Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batteriladdare i motorvärmaren?

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Batteriladdare i motorvärmaren?

    Parkerade hos morfar igår (han har elstolpe, det har inte jag... ) och när jag skulle åka därifrån var batteriet i ovanligt god kondition! Precis (sekunden efter) när jag startat visade voltmetern i färddatorn 14,3 V, normalt visar den knappt 12 V när startmotorn tuggat lite och det är kallt. Kan man ladda batteriet via motorvärmar kabeln?
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Batteriladdare i motorvärmaren?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Parkerade hos morfar igår (han har elstolpe, det har inte jag... ) och när jag skulle åka därifrån var batteriet i ovanligt god kondition! Precis (sekunden efter) när jag startat visade voltmetern i färddatorn 14,3 V, normalt visar den knappt 12 V när startmotorn tuggat lite och det är kallt. Kan man ladda batteriet via motorvärmar kabeln?
    nja, det är är nog inte precis det lättaste eftersom du måste ha en transformator o en massa andra grejer för att ladda batteriet så det tror jag inte. men det kan kanske varit så att bilen startade lättare så att startmotorn inte behövde ta i så mkt
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Rotade nyss fram min tillbehörskatalog för Saab 1992-2001. Där finns (på sid. 43) en batteriladdare från Calix som tydligen kopplas ihop med grenledningssatsen till motorvärmaren, art.nr. 400 128 575. Någon som vet hur den funkar? Jag kanske har en sån monterad i bilen utan att jag visste om det?
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Det funkar och finns även till defa.
    Det är att rekomendera om man använder bilen korta sträckor och har motorvärmare.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Rotade nyss fram min tillbehörskatalog för Saab 1992-2001. Där finns (på sid. 43) en batteriladdare från Calix som tydligen kopplas ihop med grenledningssatsen till motorvärmaren, art.nr. 400 128 575. Någon som vet hur den funkar? Jag kanske har en sån monterad i bilen utan att jag visste om det?
    Den fungerar på det viset att så fort du ansluter motorvärmaren till ett eluttag med ström i börjar den att underhållsladda batteriet. Har du vanlig timer i uttaget så laddar den självklart bara när timern är i gång. Om du däremot har Calix egna tidur som man monterar inne i bilen som du lägger in tider för avfärd i och sen bara kopplar direkt in i eluttaget så då laddar den hela tiden kabeln är ansluten till uttaget och startar värmaren på den tid du ha ställt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    En sån laddare ligger väl på runt tusenlappen om man köper nytt vill jag minnas.
    Är väl ungefär lika mycket om man vill ha riktigt tidur som startar olika långt i förväg beroende på utetemperatur så att man får en precis lagom uppvärmd motor tills när man skall åka utan att slösa ström.

    Det är altså bara en batteriladdare med lite mer styrning än de enklaste för att inte koka bort batterivätskan när det är fulladdat. samt då att det är kontakter för calix, defa eller vad man nu har, istället för vanliga 220V-kontakter, samt att det är bra fuktskydd.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    jaha, där ser man vilka saker som finns fanska så smidig grej måste jag säga får sitt batteri laddat samtidigt som bilen blir varm och mysig
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. Batteriladdare för hemmet, tex AA-AAA
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-10-23, 00:49
  2. Köpråd batteriladdare?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 16:41
  3. Montera batteriladdare
    Av Jesper 1873 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 09:48
  4. batteriladdare / generator
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 11:29
  5. Vad ska man köpa för batteriladdare?
    Av iqbad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •