Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tappad ork +bensinförbruknings mätarn går i topp ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936

    Tappad ork +bensinförbruknings mätarn går i topp ?

    Bilen är en 9000CSE av årsmodell 96 har nu börjat tappa orken ordentligt , följande fel som ovan så går förbrukningsmätarn i topp även vid lugn körning ,de där riktiga draget finns ej ,man känner att den börjar ladda men accelerationen ökar ej ?

    Nån som känner igen symptomen , ?
    Och vart ska jag börja felsöka ? Lambda ?


    mvh kristoffer

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 187
    Har lambdan kukat ur så blir det check engine direkt. Täppt avgassystem, täppt luftfilter, fel tändstift, taskig LMM=luftmassemätare, otätt spjällhus, tomgångsmotor som kärvar i öppet lägen. Vakuumslangar. LMM-fel brukar oxå resultera i check engine. Spridare som flödar för mycket av nån anledning. Bränsletryckregulator/BTR som inte funkar som den ska.

    Finns en del å tänka igenom o kolla. Fast jag skulle först kolla alla vakuumslangar och byta tändstift. E de DI-kasett ska de ju va Ngk bcpr7es-11 med 1,0 mm gnistgap.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Inte nån ljuddämpare som packat igen.Eller kanske katalysatorn som e stopp i.Låter som om det skulle va trögt att få ut avgaserna.
    /Jkb
    There Is No Power Without Power

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    615
    Du behöver iallafall inte oroa dig för att din lmm ska vara sönder, för det har du inte nån.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Ngk bcpr7es-11 med 1,0 mm gnistgap.
    Stiften heter BCPR7ES. -11 står för 1,1mm elektrodavstånd (gnistgap). Så antingen skriver du som du gjorde utan -11 eller så skriver du BCPR7ES-10 :-)

    Jag förstår inte varför dessa stift rekommenderas till bilar med turbo, det borde väl rimligvis vara bättre med BCP7EVX som har en mittelektrod av platina istället för ES stiftets sunkiga kopparelektrod.
    I manualen till min 9000 T16 från -88 står det att man ska ha BCP7EV (heter numera BCP7EVX) med elektrodavstånd på 0,6-0,7mm, men jag har ju inte DI i min kärra.
    Men varför skulle man välja ett sämre stift bara för att bilen har DI-kassett undrar jag... Prisskillnaden? 34kr eller 110kr st. Men... kvalitet kostar.

    Lär er mer om NGK's stift här:
    http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilde ... 20sid2.pdf

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av twi2e
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Ngk bcpr7es-11 med 1,0 mm gnistgap.
    Stiften heter BCPR7ES. -11 står för 1,1mm elektrodavstånd (gnistgap). Så antingen skriver du som du gjorde utan -11 eller så skriver du BCPR7ES-10 :-)

    Jag förstår inte varför dessa stift rekommenderas till bilar med turbo, det borde väl rimligvis vara bättre med BCP7EVX som har en mittelektrod av platina istället för ES stiftets sunkiga kopparelektrod.
    I manualen till min 9000 T16 från -88 står det att man ska ha BCP7EV (heter numera BCP7EVX) med elektrodavstånd på 0,6-0,7mm, men jag har ju inte DI i min kärra.
    Men varför skulle man välja ett sämre stift bara för att bilen har DI-kassett undrar jag... Prisskillnaden? 34kr eller 110kr st. Men... kvalitet kostar.

    Lär er mer om NGK's stift här:
    http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilde ... 20sid2.pdf
    Det beror på att joniseringsmätningen i Di:n är gjord för BCPR7ES.
    Byter man stift till något annat så stämmer inte värdena för joniseringsmätningen och då stämmer inte spikningssignalerna till motorstyrningen.

    Förövrigt brukar inte platinastiften vara så långlivade i tändsystem som inte är gjorda för dem.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Jag skulle tippa på tät avgas burk eller lamda. har själv haft kass lamda men utan felvärden så de kan vara felet utan felvärden.
    MVH MagnusH
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Jag skulle tippa på tät avgas burk eller lamda. har själv haft kass lamda men utan felvärden så de kan vara felet utan felvärden.
    MVH MagnusH
    tänkte samma sak ,, ska undersöka detta

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg/Linköping
    Inlägg
    120
    En dum fråga ? laddar turbon ? Jag hade liknade problem på min cse det var någon skruv till turbon som hade lossat vilket resulterade i lite eller inget turbotryck ock hög förbrukning.

    MVH

    Calle

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av slippy
    En dum fråga ? laddar turbon ? Jag hade liknade problem på min cse det var någon skruv till turbon som hade lossat vilket resulterade i lite eller inget turbotryck ock hög förbrukning.

    MVH

    Calle
    Turbon börjar ladda, men men håller inte i laddet nå vidare

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 560
    Den håller inte ladd säger du, hur beter den sig när den vill bygga upp ladd?

    Orkar inte, rycker osv?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 560
    Lyfter, Min bil är likadan!

    Rycker vid laddtrycksuppbyggnad samt tar 1.16L/Milen vid LUGN körning.

    Help...!
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Bensinförbruknings-sida
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 16:02
  2. Tempmätarn går inte upp mer än 1/4 på mätarn=(.(9-5 2.0t-00)
    Av saab_turbo_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 18:34
  3. Silveringar runt mätarn
    Av MyGGaN76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •