Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kraftig blå rök!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5

    Kraftig blå rök!

    Jag har en 2.3 T - 92

    När jag startade den igår så rök det så kraftigt blå rök i garaget att jag inte kunde andas

    Jag plockade bort stiften o kolla dom, dom såg kanonfina ut - då uteslöt jag att oljan kom in i cylindrarna. Jag kollade sedan grenröret - ingen olja i det..

    Då monterade jag bort downpipen då rann det olja från turbon. Då förstod ja att det är ju den som är boven i dramat. Men nu när jag började montera bort turbon så tänkte jag testa om dett kommer någon olja från oljeröret som går till turbon, så jag kopplar ur tändningen (med säkringen) och drar runt motorn med startmotorn. I oljeröret vart det då snustorrt. Jag vet inte om det kanske ska vara så?

    Min fråga är, byggs det upp ett oljetryck när man bara kör runt på startmotorn och ska det då gå till oljeröret till turbon? Jag kollade så det fanns olja i motorn och det fanns det!

    Jag behöver akut hjälp med detta ÄR MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!
    9000 CS - 92 2.3T S

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042
    Ja det är väl så man gör när man bytt turbo för att försäkra sig om att det finns olja hela vägen.

    Men jag har aldrig bytt turbo så jag ska egentligen va tyst...
    Gone country....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5
    men om det inte kommer fram då? vad kan det betyda stopp i ledningen eller är oljepumpen slut? Jag stängde av motorn så fort den blåa röken kom. Pumpen måste ju ha fungerat då för att få fram oljan

    Nu har jag iaf. demonterat turbo och grenrör. Jag har en ny begagnad turbo på måndag. men jag är lite nojjig på oljan

    Ska det komma olja ur röret när man drar runt motorn utan tändning och utan turbokomponenter? Vore tacksam för svar
    9000 CS - 92 2.3T S

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av falujens
    Ska det komma olja ur röret när man drar runt motorn utan tändning och utan turbokomponenter? Vore tacksam för svar
    Ja det skall det, oljepumpen är helt mekanisk och pumpar(eller skall pumpa) så for motorn snurrar , hur länge vred du runt?
    Finns det olja i? måste ju fråga.....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av falujens
    Ska det komma olja ur röret när man drar runt motorn utan tändning och utan turbokomponenter? Vore tacksam för svar
    Ja det skall det, oljepumpen är helt mekanisk och pumpar(eller skall pumpa) så for motorn snurrar , hur länge vred du runt?
    Finns det olja i? måste ju fråga.....
    Ja olja finns det i och jag drog väll runt en tio sekunder, skall man dra runt mer kanske?

    Oljan ligger väll strax på minsträcket så man kanske ska ta o testa att hälla i mer kanske?
    9000 CS - 92 2.3T S

Liknande ämnen

  1. 9-5, Misständningar vid kraftig acceleration
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 10:41
  2. Hur kraftig koppling har jag vi.........
    Av Tommy1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 21:20
  3. Kraftig rök vid körning
    Av fuhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:15
  4. Kraftig blårök
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:59
  5. Extremt kraftig Rök
    Av fogden2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •