Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: V-POWER

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Vpower

    Citat Ursprungligen postat av vpower
    Själv driver jag sex Shell Select i mitt bolag och kanske kan uppfattas som en smula partisk...men jag har kört en full tank i en 9000 2.0t samt nu nyligen 900 T16 och upplever stor skillnad i effekt. Båda bilarna accelererar bättre på samtliga växlar och skjuter på betydligt bättre än vanligt. Vid test inom Shell kom man fram till att just Saab med turbo och motorstyning är ett av de bilmärken var man upplever störst effekt. Vi har många motorcykelkunder som helt övergått till VPower. Försäljningen ökar hela tiden och kunder som provar fastnar.
    jag fastnade inte !!

    Fast jävla fina korvar har ni
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  2. #22
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413

    Re: Vpower

    Citat Ursprungligen postat av vpower
    Själv driver jag sex Shell Select i mitt bolag och kanske kan uppfattas som en smula partisk...men jag har kört en full tank i en 9000 2.0t samt nu nyligen 900 T16 och upplever stor skillnad i effekt. Båda bilarna accelererar bättre på samtliga växlar och skjuter på betydligt bättre än vanligt. Vid test inom Shell kom man fram till att just Saab med turbo och motorstyning är ett av de bilmärken var man upplever störst effekt. Vi har många motorcykelkunder som helt övergått till VPower. Försäljningen ökar hela tiden och kunder som provar fastnar.
    Såklart det blir skillnad om man jämför mot 95, som jag antar ni tester mot. Vad visar era tester jämfört med 98?
    Kan inte vara nån kännbar skillnad.. möjligtvis i penningpungen.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    När det pratas fart på forumet så används oftas siffror för att påvisa vilket trim och bil som är snabbas.
    När det gäller bensinen i tanken är det en känsla av att bilen mår/går bättre och att kvalitén på bensinen är bäst för motorn.
    Vilken kvalité? Hur vet man att motorn "mår" bättre, vad är "mår"?

    Den pigghet som skulle upplevas av att köra med Vpower/annan bensin, borde väl märkas likväl om man har halv/full tank i bilen, för det borde ge resultat i piggheten i bilen också, eller?


    Personligen tycker jag att det är för lite fakta och för mycket tyckande i denna fråga för att jag ska överväga att ens prova denna bensin pga priset.

    Mvh
    Johan

    ps. tankar för detmesta på jet, oftas 95 oktan, blir sällan frånkörd på vägen med aeron... ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Hade de inte testat V-power på nån porsche?Sen hade de bänkat den och det var ca10 häst mera i den.


    Mvh
    Teknikens Värld gjorde detta, ja.

    10 hk skillnaden var mellan V-Power och 95 oktan.
    Mellan V-Power och 98 var skillnaden mätbar, men ytterst liten i sammanhanget, typ 3-5 hk.

    Detta på en bil med över 350 hk max effekt...
    Om det nu är 5-10hk så är det kanske ändå en ganska billig trimning till den bilen

    Jag inbillar mig att en chippad turbobil som i princip hela tiden brottas med spikproblem mår ganska bra av bättre bränsle. Rent teoretiskt borde man förutom mer effekt även få en lägre förbrukning... Frågan är om det blir lika i praktiken

    Vi får väl hoppas att Nordic får en stund över och kan göra lite bromsningar med olika bränslen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    210
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vi får väl hoppas att Nordic får en stund över och kan göra lite bromsningar med olika bränslen
    Det kan man ju alltid hoppas på, hade varit bra
    Saab 9-3 SE 2.0T - Nordic Steg1 http://www.garaget.org/?car=26202
    Saab 900 SE 2.0T - http://www.garaget.org/?car=9852 (Numera såld...)

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    5-10 hk är 1.4-2-8% skillnad i effekt, hur stor differans är det i en bil vanligtvis? map omständigheter osv?

    Eller om man minskar vikten 20-40kg i en 9000...en full tank väger runt 60-70 kg.

    Tja rätt billig trimning kanske det är.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Its fun har ju bromsat och tesat. fick ut lite fler hk me v-power mot 98 på en ganska trimmad bil...minns inte exakt men han svarade att man kunde ändra tändningen lite mer så d gav mer effekt. sök på zatzy så hittar ni nog tråden.

    min bil när jag hade Steg4 hos SP gick mkt "renare" den slutade spika på 5:an vid full belastning, den gick mjukare. och jag vände tebax och testa 98 igen, men d spika d igen och ryckte lite mer.

    kan iofs varit Jets 98oktan som suger me.

    men ska inte V-power smörja bättre osv me?

    MVH//Andreas som kör enbart V-power
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Man ska väl först börja med vilken motor som man tankar i V-power i och om den är trimmad eller inte.
    En icke trimmad bil är effekten av V-power större än i en trimmad bil.
    Att sen V-power lämpar sig bäst för saabs turbo motorer har ju helt med motorstyrningen att göra.

    Själv tycker jag att de räcker med 98 octan i min bil och någon direkt skilnad har jag inte märkt. Men då är min trimmad med!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Har hört att om man mappar en bil för V-Power så går det att plocka ur en del mer effekt jämfört med om man mappat för 98 oktan. Är lite sugen på att få mitt program justerat för V-Power eftersom jag ändå bara tankar det.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  10. #30
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Ni får kalla det vad ni vill, jag märker skillnad på V-power vs 95 i vart fall. Synd att den är så dyr bara.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Ni får kalla det vad ni vill, jag märker skillnad på V-power vs 95 i vart fall. Synd att den är så dyr bara.
    De ska du göra.
    Lika så mellan 98 och 95 ska du märka skilnad!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av lol Visa inlägg
    13:65 litern är lite för dyrt tycker jag. Det är många som vill ha billigare bensin.
    Haha ursäkta att man väcker den här tråden från dom döda men jag satt o googla lite på V-power och hamnade i den här tråden och vart så full i skratt när jag läste kommentaren om bensin priset det va andra tider då, hade gärna haft det där priset nu!

    Efter alla dessa år som gått med V-power nu, finns det folk som fortfarande kör på det?

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  13. #33
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Japp när jag är i Tyskland passar jag alltid på att tanka V-power. Vågar aldrig kolla vad det kostar dock...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Indalsman Visa inlägg
    V-power nu, finns det folk som fortfarande kör på det?
    Det kan man ju undra hur vanligt det är idag.
    Citat Ursprungligen postat av lol Visa inlägg
    Det är många som vill ha billigare bensin.
    Detta är jag däremot säker på att väldigt många fortfarande vill!

    Främsta anledningen till att priset är högre nu än 2006 är höjd skatt. Nu är det ett år kvar till val så våra kära politiker börja lova sådant som folk vill ha.
    Citat Ursprungligen postat av Moderaternas budgetmotion för 2021
    Skattesystemet ska tydligt stödja arbete och inte, som i nuläget, användas till att göra livet surt för svenska folket; plastpåseskatten och klädskatten avskaffas. Skatten på bensin och diesel sänks – det är inte rättvist att den som är beroende av bilen ska dra det tyngsta lasset för att minska utsläppen
    bild_2021-10-05_170236.png
    Av Nicklas Sandström Oppositionslandstingsråd för Moderaterna i Västerbottens läns landsting

    Med detta vill jag visa att politiker ute i landet vet vad folk vill ha och behöver. Utan att starta partipolitiska diskussioner. Vi kommer alldeles säkert att få se fler utspel/förslag av denna typ från andra partier. Ju närmare valet vi kommer ju mer fläsk. Precis som inför de tidigare valen till baka till trådstart.


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    V-power ändrades ju från 99 oktan till att bli shells vanliga 98oktan vid nåt tillfälle, nu vet jag inte ens om produkten finns i sverige längre ? (tankar aldrig shell)

    Efter den ändringen var det ju nån tidning som testade olika fabrikats 98 mot vpower och 95 som referens, dom kom fram till att statoils (det var ett tag sen) 98oktan var bäst, men påpekade att det beror mycket på hur färsk bensinen är på det aktuella stället.

    Shell lovade också att V-Power var etanolfri, det backade man på samtidigt som den blev 98 oktan och efter det gick det inte att köpa garanterat etanolfri bensin i sverige längre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Om jag förstått rätt har V-power i praktiken blivit samma 98-oktan som mer eller mindre alla andra kör (eftersom det kommer från samma tankbilar), detta ändrades 2011: http://forum.saabturboclub.com/showt...l-V-Power-BF98
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Skillnaden mellan E85 och bensin blir bara mindre och mindre. Nu är det definitivt inte värt att köra E85 men gör det ändå för att slippa se knackräknaren springa iväg varje gång man gasar. Det känns helt klar säkrare att köra hårt med E85 och vid sådan körning går den ju också lite snålare på E85 relativt sett mot bensin.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om jag förstått rätt har V-power i praktiken blivit samma 98-oktan som mer eller mindre alla andra kör (eftersom det kommer från samma tankbilar), detta ändrades 2011: http://forum.saabturboclub.com/showt...l-V-Power-BF98
    Nej, all bensin som levereras till macken kommer inte från samma tankbil. Det som skiljer mellan bolagen är mängden etanol samt vilka tillsatser man använder.
    Mängden etanol skiljer sig. Cirkle K Miles 98 plus innehåller t.ex. max5% etanol men i praktiken inte mer än 2-3%.
    Fredrik J

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det var lite förenklat.

    Poängen är dock att alla bolag använder gemensamma infrastrukturer för distribution och tar i stora drag från cisterner som nyttjas av flera bensinkedjor - med vissa undantag i tätbefolkade regioner, och vissa specialare (som den ursprungliga 99 oktan V-power).

    95 och 98 oktan är naturligtvis från olika tankar hos samtliga bolag.

    99 oktan V-power avled ganska säkert pga. för höga distributionskostnader eftersom den inte kom från samma cisterner som andra bolags 98 oktan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det var lite förenklat.

    Poängen är dock att alla bolag använder gemensamma infrastrukturer för distribution och tar i stora drag från cisterner som nyttjas av flera bensinkedjor - med vissa undantag i tätbefolkade regioner, och vissa specialare (som den ursprungliga 99 oktan V-power).

    95 och 98 oktan är naturligtvis från olika tankar hos samtliga bolag.

    99 oktan V-power avled ganska säkert pga. för höga distributionskostnader eftersom den inte kom från samma cisterner som andra bolags 98 oktan.
    99-oktan V-power "avled" när Shell lämnade den svenska marknaden 2010. Sedan dess är det 98 oktan från ST1 i "V-power" i sverige.

    Nej det är inte samma produkt i 98-oktan hos Preem, Cirkle K eller ST1. Bolagen har t.ex. ,som jag skrev, egena tillsatser som raffenaderiet slår i efter beställning.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. cc power chiptrimning
    Av grekholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 15:32
  2. Bio Power på Motors TV
    Av daree i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •