Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Akut hjälp med trasig larmdosa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58

    Akut hjälp med trasig larmdosa

    Idag kände min one and only larmdosa att den inte ville vara med något mer.. Bilen står "taskigt" parkerad på olämplig plats och det finns inget jag kan göra åt det.. Bilen det handlar om är en 900 -96:a. Jag tror att det är krets i dosan som har lossnat men är inte helt säker då jag inte har något att jämföra med. Är det någon med samma larmdosa som mig som kan öppna den och ta ett kort på hur det ska se ut? Eller någon som har ett kopplingsshema? Vore underbart om någon kunde se ett nummer eller namn på min ev. saknade krets också.

    Vet inte hur bra det syns på bilden men i den röda cirkeln så finns två lödpunkter som ser ut att ha varit till något.


    http://www.garaget.org/?car=5397&image=254126

    http://www.garaget.org/?car=5397&image=254127

    Tacksam för hjälp då man inte är tillräckligt tät för att beställa bärgare till saab och säga till dem att fixa det..


    Edit: Fixade länkarna så att andra än du själv kan se bilderna. Moderator /LM

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Har en extra larmdosa liggande nånstans som jag kanske kan ta isär senare om inte du löst problemet innan dess.

    Lycka till!

    Edit: Tror att dessa lödpunkter är till blecken som sitter mot batterierna på baksidan kretskortet. Så här ser min ena larmdosa ut i alla fall:




    OBS! Jag kan inte svära på att denna dosa är i funktion då den är "avkodad" men törs ändå säga att någon lossnad komponent är det inte fråga om i ditt fall.


    Edit 2: Visst har du kollat det mest elementära att du har fungerande batterier samt att du har spänning fram till dessa bleck?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Batterierna är nybytta men jag har inte mätt upp någon ström. Men om det är batteri-kontakten som sitter lödd från undersidan i de två lödpunkterna så lutar det nog åt att den ena av dom har lossnat. Det kanske ska tilläggas att dosan har glappat en del på senaste. Ska ta och prova att löda om kontakten, det vore riktigt skönt om det funkade av det.

    Tack för hjälpen jag återkommer om hur det gick.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    58
    Nu fungerar det igen! Det var lödningen till ena batteri "blecket" som hade lossnat. Lite rengöring och en liten vända med kolven så var den som ny sen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    jag har exakt samma problem, dock så är jag inte det minsta kunnig på sånt här men skulle man kunna be en bilelektronikfirma titta på det och se om de hittar något fel eller är det väldigt svårt för de att hitta något fel?

Liknande ämnen

  1. larmdosa !akut!
    Av cruelty i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 06:23
  2. 9-5 Trasig nyckel/larmdosa.
    Av jc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 20:54
  3. Akut hjälp önskas med larmdosa!
    Av Corgito34 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 12:31
  4. Larmdosa 9-5 trasig
    Av hucki i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 00:38
  5. Akut hjälp! Hur ser man att kontaktrullen är trasig?
    Av sprock i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •