Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta muttrar på avgasgrenrörspinnbultarna?

  1. #1

    Byta muttrar på avgasgrenrörspinnbultarna?

    Eftersom toppen ändå är avlyft för topplockspackningsbyte så är det ju väldigt lätt att ta av alla muttrarna till avgasgrenröret, de som kärvar kan lätt snittas lite med vinkelslipen och öppnas sedan med huggmejsel. Så då tänkte jag montera rostfria brickor och muttrar för att underlätta framtida skruvande. Har använt rostfritt på andra ställen på avgassystem med gott resultat, men här är det ju lite högre belastning. Är det någon som har åsikter?

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    jag har kört med "koppar"muttrar, sitter bra men framför allt lät o lossa efter ett tag.. bara min erfarenhet

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Det bör vara någon typ av låsande mutter eller att du använder en bricka som låser annars är riska att grenröret lossar.
    Jag kör fjäderbricka och rostfri mutter, utmärkt!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    Jag har frågat innan utan att få svar, det är ju alltid problem med avbrutna pinnbultar vid lossning av muttrarna, varför använder man inte en mutterspräckare, biltema har ju billiga, får de inte plats eller?

    Om man marinerat muttrarna med rostlösande olja något dygn och sedan spräcker muttern borde det ju va smärtfritt.
    SAAB ng900 Turbo -94

  5. #5
    Det kanske kan vara svårt att komma åt alla med mutterspräckare då allt sitter i bilen, så jag tänkte ta den enkla lösningen och fixa allt när ändå topp med grenrör är urmonterat, då borde det gå med vinkelslipen istället eftersom det aldrig blivit av att köpa mutterspräckare (ett av de få verktyg jag ännu ej köpt)
    Sedan kan det ju vara så att Biltemas mutterspräckare inte klarar jobbet, men det är ju bara att prova och köpa en dyrare om det behövs. (en dyrare kan ju vara lite tunnare i godset också så den blir lättare att komma åt med)

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Placco
    Jag har frågat innan utan att få svar, det är ju alltid problem med avbrutna pinnbultar vid lossning av muttrarna, varför använder man inte en mutterspräckare, biltema har ju billiga, får de inte plats eller?

    Om man marinerat muttrarna med rostlösande olja något dygn och sedan spräcker muttern borde det ju va smärtfritt.
    Pinnbultarna är så sköra att de går rakt av ändå, långt inne i toppen ibland..

    Men ett par avdragna pinnbultar är inget problem, på 900an är det ju gott om plats
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    En ny sats med pinnskruv, brickor, distanser och muttrar kostar inte mången slant hos SP.

    Problemet är som sagt att pinnskruven med tiden blir sköra som gammalt tunnbröd - bättre att byta till nya när det ändå är läge.

    Själva belastningen är nog inget jätteproblem, muttrarna ska bara dras med 28 Nm eller nått ditåt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    En ny sats med pinnskruv, brickor, distanser och muttrar kostar inte mången slant hos SP.
    Notera dock att SPs distanser iaf tidigare inte är av alls samma typ som Saabs egna. Min erfarenhet är att Saabs egna är betydligt bättre då SPs hade synlig plastisk deformation efter en tid.

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    En ny sats med pinnskruv, brickor, distanser och muttrar kostar inte mången slant hos SP.
    Notera dock att SPs distanser iaf tidigare inte är av alls samma typ som Saabs egna. Min erfarenhet är att Saabs egna är betydligt bättre då SPs hade synlig plastisk deformation efter en tid.
    Det är mycket möjligt. Men då några hårdtrimmare här på forumet tyckte SP-grejorna funkade bra köpte jag det och funkar för mig oxå. Jag kunde inte heller se skillnad gentemot de gamla som suttit på.

    Det är inte så att den "plastiska deformationen" kan härledas till att det är ganska svårt att dra såna muttrar till föreskrivna 25 Nm? Det är jäkligt löst, man vill gärna dra åt rejält liksom.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag kunde inte heller se skillnad gentemot de gamla som suttit på.
    I så fall måste de ha bytt typ? Tidigare körde de med tunnväggiga rör med kontinuerligt tvärsnitt. Jämför då med saab original som är relativt tjockväggigt och axiellt slitsat.

  11. #11
    Jag bytte pinnbultar eftersom en redan var av när jag skulle ta loss grenöret! hade gått av av sig själv! Praktiskt att toppen var avmonterad när man skall få ur pinnbultsresterna. Jag återanvände de gamla rören och satte bult sålänge, tills jag skaffar nya pinnbultar. Det är ju snällare mot gängorna i toppen att ha pinnbult. Men jag funderar på om man borde ha ännu längre pinnbult och rör, eftersom det rör sig så mycket pga värmen, så originalbulten gått av, det lär sträckas rejält när det blir varmt...

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

Liknande ämnen

  1. Muttrar med flytande kona
    Av Magnus84 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 16:41
  2. Flex Muttrar
    Av Aero-Pata i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 12:17
  3. flytande bultar /muttrar
    Av alex_svenne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 23:28
  4. Turbo/dp muttrar vs. mutterspräckare
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 13:42
  5. Vevstaksskruvar/muttrar
    Av LG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •