehållet bussningen som sitter på generatorfästet för att sedan med bågfil såga ett jack i hylsan så denna sedan kunde knackas/bändas ur. Detta med fästet sittandes kvar på motorn.
    Hur f-n fick ni i den nya då?
    ____________________________________________

    Har oxo bytt ett antal kuddar både utan och med "SP:s" verktyg och kan bara säga att det är värt varenda krona.

    >>TD, efter ett par byten pajjar det endå trots en massa olja.
    Får uppgradera med steg 1 (rostfri gängstång) inför nästa byte

Liknande ämnen

  1. Byta momentstag 9-5 -99?
    Av robber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 09:18
  2. Motorkuddar..? Momentstag..?
    Av T16_AeRo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 17:00
  3. Byta motorkuddar/växelådskuddar
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 09:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •