Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bromsarna skrapar emot konstant! [LÖST!]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58

    Bromsarna skrapar emot konstant! [LÖST!]

    På min ng900 -97 ligger höger fram emot och skrapar i stort sett hela tiden. Har tagit av och försökt smörja upp oket men det hjälpte inte direkt. Det ser ut som cylindern rör sig rätt bra... Skivorna har en liten förslitning på kanske 1 mm och klossarna är dax att byta ut (ca 5mm kvar).

    Vad är det som troligast gör ljudet? När jag bromsar lätt så låter det bara mer och jag får nästan panikbromsa för att ljudet ska försvinna.

    Hur ser det ut när skivorna måste bytas? Jag ser en förslitning på det... är detta nog för byte? (har inte specielt mkt pengar över denna månaden)

    Kan man bromsa ur cylindern och fetta upp den eller trillar den ur då?

    Har försökt söka, ledsen om det är nybörjar frågor... kan inget om bromsar alls... är bara hemma under huven.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Bromsfrågor!

    Citat Ursprungligen postat av sundberg84
    Hur ser det ut när skivorna måste bytas?
    Då skall de ha en ganska stor kant där belägget inte tagit eller att de blivigt ojämt slitna (vågig bromsyta)
    Det finns minimimått på skivans tjocklek (kan den inte i huvudet) men din kant på 1mm är ok.
    Citat Ursprungligen postat av sundberg84

    Kan man bromsa ur cylindern och fetta upp den eller trillar den ur då?
    Japp det kan man.
    Bromsa ut cirkus 2cm, lyft på damasken och spruta i något lämpligt smörjmedel, tryck in, tryck ut osv till den löper fint.
    Var försiktig så du inte bromsar ut den för långt för då trillar den ur.....

    Skall du plocka isär det igen så skadar det inte att ta en stålborste och försöka få bort all gammal rost både på ok o skivornas kanter.
    Kolla oxo så inte bromsskölden ligger imot skivan.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Har du även kollat det inre belägget? Det kan vara slut.
    Om du trycker ut kolven lite så spruta inte in 5-56 då det kan bränna fast kolven sedan när du får upp lite temp i bromsarna.

    Jag vet inte om det är rätt, men jag brukar alltid ta ner kanterna på skivorna med en vinkelkap.

    Som sagt, kolla bromssköldarna också.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Tack för hjälpen alla... här ser ni problemet och nu går allt finfint!

    http://www.garaget.org/?car=25786&image=256299

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Inte alls ovanligt. Du sa ju att du va risig på bromsar, så ja förstår att du lät det gå nästan lite för långt. Tycker inte de ser särskilt uppmort ut? eller e de bara bilden som ljuger. Vissa har på silverpasta på glidytorna o andra har kopparpasta. Annars fastnar bara inre beläggen igen.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    aj aj aj och du undrar varför d låter.. hur ser din skiva ut på insidan ??? kollat det noga ?? hoppas du tog på kopparpasta på beläggen när du montera i hop det igen och även gjorde rent oket där klossarna har sina glidytor och även i " ramen " och tog på lite kopparpasta där också annars har du som nån sa snart det bekymmret igen..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Det är som så att jag har ingen aning vad som använts på dessa belägg för jag köpte bilen får några månader sen. Nu har jag iallafall smort alla delar i oket och kollat skivorna rejält och det går finfint! Tack för all hjälp!

Liknande ämnen

  1. Skicka och ta emot faxmeddelande?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:59
  2. Vilken storlek har jag på bromsarna 302 eller 314mm *Löst*
    Av Hamilton i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 16:45
  3. Däcken tar emot fjäderbenet
    Av Pettiss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •