Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Motortrubbel med rejält trimmad -94 9000 Aero.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Motortrubbel med rejält trimmad -94 9000 Aero.

    Är så less på felsökning nu så jag måste skriva av mig lite...
    Hoppas någon kan komma med lösningen på mitt bekymmer. (Om någon nu orkar läsa igenom allt)

    Problemet är att laddtrycket fladdrar (rejält), från laddtryckuppbyggnad upp till ca 5000varv, sedan stabiliserar det sig på knappt 2bar (precis som det ska ). Dvs laddet hoppar mellan 2bar och noll (enligt den mekaniska laddmätaren iaf) sen är det väl inte så stort spann i verkligheten, men det är på tok iaf. Jag har bytt magnetventil men det ger inget resultat.
    Om jag smyger upp laddtrycket (kontrollerar det med gasen) så kan jag ladda ca 1,4-1,5 bar innan fladdret börjar.
    Turbon är en GT3071R med A/R 0,86 på avgashuset, wastegaten är portad så att grundladdet är stabilt. Har provat allt mellan 0,4 - 1 bar i grundladd med samma (fladdriga) resultat.

    En teori som jag har är att trionic känner av spikningar och ställer ner trycket för att därefter kliva på igen vilket resulterar i nya spikingar osv... om och om igen, inom loppet av ett par sekunder.

    Enligt datorn (SQR) så är spikningarna 10ggr överrepresenterade på 1:ans cylinder? Provade att byta stift, DI-kassett samt spridare, men spikningarna är fortfarande 10ggr fler på 1:an än på de övriga.

    Rev motorn idag för felsökning. Trodde kanske att ettans kolv skulle vara defekt så att olja kom upp i förbränningsrummet (vilket skulle kunna ge spik). Iof så borde motorn trycka ur sig olja genom vevhusventilationen om kolven vore trasig, och det har den inte gjort.
    Kolvarna är iaf i fint skick. Passade på att kolla upp vev och ramlagerna samtidigt, ramlagren är som nya, vevlagren var lite nergångna på 4:an men det borde ju inte kunna orsaka mitt problem?
    Toppen har jag inte hunnit kolla på än... (morgondagens bekymmer)


    Så vad tror ni? Var sitter problemet?


    /Johan.

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Har det varit så hela tiden..??

    Har du testat med annan Mjukvara..??

    Har du 440hp och 700nm...??????

    Låter skumt..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    kan slarmrig kamdrivning orsaka spikningsindikering eller är det bara på de gamla systemen?

    /Mats J
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Du har ingen hög oljeförbrukning eller blårök annars vid uppstart?

    1:ans kolv var inte sotigare än dom andra? Provat byta plats på spridarna, alltså kasta om dem simsemellan lite? Soppan räcker verkligen till också?

    Verkar vara en trevlig bil annars.....
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57
    Har haft problemet sedan GTBB:n kom på.
    Körde med en S60R turbo förut i knappt 400mil, utan problem med fladdret.

    Angående mjukvaran så har inte Frank (SQR) fått bukt med fladdret de gånger jag varit där.
    Först trodde vi det berodde på att reationstiden på wastegaten var för långsam (hade byggt en egen efter eget huvud första gången jag var ner)
    Nu i våras när jag var dit så hade jag bytt till en köpt klocka med 1bar i grundladd och drygt 60mm i diameter. Eftersom problemet kvarstog så bytte jag till en likadan fast med 0,5 bar i grundtryck samma dag, men som sagt utan resultat.

    444hk/698Nm står det på bromspapperet som jag fick första året, då med orginal kamaxlar.


    Spikdetektering sker genom tändstiftet så kamkedje-teorin köper jag inte.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57
    Bilen drar ingen nämnvärd mängd olja, samt trycker inte ur sig mer än någon matsked olja per tank (och då gasas det friskt ), den oljan hamnar förövrigt i en avskiljare.

    Ingen blårök vid uppstart, samt alla kolvar ser lika ut (lika sotiga)

    Spridare har jag bytt från en polares bil som funkar klockrent. Är iof en ide med soppan eftersom 1:an ligger sist på fuelrailen! Men då tycker jag det är konstigt att den slutar med dumheterna när den får ösa på över 5000varv... borde ju behövas en del soppa då!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Kör du med någon inblandning av E85 i bensinen?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Samt vilka stift?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57
    Nej, jag kör på ren bf98. Tankar gör jag hos OK/Q8.


    Kul att det här forumet finns, jag menar så man har ett större bollplank än bara polarna som är SAAB-skadade.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57
    Stift är orginal NGK BCPR7ES-11, justerade till 0,9mm.

    Frank (SQR) påstår att det inte behövs kallare stift.
    Själv är jag lite skeptisk, maptun verkar ju köra med 8:or och en polare som kom hem från ett besök hos Nordic hade bytt till 9:or

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av -94Aero
    Stift är orginal NGK BCPR7ES-11, justerade till 0,9mm.

    Frank (SQR) påstår att det inte behövs kallare stift.
    Själv är jag lite skeptisk, maptun verkar ju köra med 8:or och en polare som kom hem från ett besök hos Nordic hade bytt till 9:or
    Har haft runt din effekt förut och jag körde på 8:or.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av -94Aero
    Stift är orginal NGK BCPR7ES-11, justerade till 0,9mm.

    Frank (SQR) påstår att det inte behövs kallare stift.
    Själv är jag lite skeptisk, maptun verkar ju köra med 8:or och en polare som kom hem från ett besök hos Nordic hade bytt till 9:or
    Körde 9:or sist på de från älmhult som gav 450-500,, då var det också 35grader varmt ute..

    Annars har jag kört 7;or,,kört 7:or i min lille svarte..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Vad kör du med för dumpventil.??


    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har du kollat att det inte är någon luftläcka, t.ex. i IC eller dump ?
    Inga trasiga slangar kring turbo-wg ?

    En frisk DI har du väl redan testat ?
    Jag har en extra MV att låna ut om du vill kolla den ytterligare en gång
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57
    Dumpventilen är en HKS SSQV

    Vilken betäckning är det på tändstiften? BCPR8ES finns ju inte... samt vilken betäckning är det på 9:orna som Nordic stoppar i?


    Inga slangar är trasiga, och jag har inget läckage.
    Har som sagt testat att byta stift, DI och spridare från en polares bil med i stort sett samma prog och samma hårdvara fast då på en ng900 med 2,3a. Vi var förövrigt ner till Frank samma dagar och med hans bil var det inga bekymmer.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det blir inga konstiga ljud i samband med svajjet ?
    Typ pysljud, blåsljud eller annat konstigt ?

    Har du kollat hur bränsletrycket reagerar ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av -94Aero
    Dumpventilen är en HKS SSQV
    Vet inte hur de är uppbyggda men är du säker på att den pallar trycket?
    Lyssnade till en rätt trimmad ng900 på kullen (samträffen) med misstänkt läckande dump av den modellen förra året.
    Kan ju testa att köra utan för att utesluta det iaf, ta det lungt med hastiga gassläpp bara.

    Citat Ursprungligen postat av -94Aero
    Vilken betäckning är det på tändstiften? BCPR8ES finns ju inte... samt vilken betäckning är det på 9:orna som Nordic stoppar i?
    De "populära" 8:orna heter BCR8ES.
    BCPR9ES-11 finns oxo och fungerar bara det inte är för kallt.

    Citat Ursprungligen postat av -94Aero
    Inga slangar är trasiga, och jag har inget läckage.
    Trycktestat?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag sitter och funderar på om brända ventiler kan åstadkomma det där, men jag vet inte hur Trionic:en reagerar på det. Men annars skulle det kunna vara idé att kolla så de tätar ordentligt. Om motorn är ihopsatt så kan det räcka med ett avgastest.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hittade själv ett luftläckage förra veckan som uppenbarade sig vid ca 1bar. Det vara luftslangen till BTR som började läcka i anslutningen mot btr när trycket steg. Gissar att detta påverkat både förmågan att reglera laddtrycket och framförallt bränsletrycket och vad det i sin tur har för inverkan på prestanda och spikkänslighet kan man ju fundera över.
    Den slangen vara till synes hel å fin och med skaplig "spänst" kvar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57
    Slangarna mellan insug och map-sensor, bränsletrycksregulator och dump är bytta och sitter fast med klämmor för att inte flyga av.


    Ang. ventilerna hade jag tänkt kolla ev. läckage idag men det kom förhinder, så kanske imorgon... Bilen är besiktigad med samma problem och avgas-värdena är ok.


    Ang. dumpen så har polaren med ng900 och samma prog/hårdvara lika dump så.... Kan iof prova att kastbyta med honom vid tillfälle.


    Jag har inte trycktestat nu, men problemet har som sagt varit i över 1år nu och jag har sprängt en slang sedan dess och då märks ju en viss skillnad.


    Har inte kollat hur bränsletrycket reagerar vid fullt ös... kan göra det när jag satt ihop motorn igen, om inte problemet är borta vill säga.
    Jo, dumpen kvittvar som bara den när trycket studsar, men det ska den ju göra också om det är så att motorstyret säger åt den att sänka trycket... eller

Liknande ämnen

  1. Motortrubbel
    Av Tagz0o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 00:47
  2. Besiktningsdags med trimmad 9000 Aero - Hur ska jag göra..?
    Av johan_källman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 21:25
  3. Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94
    Av Crave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 10:19
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 13:15
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •