Visa resultat för omröstning: Ska det vara Twin Entry?

Antal röster
48. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    12 25,00%
  • Nej

    4 8,33%
  • (Vet ej) Vet inte vad det är.

    32 66,67%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Nackdelar, Fördelar med Twin Entry Turbo???

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Nackdelar, Fördelar med Twin Entry Turbo???

    Hej är lite nyfiken på frågan i topicen.

    Kan någon förklara fördelar eller eventuella nackdelar med en twin entry turbo. och om man i vissa fall kanske verkligen borde satsa på en twin entry. Finns det fall där man inte ens borde överväga nåt annat än twin entry?

    Ge mig alla era kunskaper. Jag är i köpa tagen och vet inte riktigt hur jag ska göra nu.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Omröstning?? men varför.



    Jag är ingen expert på området så att säga...men stoora turbon har dubbla inlopp i regel, GT40 och sådana pjäser alltså.

    Medans de turbon som mera passar till en lite småtrimmad fyra har ett inlopp.

    Läser man garretts broschyrer/reklam så får man fram att de använder dubbla inlopp för att det blir bättre respons vilket verkar ganska troligt, mindre kanaler=högre gashastighet=snabbare spoolup. Sen har jag oxå sett turbon som haft dubbla inlopp men där den ena kanalen gått till wastegaten och andra till kompressorn, varför vet jag ej.

    Varför man skulle ta en turbo med dubbla inlopp till en en fyra beror väl bara på hur mycket effekt du tänkt ta ut/hur stor turbo du har behov av. Ska du ha en enorm luftmängd faller säkert valet på en med dubbla inlopp. Men skall du röra dig kring ska vi säga 300hk(?) så klara du ju dig alldeles utmärkt med något mera lättdrivet än en jättepjäs.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Omröstning?? men varför.
    För att få se vad folk här på forumet skulle välja först.

    Tack för svaret. Jag siktar dock högre än 300 och jag har hittat en turbo jag funderar på som heter Mitsubishi Precision SC60 Turbo den specad för 580hk men jag tror nämligen inte att den har Twin Entry.




    info:
    Precision's line of T3/T4 turbos for Sport Compact vehicles comes standard with Precision's TA31 style exhaust housings with a 5-bolt discharge side in A/R's of .48 or .63. SC60 comes with T31 wheel with either a 2.559" inducer and 2.229" exducer (76 trim) or 2.559" inducer and 2.121" exducer (69 trim) Available with or without internal wastegate. Each turbo comes with a 360-degree race bearing center section and a T04E compressor cover with a 3-inch inlet and 2-inch outlet. Larger T04S cover with 4-inch inlet and 2.5-inch outlet available at an extra charge. SC60 has a 59mm compressor wheel that has a 2.320" inducer and 3.000" exducer (60 trim). Supports up to 580-hp at the flywheel with proper tuning.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    (Nacka)Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Läser man garretts broschyrer/reklam så får man fram att de använder dubbla inlopp för att det blir bättre respons vilket verkar ganska troligt, mindre kanaler=högre gashastighet=snabbare spoolup. Sen har jag oxå sett turbon som haft dubbla inlopp men där den ena kanalen gått till wastegaten och andra till kompressorn, varför vet jag ej.

    Varför man skulle ta en turbo med dubbla inlopp till en en fyra beror väl bara på hur mycket effekt du tänkt ta ut/hur stor turbo du har behov av. Ska du ha en enorm luftmängd faller säkert valet på en med dubbla inlopp. Men skall du röra dig kring ska vi säga 300hk(?) så klara du ju dig alldeles utmärkt med något mera lättdrivet än en jättepjäs.
    Jag förstår inte riktigt. Menar ni att inloppet(avgasernas in i turbon) väg har två inlopp?
    Sitter det en ventil i ena inloppet då för att kunna styra avgerna en väg vi tex låga vara för att sedan öppna vid högre varv?

    mvh
    /bas

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av bas
    Jag förstår inte riktigt. Menar ni att inloppet(avgasernas in i turbon) väg har två inlopp?
    Sitter det en ventil i ena inloppet då för att kunna styra avgerna en väg vi tex låga vara för att sedan öppna vid högre varv?

    mvh
    /bas
    Ja dubbla inlopp för avgaserna till kompressorhjulet, det finns ingen ventil eller något sådant men Garrett påstår ändå att det har en positiv verkan, hur mycket det egentligen gör så vet jag inte. Kan ju hända att det bara är ett försäljningsargument med ytterst lite förankring i verkligheten. Själv tror jag att vikten på de roterande delarna samt deras utformning är det som man skall sätta mest vikt på.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Twin Entry (twin scroll) öppnar möjlighetena till en renare spolning av cylindrarna, för att nämna en grej. Men, att säga att det är det enda riktiga är kanske lite drastiskt.

    Det får bli upp till din trimmare att avgöra hurvida detta är rätt för dig.
    Ty, det hänger ju på trimmaren om "ni" går i land med projektet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Kan DRBoost svara på vad han tycker är lämpligt. Ni vet ju mina mål och vad jag siktar på? Bör jag fundera lite extra på att skaffa en eventuell Twin Entry turbo? Eller vad tror du om den jag visade ovan?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Twin scroll e just när man ska ha en stor avgasdel o de funkar så att dom pulserna som kommer i den ena porten träffar turbinhjulet annorlunda än dom från den andra porten(högre eller lägre upp) resulterar i bättre spoolup osv.
    Väljer man ett mindre avgashus så behöver man inte bry sig.
    Den turbon som e på bilden ser ut att ha en fläns som liknar T3 o de ska du säkert klara dig med en stund samt att e de till en T3 då passar den ju på ett gammalt T3 grenrör fast du ska ha så pass mycket effekt så då e de vel bara att skaffa e extraktorör direkt, pris ca 6000kr.

    Sen finns det en liknande grej på kompressorn som heter ported scrowd(vet inte hut det stavas) det ser ut som där är ett extra inlopp i turbons kompressorsida utanpå de vanliga.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385
    Hade twin på mitt switzer s2 agg.Det funkade väl ok på min 740 som jag hade då.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Den turbon som e på bilden ser ut att ha en fläns som liknar T3 o de ska du säkert klara dig med en stund samt att e de till en T3 då passar den ju på ett gammalt T3 grenrör fast du ska ha så pass mycket effekt så då e de vel bara att skaffa e extraktorör direkt, pris ca 6000kr.
    Ja, det ska vara extraktorgrenrör. Håller på att kolla upp vem som ska göra det åt mig. Men jag vet inte vem än. Jag ville främst ha reda på om det är så att man nästan måste ha twin entry i turbon när man siktar på de effektuttagen som jag gör.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    [quote=9-3 Mike][quote="M.L":1cq9qaev]
    Den turbon som e på bilden ser ut att ha en fläns som liknar T3 o de ska du säkert klara dig med en stund samt att e de till en T3 då passar den ju på ett gammalt T3 grenrör fast du ska ha så pass mycket effekt så då e de vel bara att skaffa e extraktorör direkt, pris ca 6000kr.
    [/quote]

    Ja, det ska vara extraktorgrenrör. Håller på att kolla upp vem som ska göra det åt mig. Men jag vet inte vem än. Jag ville främst ha reda på om det är så att man nästan måste ha twin entry i turbon när man siktar på de effektuttagen som jag gör.[/quote:1cq9qaev]

    MrX fixar.

    [url="http://marsupilami.no-ip.org/talladega/grenror"]http://marsupilami.no-ip.org/talladega/grenror[/url]

    kolla i mappen blästrat o klart eller vadfan den heter där e mitt nyaste rör från MrX, Maptungrabbarna åker med sånna med.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Funkar den länken för dig??? den funkar inte här.......
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    inte för mig heller.....


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Fördelen med dubbla inlopp (twin entry, twin scroll) är ju att vi kan hålla isär pulserna från de olika cylindrarna, vilket i sin tur ger fördelar.

    Nackdelarna skulle väl kunna vara att det inte går att använda på alla motorer (tex 5 cyl.), kan krängla till rördragningen och att avgashuset borde bli marginellt större.

    Det finns också dubbla inlopp där man med en ventil kan blockera den ena kanalen går att få bättre svar på låga varvtal. För att man extra lätt ska kunna blanda ihop dessa så har detta även samma namn, dvs twin entry eller twin scroll.

    Dubbla inlopp i kompressorn, ported shroud, kan bredda en kompressors arbetsområde. Detta genom att tryckdifferensen över kanalens öppningar varierar och på så sätt kan flödet gå åt båda håll genom den extra porten beroende på behov.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    inte för mig heller.....


    Mvh Jonas
    provade 21:38 fick upp de...

    http://62.20.4.83:443/talladega/grenror ... %84string/
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Tack SaabJohan för det utförliga svaret. Jag antar att du förespråkar en turbo med Twin Entry???


    --> M.L: Hur får jag tag i MrX och vad kostar en sån skönhet som är på bilderna?
    ....PMa om du hellre vill det....

    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Ja, prova och sök på forumet för jag har inte adressen här just men om du inte hittar så kan du säga till så ska jag se om jag inte har telenummret här.
    Nånting med libero stålteknik va adressen.

    Tror det kostar 6000kr men då ser det ut som det gjorde på dom andra bilderna innan blästring samt att inte flänsarna är planade.
    Han anser att det inte behövds planas men det kan du ge dig fan på att det gör jag har haft problem med tidigare grenrör med läck och är inte flänsarna plana håller inte packning har själv pajat 3st packning mot turbon.
    Fick det levererat med en tempgivarnippel monterad

    Kanske Matun säljer sånna med....
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Har 9-3 SportCombi twin scroll turbo?

    "2 liters lättmetallmotor lämnar 250hk och 350Nm. Ett turboaggregat med dubbla avgasturbinhjul hanterar gasflödet i två separata kanaler och ger bättre energiutbyte..." Saxat från Saabs hemsida
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Måste få ställa en fråga till angående turbos...

    Vad bör man ha för A/R på turbon om man kör med en 2,0 Liters motor?
    .48? eller .63? och vad är A/R?

    Vad är 69 trim eller 76 trim? vad bör vara lämpligt till min 2 litare.
    Förklara gärna begreppen...


    Här är specen på turbon jag kommer satsa på..

    Precision's line of T3/T4 turbos for Sport Compact vehicles comes standard with Precision's TA31 style exhaust housings with a 5-bolt discharge side in A/R's of .48 or .63. SC60 comes with T31 wheel with either a 2.559" inducer and 2.229" exducer (76 trim) or 2.559" inducer and 2.121" exducer (69 trim) Available with or without internal wastegate. Each turbo comes with a 360-degree race bearing center section and a T04E compressor cover with a 3-inch inlet and 2-inch outlet. Larger T04S cover with 4-inch inlet and 2.5-inch outlet available at an extra charge. SC60 has a 59mm compressor wheel that has a 2.320" inducer and 3.000" exducer (60 trim). Supports up to 580-hp at the flywheel with proper tuning.


    .
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Här gäller det ju som vanligt att man gör saker i samråd med sin trimmare. Många ggr vet dom ju även hur responsen kommer att vara samt hur många kusar vissa konfigurationer klarar av.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Fördelar och nackdelar med V6:an i og9-5?
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:10
  2. Fördelar/nackdelar/köruppleverser NG9-3 XWD
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 12:46
  3. Fördelar och nackdelar med turbo?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •