Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byter toppackning, balansaxeldrev DET VÄRSTA JAG SETT!!!

  1. #1

    Byter toppackning, balansaxeldrev DET VÄRSTA JAG SETT!!!

    Jag håller just på att byta toppackning på en 9000 2,3 CDT -91. Det är ju rätt trångt på sina ställen, så jag funderar på om man skall byta vattenpump när man ändå är i och gräver, jag kan känna ett glapp i axeln, men det är väldigt litet. En annan fundering är om man skulle kapa balansaxeldrivningen också, motorn har gått ca 25000mil men låter inget om kedjorna. Måste man ta av kåpan framför kamkedjan då eller kan man komma åt ändå? (har inte hunnit lyfta toppen ännu, håller på att plocka bort allt runtomkring). Något annat man borde göra när man ändå är i och river?

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  2. #2
    Jag tycker att du bör byta vattenpumpen också
    Är ju rätt retligt om den havererar efteråt
    För att fimpa balanskedjorna måste du ta den transmissionskåpan också.
    Lycka till!

  3. #3
    Jag glömde nämna att kedjesträckaren var ute ca 11 mm och allt ser fint ut så kamkedjan får vara kvar. Spännrullarna till drivremmen verkar lite tveksamma också, så kanske skulle byta dom med? Eller går det att smörja upp dom?

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  4. #4
    känner du att det är ett litet glapp på hjulen bör du byta dom.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Thomas A
    För att fimpa balanskedjorna måste du ta den transmissionskåpan också.
    ...eller ta ned sumpen.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Mats J
    Spännrullarna till drivremmen verkar lite tveksamma också, så kanske skulle byta dom med? Eller går det att smörja upp dom?
    Är inte lagrena slut utan bara "torra" (som det brukar vara) kan man fylla de med nytt fett.
    Ta bort dammtätningen och i med lämpligt kullagerfett.

  7. #7
    Tack för tipset jonTe! Det passar mig! SKF kullagerfett har jag gott om.

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  8. #8
    Jag rev frontkåpan på motorn också, det var en massa grejer som skulle loss innan den gick att lossa, jag funderade ett tag på att låta bli, men när jag tittade ner längs kamkedjan såg jag en lös skruv till en glidskena så det var bara att fortsätta... När jag fått loss kåpan så kollade jag på balansaxelkedjan, den såg fin ut, och drevett på vavaxeln också. men då försökte jag hitta kugghjulen på balansaxlarna, DET FANNS INGA! bara brickor!!! men vid närmre kontroll visade det sig att dom hade varit kugghjul förut någon gång!!! Inte en kugge kvar! bara lite ojämnhet i ytan som visade var kuggarna funnits!!! Helt chockad! Kedjan har bara glidit över det som varit drev. Jag har ändå skruvat i 30 år eller nått och aldrig sett något liknande! En Saab V4 hade jag ras på balansaxeldrivningen men det märktes direkt. Denna bilen körde jag med (visserligen bara 30 mil efter köpet men ändå) och trodde att kanske AC pumpen var lite dålig... Dom här balansaxlarna har inte snurrat på länge... Men det otroliga är att kedjan var ganska fin (lite sliten på de ytor den glidit på) och ingenting har pajat i övrigt, men det lär ju vara metallspån i oljan...
    Jag är rätt nöjd att jag tog extratiden till att riva såpass så jag såg detta. Nu skall så mycket som möjligt bort av balansaxeldrivningen... Om det stämmer att man får ca 5 hk extra om man tar bort kedjan, så betyder det att den kedjan får driva 5 hk och det är rätt mycket för en så klen kedja som ser ut som en cykelkedja, så det är inte konstigt om saker rasar. Dessutom en spännare som spänns av oljetryck, det ger att du har dålig spänning då motorn är varm och går på tomgång, detta är väl då balansaxlarna jobbar som mest och rycker och sliter i kedjan, så det är ju inte konstigt att just balansaxeldreven börjar ätas upp.

    Motorn har nog gått ca 25000mil.
    Kamdrivnnigen verkar helt OK.

    Jag var bara tvungen att skriva av mig...
    Kanske tar bilder och lägger upp om någon vill se.
    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Detta är inte helt ovanligt, har sett "äckelbilder" på det förr (men ser gärna nya).
    Ned med tråget o rengör!
    Jag skulle även ta ett kik på hur oljepumpen ser ut....den har du ju endå lös nu. Skulle inte bli förvånad om den oxo är rätt "äcklig".

    För att få ned tråget är det tvunget att lossa motorn bägge fästen på passagerarsidan och lyfta motorn en bit.
    Inhandla nya o-ringar till sugsilen och oljenivågivaren oxo och byt dessa när du endå är igång.

    Lycka till

  10. #10
    Öppnade pumpen igår och den var jättefin, inga beläggningar eller så, men får öppna den igen för att kolla noga om det finns märken i dreven eller i andra ytor efter metallspån som kan ha passerat.
    Sumpen får nog sitta kvar, jag tömmer den på olja och tittar ner i den, det är ju rätt öppet som det är nu. Ser det fint ut får sumpen sitta kvar. Jag vill inte plocka isär mer än nödvändigt, det tar ju även tid att få ihop det sedan.

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Är du riktigt j-vlig kan du ju blåsa med tryckluft bakvägen(med öppen oljeplugg) genom silen från oljepumpsidan och hälla en svätt olja den vägen för att spola bort de flisor/skit som lossar.
    En gammel sil som gått ett tag brukar kunna vara rätt igensatt....har bilder på en +30.000 sil men sitter på fel dator..

    Angående pumpen så är kugghjulen tämligen tåliga men huset i aluminium är det värre med....glöm inte kolla reduceringen oxo.

  12. #12
    Jag är värsta sortens fuskmek, så jag fixar det. Men det är inte säkert att det finns metallspån kvar i oljan, det kan ha bytts olja efter att det mesta av kugghjulen lossnat. Jag har ingen historik på bilen mer än att den gått ca 1000mil sedan senaste bytet. Man kan ju även skölja baklänges genom silen med lite diesel om det ser ut att behövas.

    Var köper man lämpligen toppackning och andra packningar mm, har kollat på Mekonomens hemsida och det verkar Ok, verkar inte vara någon ide att beställa från SP, för då tillkommer ju dessutom frakt.


    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Mats J
    Jag är värsta sortens fuskmek, så jag fixar det. Men det är inte säkert att det finns metallspån kvar i oljan, det kan ha bytts olja efter att det mesta av kugghjulen lossnat. Jag har ingen historik på bilen mer än att den gått ca 1000mil sedan senaste bytet. Man kan ju även skölja baklänges genom silen med lite diesel om det ser ut att behövas.

    Var köper man lämpligen toppackning och andra packningar mm, har kollat på Mekonomens hemsida och det verkar Ok, verkar inte vara någon ide att beställa från SP, för då tillkommer ju dessutom frakt.


    /Mats J
    Är man medlem har man ju rabatt på SP och då brukar rabatten "ta hand" om frakten.
    Gone country....

  14. #14
    Jo men man tjänar inget på att handla där utan då passar det mig bättre att åka till Mekonomen och få grejerna direkt, jag är lite otålig av mig. Skulle jag behöva mer delar hade det förstås lönat sig. Jag skulle ju kunna åka till SP och handla förstås, men det tar ju en stund att åka dit. Visserligen får jag då åka en bil som inte behöver ha balansaxlar för att gå vibrationsfritt men jag hoppar nog över det ändå. (har BMW 750 med V12 som bruksbil)

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Mats J
    Jo men man tjänar inget på att handla där utan då passar det mig bättre att åka till Mekonomen och få grejerna direkt, jag är lite otålig av mig. Skulle jag behöva mer delar hade det förstås lönat sig. Jag skulle ju kunna åka till SP och handla förstås, men det tar ju en stund att åka dit. Visserligen får jag då åka en bil som inte behöver ha balansaxlar för att gå vibrationsfritt men jag hoppar nog över det ändå. (har BMW 750 med V12 som bruksbil)

    /Mats J
    750 som bruksbil . Har du egen oljekälla på gården?
    På tal om olja så blir det väl ett par snabba oljebyten med filter på Saaben när du fått ihop den!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    "750 som bruksbil . Har du egen oljekälla på gården? "
    Varken röker eller dricker, så någonstans måste pengarna gå. (ca 1,2 L/mil är inte så farligt) Men som vinterbil duger det väl med en BMW?
    Dessutom servar och lagar allt själv.

    http://hem.passagen.se/tbird/bmw.jpg

    Men olja och filter lär få bytas fort igen på Saaben, som skall bli fruns nästa bruksbil, hon har en 9000CDi -89 och den är så oändligt trött, speciellt på husvagnssemester (BMW:n saknar krok, men den saknar ej drag) så jag var tvungen att hitta på något. En 2,3T borde ju vara lite roligare för henne, dessutom lemansblå, automat, ABS, förarairbag, elskinnsäten och glastaklucka mm så lite roligare än den förra. Skulle vilja ha på kjolpaket också förstås...

    Sedan har jag min gamla -87:a ståendes som leksak, kanske får tid att dra igång den igen också, den är pigg...

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  17. #17
    Nu finns det några bilder:
    http://hem.passagen.se/tbird/saab/balan ... ivning.jpg
    http://hem.passagen.se/tbird/saab/kugghjul.jpg
    Ena kugghjulets stödringar hängde och dinglade...

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Mats J
    Spännrullarna till drivremmen verkar lite tveksamma också, så kanske skulle byta dom med? Eller går det att smörja upp dom?
    Är inte lagrena slut utan bara "torra" (som det brukar vara) kan man fylla de med nytt fett.
    Ta bort dammtätningen och i med lämpligt kullagerfett.
    Detta funkade utmärkt! sparade några kronor. Originalfettet verkade inte ha tålt värmen i närheten av motorn. Så nu är rullarna bättre än nya (högtempfett). För övrigt verkar motorn må bra.

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

Liknande ämnen

  1. Era värsta bilhandlarhistorier
    Av bananmannen i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 23:21
  2. T7 kamkedjesats till T5 - Vilka balansaxeldrev?
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 09:01
  3. Balansaxeldrev, kan man ta bort de?
    Av MartinP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 22:17
  4. [LÖST] måste jag köpa andra balansaxeldrev, B2x4 med B2x5 transmissionssats
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 18:18
  5. Er värsta bil ni ägt???
    Av Bonn johan i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •