Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Elantenn Saab 9k cse som slutat röra sig

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518

    Elantenn Saab 9k cse som slutat röra sig

    Min elantenn har fastnat i fullt utfällt läge, detta trots att man hör hur motorn försöker hissa upp/ner den. Vad kan detta bero på? Lönt att reparera eller likabra att byta hela enheten direkt?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    testa smörupp och hjälp antennen upp/ner. Detta har hjälpt en del för mig ialf. 5-56 kostar inte många kronor

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17

    Re: Elantenn Saab 9k cse som slutat röra sig

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Min elantenn har fastnat i fullt utfällt läge, detta trots att man hör hur motorn försöker hissa upp/ner den. Vad kan detta bero på? Lönt att reparera eller likabra att byta hela enheten direkt?
    En helt ny enhet på Saab kostar ca 1300kr om inte jag minns fel.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Går att byta ut sprötet ganska enkelt, brukar vara plast delen som brister som ska driva upp/ned sprötet. Finns på speedparts.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Låter onekligen som om plastbandet gått av längst ned.

    Nytt antennspröt finns som sagt att köpa på Speedparts eller på SAAB.

    Kolla med Joe Pesci, förlåt anze då han nyligen bytte spröt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Skulle nästan kunna sätta allt jag äger på att det är just plastbandet som gått av.
    138 :- på Speedparts
    http://www.speedparts.se/prod/res_el_antenn.shtml.

    Skruva bara isär motorn och plocka bort bandet som gått av, man förstår ganska enkelt hur det skall vara då man fått isär motorn. Kan dock vara bökigt att få det gamla sprötet att lossna från "röret" som går från motorn upp till karossen men vanligt hederligt våld brukar lösa den biten.


    Här finns beskrivning av hur du sedan skall montera ihop allting igen.
    http://www.thesaabsite.com/93/NGante...eplacement.htm

    En fördel att vara två st som hjälps åt då man behöver slå av och på radion för att få bandet att mata ner igen. Alternativt kan man göra som jag gjorde nämligen att plocka bort jorden till antennmotorn. Startade sedan stereon i bilen men eftersom jorden var borta så startade inte motorn men då jag jordade så gick den till sitt uppläge, bort med jorden igen, in i bilen slog av stereon och då går ju inte antennen ner förräns jorden åter igen har kontakt med kaross. Sedan monterade dit bandet som den skall ligga och på med jorden och då går ju antennmotorn ner och skall så även förhoppningsvis mata med sig plastbandet och därigenom även antennen....

    Hoppas du förstår hur jag menar men som jag skrev tidigare, är man bara normalt tekninkkunnig fattar man hur det skall vara. Lycka till.

    Just det ja, antenn jordar genom karossen längst upp på "röret" mot karossen via en sån där taggig bricka.

Liknande ämnen

  1. Elantenn SAAB 9000 cse 2.3 -97
    Av öhlin91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 19:26
  2. Elantenn Saab 9000.
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •