Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Inga dörrhögtalare i bilen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14

    Inga dörrhögtalare i bilen

    Har köpt en saab 9-5 combi -99 för ca en månad sen. Det satt inga dörrhögtalare fram på den men det viste ja om innan ja köpte den. Har köpt två nya 6,5" som ja provade igår men det låter inte ett skvatt ur dom. Är inte så hemma på billjud. Det fanns kablar framdragna så det va bara att plugga i men ja är osäker på hur dom är dragna fram till stereon. Någon som är lite mer hemma på området?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Har det inte att göra med om bilen har AS2 eller AS3. Dörrhögtalarna kan mycket väl ha fördragen kabel, men tanken är väl att det ska till ett slutsteg också. Däri skillnaden mellan AS2 och AS3.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    Inte den blekaste, haha. Är som sagt inte så hemma på det där.

  4. #4
    Jag utgår ifrån att du har en AS1 huvudenhet. Kablar ligger fördragna, men de är inte inkopplade till något. Du får skaffa ett slutsteg till dina nya högtalare.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    41
    Lyckades spränga mina dörrhögtalare. Lämnade in bilen för att få nytt framsystem monterat (Audiotop JP16.2 kit-system med diskanter i instrument-panelen och basar i dörrarna + delningsfilter som är gömt någonstans). Killen som installerade det kopplade inte högtalarna på steget som ligger i mittkonsolen (där de gamla var kopplade) utan har kopplat in dem direkt på stereo-enheten.

    Dvs det verkar som det finns inbyggd förstärkare i stereon och du behöver inte ett separat steg. Så har jag uppfattat det iaf...

    Kan ju tillägga att det är AS3 jag har...
    //Niklas (9-3 Aero -01) Såld!
    Kör nu Toyota Auris 2,2D

  6. #6
    Jag skulle inte rekommendera att driva ett bra eftermarknads högtalarsystem på den befintliga huvudenheten. AS1 enheten har inbyggt steg, men inget som är superbra och som kan leverera ett klart och fint ljud.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    ok. Finns det steg att köpa hos saab, och hur mycket kostar ett sånt i så fall?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av bebbelonien
    ok. Finns det steg att köpa hos saab, och hur mycket kostar ett sånt i så fall?
    åk till brl eller något liknande och köp ett där ist billigare ? och bättre
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Citat Ursprungligen postat av bebbelonien
    ok. Finns det steg att köpa hos saab, och hur mycket kostar ett sånt i så fall?
    åk till brl eller något liknande och köp ett där ist billigare ? och bättre
    Ja saab brukar väl inte ha dom mest överkommliga priserna. Vilket typ av steg ska ja köpa? Vart ska ja montera eländet? finns det plats under konsolen kanske?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    67
    Jag har heller inga högtalare i framdörrarna på min 9-5a men på denna sidan finns adapter till stereon så du lågnivå så du kan koppla steget. .www.backesljudbygg.se

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262
    Varför inte gör det enkelt för sig och köpa kompletta original grjjer på en skrot.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    Tack för alla tipsen. ska fixa ett steg till löningen så får man prova sig fram lite.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    41
    annars kan du ju köpa mitt original steg då det inte används?!
    //Niklas (9-3 Aero -01) Såld!
    Kör nu Toyota Auris 2,2D

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Några kommentarer....
    Bara så att alla är med på det... 9-3 och 9-5 har olika stereosystem. Jag säger inte att ett steg från en 9-3 inte kan fungera med en AS1 (om det nu är en sådan? Saknar den kassettbandspelare?) i en 9-5, men det är inte enklare eller mer original än att köpa något annat steg.

    Att uppgradera ett AS1 till AS2/AS3 i 9-5 är inte heller helt enkelt. Blir många delar att köpa på skroten och sedan koppla in i bilen. (Huvudenhet, steg, högtalare och kablar)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Det finns ju en hel del matnyttigt även om de olika audiosystemet i 9-5 på Göran Larssons site.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    Blir helt snurrig, hehe. är det inte bara att köpa ett steg och en adapterkabel mellan stereon och steget och plugga in högtalarna och köra på? Lr är ja helt ute?

Liknande ämnen

  1. dörrhögtalare i 9-3 -02
    Av Ola Gustafsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:03
  2. [LÖST] Bilen vägrar starta inga felkoder 9000
    Av stefanos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:44
  3. Dörrhögtalare og9-3
    Av Slither i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •