Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är det värt att satsa på ett Optima Batteri ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521

    Är det värt att satsa på ett Optima Batteri ?

    Tjenare, jag skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av optima batterierna.. mitt batteri är helt kass, så jag tänkte slå på stort o satsa på ett sådant...
    Vilket är det man ska ha till bil rött gult eller blått ??
    Jag tänkte skaffa ett sånt eftersom har har hyfsat stor stereo/data utrustning och vill vara säker på att det räcker till..


    mvh/ Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Jag kör med redtop, jag känner inte behovet att ha många amperetimmar(55Ah på redtop, står inte och spelar stereo utan motor på..) men däremot är förmågan att leverera kräm 1050A, uppmätt.

    Yellow har lite mer uthållighet men inte samma höga momentanleverens. Blå har jag inte kollat/sett.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Frågan är om du får dit det utan modifiering, det går inte med Exide/Turord motsvarighet iaf.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Jag har satt dit Yellowtop i min ng900 och tycker det är mycket bättre en ett "vanligt" batteri, man märker tex att startmotorn går fortare bl.a.
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Frågan är om du får dit det utan modifiering, det går inte med Exide/Turord motsvarighet iaf.

    /Magnus
    På 9000 passar iaf redtop utan modifiering.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    På 9000 passar iaf redtop utan modifiering.
    Men nu har krutmats och jag en 9-5.

    Tudor batteriet är för högt, så då går inte batterikåpan på annat än med våld.
    Då polerna sitter mer i mitten än ute i kanterna så blir själva polskon för kort för att man ska få på den med kablarna fortfarande på långsidan.
    Man skulle kunna montera den med polskon vinklad lätt ut mot kortsidorna, men då räcker inte kablarna istället.

    Alltså, måste man klippa bort original polsko och skarva på med något annat.... vill man behålla kåpan måste man köra med ringkabelskor och nyttja skruvhålen istället för polerna.

    Optima är några få millimeter lägre och polerna sitter mer "normalt" (närmare långsidan) än Tudor/exide, så det _kan_ gå.
    Därav min anmärkning.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    På 9000 passar iaf redtop utan modifiering.
    Men nu har krutmats och jag en 9-5.

    Tudor batteriet är för högt, så då går inte batterikåpan på annat än med våld.
    Då polerna sitter mer i mitten än ute i kanterna så blir själva polskon för kort för att man ska få på den med kablarna fortfarande på långsidan.
    Man skulle kunna montera den med polskon vinklad lätt ut mot kortsidorna, men då räcker inte kablarna istället.

    Alltså, måste man klippa bort original polsko och skarva på med något annat.... vill man behålla kåpan måste man köra med ringkabelskor och nyttja skruvhålen istället för polerna.

    Optima är några få millimeter lägre och polerna sitter mer "normalt" (närmare långsidan) än Tudor/exide, så det _kan_ gå.
    Därav min anmärkning.

    /Magnus
    Tackar Magnus,
    Ja hur som helst ska jag åka o kika lite på nya batterier, får se om det blir till veckan...
    Nu ska jag fara upp till Älvdalen.
    ha det gött !
    Chipp
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Hej.
    Jag kör med optima i min 9,5 och har kört med det i minna 9000 bilar .

    Jag har bara kört med optima baterier dom senaste 12åren! i mina bilar. Jag tycker optima baterierna funkar kanon.

    I 9,5an får man byta plats på plus och minus kaben då polerna på optimat är spegel vända mot orginalet.

    Svar på villket optima du ska välja.

    Röd=start
    Gul=stereo
    Blå=fritid/båt
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av TK
    Hej.
    Jag kör med optima i min 9,5 och har kört med det i minna 9000 bilar .

    Jag har bara kört med optima baterier dom senaste 12åren! i mina bilar. Jag tycker optima baterierna funkar kanon.

    I 9,5an får man byta plats på plus och minus kaben då polerna på optimat är spegel vända mot orginalet.

    Svar på villket optima du ska välja.

    Röd=start
    Gul=stereo
    Blå=fritid/båt
    Mycket bra sammanfattning!
    Låter gött att höra att ni har bra erfarenheter och inte bara problem...
    Då ska jag leta efter ett yellow top..
    Men fasen vad strömomvandlaren drar ström !! eller så har jag extremt dåligt batteri..
    jaja,, tack tack
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Körde med gul som varade i ca 9 år.
    Bra vid låg temp lägre än -20 C (Lågt Ri därför möjlighet till stort temporärt strömuttag)
    Dyrt
    Kör nu på Biltema acc i Stockholm OK för den temp vi har. Pris ca 1/4 av gult
    Kapasiteten på accar är ungefär densamma för samma volym.
    Viktigt med bra anslutningar. Mät med voltmeter mellan pol o sko och pol o huvudjordpunkt med max belastning (Helljus o fläktar eller vrid på startnyckeln)
    Enligt statestik är ca 50 % av alla fel dålig kontakt i någon av alla kontakter som fins i en bil. Bra att veta för där kan man börja.
    Hälsningar
    Curt
    Lära från de som kan

Liknande ämnen

  1. Batteri byte till optima!
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 01:00
  2. Optima batteri i 9000?
    Av Lobo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •