Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur koppla M1-ATX? (CarPC)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139

    Hur koppla M1-ATX? (CarPC)

    Ja, har nu fått hem alla delar till bildatorn och börjat med installationen. Dock inträffade en smärre olycka vid inkopplingen av datorn till bilen, en kondensator och en säkring small av på M1-ATX agget, så nu har jag fått beställa lite skräp från elfa för att fixa skiten.

    Men fråga är nu, hur ska jag koppla för att inte samma sak ska hända igen?! Läste ju självklart manualen innan, där det stog röd kabel till 12V+, svart kabel till jord, och vit kabel till tändning. Kopplade ju så! Fattar inte vad som vart fel.

    Måste jag dra kablar direkt till batteriet eller? Alltså 12V+ och minus till batteriet direkt? Vart ska jag då koppla tändningskabeln? Står nåt om att den ska ha switchad ström. Om ni vill kan ni få kika på http://www.cartft.com/support/doku/m...ATX-manual.pdf för att förstå vad manualen säger. Jag vågar inte koppla nåt innan jag vet säkert.

    /Martin
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Hur koppla M1-ATX? (CarPC)

    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Ja, har nu fått hem alla delar till bildatorn och börjat med installationen. Dock inträffade en smärre olycka vid inkopplingen av datorn till bilen, en kondensator och en säkring small av på M1-ATX agget, så nu har jag fått beställa lite skräp från elfa för att fixa skiten.

    Men fråga är nu, hur ska jag koppla för att inte samma sak ska hända igen?! Läste ju självklart manualen innan, där det stog röd kabel till 12V+, svart kabel till jord, och vit kabel till tändning. Kopplade ju så! Fattar inte vad som vart fel.

    Måste jag dra kablar direkt till batteriet eller? Alltså 12V+ och minus till batteriet direkt? Vart ska jag då koppla tändningskabeln? Står nåt om att den ska ha switchad ström. Om ni vill kan ni få kika på http://www.cartft.com/support/doku/m...ATX-manual.pdf för att förstå vad manualen säger. Jag vågar inte koppla nåt innan jag vet säkert.

    /Martin
    Jag kör med M1-ATX sedan något år tillbaka. Jag har lyckats bränna ett av dessa rejält genom att polvända matningen till den. En diod/säkring för matningen hade bara kostat ett par spänn och hade räddat min M1:a men antar att dom vill sälja nya

    På min 9-5 har ja kopplat jorden till närmsta jordplint, +12V till matningen för AS2 slutsteget avsäkrat (2x20amp) och tändningen (vit kabel) till cigg-uttaget. Har även en strömbrytare så ja kan köra den alltid på, alltid av eller styrd via tändningen. På så sätt kan man sitta o leka utan att tändningen måste vara på.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Ok, tack för svaret!

    Men ang cigg-uttaget, hur klaffar det ihop med tändningen? Är inte cigg-uttaget på även när tändningen är av? Kan jag ju iofs ta reda på enkelt.

    Vilken jordplint rekomenderar du? Hittade två st bakom stereon (har en 9-5 -99) som gav stabila värden, kan man använda nån av dessa tro? Har dragit ny kabel nu till batteriet så den saken är biff. Hur grova kablar rekomenderar du? Med tanke på hur kablarna i datorn ser ut så måste väl vanliga högtalarkablar, typ 1,5-2 mm2 räcka gott? Och räcker det med en 30Amp säkring på 12V+?

    Sen, hur/vart kopplade du strömbrytaren?

    Tack för hjälpen so far!
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Och räcker det med en 30Amp säkring på 12V+?


    Om det räcker med en 30 Ampere säkring på en 1,5 kvadrats kabel?

    Ja, om man vill ha kabelbrand vid en eventuell kortslutning så räcker 30A ypperligt.

    Snarare 10-15A skulle väl vara lämpligt för den kabeln skulle jag säga.

    Hur stor kabel du behöver ha kan du räkna ut om du vet hur lång kabel du behöver dra och hur mycket ström datorn kräver.

    Och cigguttaget går på tändningen. (I de bilar jag har haft i alla fall).


    EDIT: Eller menar du säkringen du smällde som satt i agget ?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Nä jag menar 30Amp på plus-kabeln.

    Men, hehe, 30Amp kanske var lite väl mkt då.. byter till en 10'a istället. Var ut och kikade på cigg-uttaget nu också, och det ser väl ut att kunna funka. Men hur är det egentligen? 12V+ ligger ju på konstant förstår jag, men när man sedan slår på tändningen så får den ju 12V till, eller?

    Inte så kunnig på ellära, men vill gärna lära mig.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Nä jag menar 30Amp på plus-kabeln.

    Men, hehe, 30Amp kanske var lite väl mkt då.. byter till en 10'a istället.
    Gör det. Är säkrast så..


    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Var ut och kikade på cigg-uttaget nu också, och det ser väl ut att kunna funka. Men hur är det egentligen? 12V+ ligger ju på konstant förstår jag, men när man sedan slår på tändningen så får den ju 12V till, eller?
    Nej, nej. Så funkar det inte.

    När tändningen är avslagen (eller kanske det är så på 9-5 att nyckeln ska vara uttagen) så har den 0 volt. (strömmen är alltså bruten).

    När nyckeln står i Acc-läget så får mängder av pryttlar i bilen ström från batteriet (+12V) till sig. (inklusive ciggtändaruttaget).

    Det KAN ju förstås vara så att cigguttaget är kopplat så att det alltid har ström på sig, oavsett hur nyckeln står men original är jag rätt säker på att det är kopplat till tändningen.


    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Inte så kunnig på ellära, men vill gärna lära mig.
    Det klart.

    Jag är inte heller så duktig, men har snappat upp en del.
    Men det finns många på forumet som är väldigt kunniga på sånt här.
    Bara att fråga på (annars lär man sig ju inget).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Ett tips är också att skaffa en multimeter.. Kostar inte många spänn på exempelvis Biltema, Jula eller liknande. Mellan 50 och 150 spänn får du en som funkar för de flesta ändamålen.

    Det är så bra att kunna mäta sig till var det är ström och inte istället för att behöva gissa på färger på kablar och kontakter.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Ok, men jag förstår fortfarande inte varför man måste ha både konstant 12V+ OCH tändningsström inkopplat? Räcker det inte med konstant 12V+?

    Jo jag har en multimeter, bara det att den inte blir särskilt mycket använd Visst ska man ha den på V-DC och på t.ex 20V när man mäter i bilen?

    Tack för svaren!

    Fråga kvarstår dock till Günter hur han kopplade in strömbrytaren? Kanske inte är nödvändigt med en sådan, men jag vill ju gärna kunna ha datorn igång en stund även med tändningen avslagen, om man t.ex vill låsa bilen men lämna datorn igång medan man springer in på ICA och köper mjölk eller så.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Ok, men jag förstår fortfarande inte varför man måste ha både konstant 12V+ OCH tändningsström inkopplat? Räcker det inte med konstant 12V+?

    Jo jag har en multimeter, bara det att den inte blir särskilt mycket använd Visst ska man ha den på V-DC och på t.ex 20V när man mäter i bilen?

    Tack för svaren!

    Fråga kvarstår dock till Günter hur han kopplade in strömbrytaren? Kanske inte är nödvändigt med en sådan, men jag vill ju gärna kunna ha datorn igång en stund även med tändningen avslagen, om man t.ex vill låsa bilen men lämna datorn igång medan man springer in på ICA och köper mjölk eller så.
    Hej!

    Ska vi ta det grundläggande? Det hela började med en mörk och regning söndagkväll med Alessandro Volta..............

    Nej vi skippar den historien

    Den spänning som batteriet har mellan + och - är 12Volt. Denna spänning är konstant sålänge batteriet är i bruk. Lite enkelt kan man säga att spänningen är konstant fram till en viss punkt, sen delar den upp sig och blir även tändningsspänning. Med tändninsspänning eller hur man nu ska kalla det (tändningsström) så menas att när nyckeln är i (alltså under en viss period) så är det även där spänning fram till t ex cigguttaget. Tar du ut nyckeln, ja då försvinner spänningen från cigguttaget. Lätt förklarat: se nyckeln som en strömbrytare till cigguttaget, se batteriet som Ringhals....

    Om du vill ha datorn igång efter du tagit ur nyckeln får du nog norpa lite ström från Ringhals
    Marcus Lind

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Aha, så då borde det enkelt gå att koppla in en switch där man byter mellan tändningsström / tändningsström och batteri? F.ö så fattar jag inte vad som menas med ordet Ringhals

    Men är det då inte enklare att bara koppla datorn till batteriets 12V+ och en fin jordpunkt, och helt enkelt skippa tändningsström? Då ska väl datorn även kunna gå med nyckeln ur?

    Agget som jag har är nämligen konstruerat så att det bryter spänningen totalt till datorn ifall den går under 11V, ifall man skulle glömma den på eller nåt. Och då kan man ju även om man vill sätta in en extern brytare på 12V+ kabeln om man vill vara på säkra sidan?

    Tack Unique87 för den fina förklaringen, och tack för att du INTE tog det grundläggande
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Aha, så då borde det enkelt gå att koppla in en switch där man byter mellan tändningsström / tändningsström och batteri? F.ö så fattar jag inte vad som menas med ordet Ringhals

    Men är det då inte enklare att bara koppla datorn till batteriets 12V+ och en fin jordpunkt, och helt enkelt skippa tändningsström? Då ska väl datorn även kunna gå med nyckeln ur?

    Agget som jag har är nämligen konstruerat så att det bryter spänningen totalt till datorn ifall den går under 11V, ifall man skulle glömma den på eller nåt. Och då kan man ju även om man vill sätta in en extern brytare på 12V+ kabeln om man vill vara på säkra sidan?

    Tack Unique87 för den fina förklaringen, och tack för att du INTE tog det grundläggande
    Ringhals är ett svenskt kärnkfraftverk..........


    "Men är det då inte enklare att bara koppla datorn till batteriets 12V+ och en fin jordpunkt, och helt enkelt skippa tändningsström? Då ska väl datorn även kunna gå med nyckeln ur? " <---- Gör så och med en brytare! Glöm inte säkra av kabeln!
    Marcus Lind

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Är inte hela grejen att om tändningen slås av så ska datorn påbörja avstängning? Trodde det var hela grejen med special nätagg i bildator.. Och isåfall är det ju ytterst vettigt att inte bara köra med 12V direkt till batteriet.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Är inte hela grejen att om tändningen slås av så ska datorn påbörja avstängning? Trodde det var hela grejen med special nätagg i bildator.. Och isåfall är det ju ytterst vettigt att inte bara köra med 12V direkt till batteriet.

    /Henrik
    Ja självklart menar jag ju 12V+ direkt till batteriet _via agget_.

    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Ringhals är ett svenskt kärnkfraftverk..........
    Haha, ojdå där ser man.

    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    <---- Gör så och med en brytare! Glöm inte säkra av kabeln!
    Tack för det, då vet jag vad jag ska göra!

    Kan f.ö berätta att all kabeldragning och montering nu är klar, enda som är kvar är fästet för skärmen, hann inte med att göra det ikväll men hann bestämma _hur_ jag ska göra.

    Det som sedan återstår är väl tangentbord och mus (notebook-mus och mini tgnt-bord), samt gameport-adaptern så jag kan använda rattknapparna. Men det drygaste är nog XP-installationen
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Om du ger den tändningsström på den vita kabeln så kommer datorn att starta upp när du startar bilen och skonsamt avsluta/stänga av efter du stängt av motorn. Det är ju detta du betalat en massa pengar för.

    Ang strömbrytaren; en vanlig 2 pols brytare för 10 spänn. I mittenläget kommer ingen spänning till den vita kablen och datorn är således avstängd i alla lägen. I övre läget får den vita spänning från cigg uttaget och i undre läget så får den konstant 12V = alltid påslagen dator t ex vid ICA
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Om du ger den tändningsström på den vita kabeln så kommer datorn att starta upp när du startar bilen och skonsamt avsluta/stänga av efter du stängt av motorn. Det är ju detta du betalat en massa pengar för.

    Ang strömbrytaren; en vanlig 2 pols brytare för 10 spänn. I mittenläget kommer ingen spänning till den vita kablen och datorn är således avstängd i alla lägen. I övre läget får den vita spänning från cigg uttaget och i undre läget så får den konstant 12V = alltid påslagen dator t ex vid ICA
    Aha, så då ska jag alltså köra med den vita kabeln också då. Kopplade in den på lila kabeln på cigg-uttaget, antar att det blev rätt. Mätta upp den till 12V+ med tändningen igång, så det kan väl inte bli fel antar jag.

    Tack för tipset ang brytaren, en sån ska jag fixa!
    Edit: Måste det inte vara en 3-polsbrytare?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Dilemmas CarPC
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 00:40
  2. Vilken CarPC rekomenderar ni?
    Av Murre R i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 16:58
  3. Bra alternativ till CarPC / DVD-spelare i bilen???
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 13:24
  4. Bygga BILLIG bildator / CarPC vad behövs??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •