Visa resultat för omröstning: Ska det vara Twin Entry?

Antal röster
48. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    12 25,00%
  • Nej

    4 8,33%
  • (Vet ej) Vet inte vad det är.

    32 66,67%
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Nackdelar, Fördelar med Twin Entry Turbo???

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Okej, jag och Robban mot dig

    Ger du dig? va va va???

    Nejdå, jag bara skojar med dig. Som sagt, det är bara min åsikt. JAG skulle ha valt en annan turbo.
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Försök inte ge mig ångest nu, det fungerar inte.
    Då för jag väl helt enkelt öka målet till 540hk... nöjda nu??....

    Att GTBB snurrorna är väl tilltagna i marginaler är vida kännt.. men inte lika mkt på PT snurrorna...

    Är robban mot mig?.... känns tvivelaktigt, vi har diskuterat mitt turboval x antal ggr senaste veckan... nu är den beställd.. den som lever får väl veta...

    Som dom säger i Jackass:
    If I don't do this. People may NEVER find out......
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #43
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Nej.. jag är väl inte emot direkt.. Men jag hävdar dock att snurran klarar mer än specat..Det gör alla snurror..

    Nu är det ju så att det om man har ett mål på 480-490 hp så kan det lätt bli som så att det byggs vidare,, mer effekt (av egna erfarenheter.;-) så står man där med byxorna vid hälarna och måste köpa en till ny snurra..
    Men Sen ska man väl inte överdriva,, men i detta fall lät 540hp med intern wastgate lite väl optimistiskt,, men dom har sagt det så tror man väl dom..
    Ang vanligt inlopp eller dubbla har jag inte någon åsikt om,har liksom ingen erfarenhet av de, däremot vet man ju att de sitter på de med hiskeliga effekter och eftersom jag har den effekten med råga som Micke vill ha så säger jag att det går bra med enkelt inlopp..
    Dock kan jag ju ha fel.. :-)

    Är ni med på vad jag menar..?


    Robban..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    jag hävdar dock att snurran klarar mer än specat..Det gör alla snurror..Robban..
    Precis vad jag oxo hävdade i ett tidigare inlägg.

    Dock tycker jag inte man ska överdimensionera turbon för att ha för framtida behov. Det blir fel fel fel...

    Så bra körbarhet som möjligt kräver ett så litet agg som möjligt, eller hur?

    Siktar jag på 470-480Hk skulle jag välja ett agg. som kan leverera kanske 30-50Hk mer än jag behöver, inte ett som kan leverera 120Hk mer. Det förlorar man i körbarhet på, vilket är mycket viktigt på en bil som ska användas dagligen.

    Har man en busbil som din, som ska gå på bana och stripp, då spelar det mindre stor roll.
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  5. #45
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Ja de har du ju rät i iof,,, körbarhet..
    Men han har ju satt upp målet lite nu..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #46
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Elken
    Siktar jag på 470-480Hk skulle jag välja ett agg. som kan leverera kanske 30-50Hk mer än jag behöver, inte ett som kan leverera 120Hk mer. Det förlorar man i körbarhet på, vilket är mycket viktigt på en bil som ska användas dagligen.
    siktar på 470-480hk och har då ca 70hk marginal. Mitt emellan ditt val och dom 120hk du sa..

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men han har ju satt upp målet lite nu..
    Hehehe... det var sagt med viss ironi... men vi får se var jag hamnar.. Det är just nu främst lådan som begränsar mig då Jocke från Diners Club har gett mig lite direktiv... jag ligger över redan.. men grejern jag ska montera har allihop marginaler för 550+...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Hehehe... det var sagt med viss ironi... men vi får se var jag hamnar.. Det är just nu främst lådan som begränsar mig då Jocke från Diners Club har gett mig lite direktiv... jag ligger över redan.. men grejern jag ska montera har allihop marginaler för 550+...
    Effekten knäcker inte lådan... Men det vet du ju redan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Tycker ändå att det låter för bra för att vara sant.. Om dom påstår 540hp i specen så kan den normalt sett klara mycket mer..
    Och betänk att det fortfarande är intern wastgate det handlar om..!!!

    Fast frågan är ju om man behöver såå stor för de 460hp...? Iof var snurran billig men omman ser som på min som är specad till 480hp.... Ligger ju 100hp upp där..

    Kan ju lägga till att jag kör 2bar vid 3000rpm --> 4700rpm..


    Robban.
    Extern wastegate är ju att föredra, dock så lär man kunna byta avgashus och montera en extern ventil utan större problem ifall man vill.

  9. #49
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Effekten knäcker inte lådan... Men det vet du ju redan.
    Mvh
    KK
    Javisst, självklart ursäkta om jag var otydlig....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #50
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Tycker ändå att det låter för bra för att vara sant.. Om dom påstår 540hp i specen så kan den normalt sett klara mycket mer..
    Och betänk att det fortfarande är intern wastgate det handlar om..!!!

    Fast frågan är ju om man behöver såå stor för de 460hp...? Iof var snurran billig men omman ser som på min som är specad till 480hp.... Ligger ju 100hp upp där..

    Kan ju lägga till att jag kör 2bar vid 3000rpm --> 4700rpm..


    Robban.
    Extern wastegate är ju att föredra, dock så lär man kunna byta avgashus och montera en extern ventil utan större problem ifall man vill.

    Javisst.. Absolut.. Och ljudet är ju ljuvligt....
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Extern wastegate är ju att föredra, dock så lär man kunna byta avgashus och montera en extern ventil utan större problem ifall man vill.
    Har kollat runt lite och fått svaret några ggr att det är lättare att man får skenande laddtryck med en ext wg än med en intern och att det är svårare med utformningen av grenrör osv... men som Ni säger så är det väl kanske nåt man kan bygga om vid en eventuell uppgradering..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Extern wastegate är ju att föredra, dock så lär man kunna byta avgashus och montera en extern ventil utan större problem ifall man vill.
    Har kollat runt lite och fått svaret några ggr att det är lättare att man får skenande laddtryck med en ext wg än med en intern och att det är svårare med utformningen av grenrör osv... men som Ni säger så är det väl kanske nåt man kan bygga om vid en eventuell uppgradering..
    Hej!

    Man hittar mycket konstig information på internet ibland. Twin Scroll eller ej, det är inget som du kan välja separat utan är funktion av storleken på turbon. Dvs. du kan inte hitta twinscroll inlopp på turbosar mindre än ungef. GT32. Samma gäller extern kontra intern wastegate...dom flesta stora turbosar är av "free floating" typen och har ingen integrerad wastegate, bortsett från dieselvarianter.

    Jag har ingen bromsdata men är ganska skeptiskt mot att twinscroll påverkar spooluptider så drastiskt, framförallt då jag studerade min egen GT40 och såg att avgasportar faktiskt går ihop efter ett tag (vilket är naturligt, då man tänker lite bättre). Dom håller däremot primärrören separerade i betydligt högre grad.

    Att extern wastegate skulle skena mer än intern är något jag är mycket skeptiskt mot.

    Min rekomendation är att välja vilket turbo du ska köra med och utforma grenrör/wastegate efter det. Det är ingen idé att utforma det hela utifrån om det är twinscroll eller ej, då det finns vikigare parameter att tänka på än det. Väljer du stor turbo så är sannolikheten större att du måste svetsa ett dubbelportat rör...

    För mig blev det ett twinscroll grenrör, mest för at jag bara jävlas runt och råkade komma över en GT40 som har ett sådant inlopp. Skulle antagligen varit enklare och troligtvis mer körbart med aningen mindre turbo men detta är bara en lek:


    Och ja, det blir separat wastegate på det:

    Signatur...

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Hoppas det kommer fler bilder på turbon sen vill se mer på den.

    Ang skenande laddtryck o extern wg så beror det sannolikt på hur man konstuerar röret som går till wg.
    Man ska inte ha röret anslutet i 90grader utan det ska vara anslutet ner moto trubon altså avagaserna ska flöda in i det på samma vis som en intern wg, var de nån som föstog vad jag menade?? kolla o GIKs faktadel så får ni illustrationer med.

    Men de brukar inte vara så stor problem ändå för man laddar aldrig så lite som 1.2 med en så stor turbo, normalt altså.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #54
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Hoppas det kommer fler bilder på turbon sen vill se mer på den.
    Ang skenande laddtryck o extern wg så beror det sannolikt på hur man konstuerar röret som går till wg.
    Man ska inte ha röret anslutet i 90grader utan det ska vara anslutet ner moto trubon altså avagaserna ska flöda in i det på samma vis som en intern wg, var de nån som föstog vad jag menade?? kolla o GIKs faktadel så får ni illustrationer med.

    Men de brukar inte vara så stor problem ändå för man laddar aldrig så lite som 1.2 med en så stor turbo, normalt altså.
    Räkna med att det kommer mycket bilder på snurran när den kommer och under montering av allting under projektets gång. ;-)

    Jag letade på GIKs sida men fann inget om montering av ext WG???

    --> BeepBeep:

    När rullar erat projekt då? Har kollat på hemsidan men den uppdateras lite dåligt va?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    --> BeepBeep:

    När rullar erat projekt då? Har kollat på hemsidan men den uppdateras lite dåligt va?
    Joo...jag har fullt upp med tentor och både jag och Mattia har sprängt spargrisar för att köpa prylar. Vi är i hamstringsstadiet så att säga. Jag meckar gärna men finns det inte pryttlar att mecka ihop så blir det inget nytt...och pryttlar är funktion av pengar tyvärr.

    Nya drivaxlar, wastegate, glasfiberhuv och hjullager är i alla fall tjingade...snart blir det förhoppningsvis mer meck och mindre shopping.
    Signatur...

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    [quote=9-3 Mike]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":1nx9s9q7
    Hoppas det kommer fler bilder på turbon sen vill se mer på den.
    Ang skenande laddtryck o extern wg så beror det sannolikt på hur man konstuerar röret som går till wg.
    Man ska inte ha röret anslutet i 90grader utan det ska vara anslutet ner moto trubon altså avagaserna ska flöda in i det på samma vis som en intern wg, var de nån som föstog vad jag menade?? kolla o GIKs faktadel så får ni illustrationer med.

    Men de brukar inte vara så stor problem ändå för man laddar aldrig så lite som 1.2 med en så stor turbo, normalt altså.
    Räkna med att det kommer mycket bilder på snurran när den kommer och under montering av allting under projektets gång. ;-)

    Jag letade på GIKs sida men fann inget om montering av ext WG???

    --> BeepBeep:

    När rullar erat projekt då? Har kollat på hemsidan men den uppdateras lite dåligt va? [/quote:1nx9s9q7]

    Du måste ha deras katalog de e bara delar av den som finns online.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    I regel så kan man säga att behovet för en stor wastegate ökar då man vill kunna köra på lägre laddtryck samt då storleken på avgashuset ökar. Den senare eftersom detta ger lägre difftryck över wastegaten.

    Fördelarna med en extern wastegate är i regel:
    - valfri placering
    - stör ej flödet ut från turbin då man ej behöver återleda till avgassystemet

    Det finns flera fabrikskonstruerade tävlingsmotorer som har haft wastegaten i 90 grader mot grenröret. Det hela handlar mest om att i de olika situationerna använda rätt storlek på ventilen, fast vanligen är det inte så svårt att se till att anslutningen sitter vinklad så att den blir utsatt för det dynamiska trycket.

Liknande ämnen

  1. Fördelar och nackdelar med V6:an i og9-5?
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:10
  2. Fördelar/nackdelar/köruppleverser NG9-3 XWD
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 12:46
  3. Fördelar och nackdelar med turbo?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •