Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ojämn tomgång på 9-3 2006 motor

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Ojämn tomgång på 9-3 2006 motor

    Någon som vet vad detta kan bero på?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Tomgången i normala fall är ca 850-900 varv, men kan gå ner till ca 650 varv ibland. Detta när Styrservon inte används eller ac:kompressorn inte är på. Så fort du rör ratten och styrservon behövs går varvtalet upp igen.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Som sagt, om den är ojämn i den benänmingen att den ändrar läge då och då, är det nog inget att oroa sig för. Om den däremot är ojämn på det sättet att den hackar eller svajar nervöst, så kan du ju lämna in den för koll - ny bil=gratis på garantin.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Som sagt, om den är ojämn i den benänmingen att den ändrar läge då och då, är det nog inget att oroa sig för. Om den däremot är ojämn på det sättet att den hackar eller svajar nervöst, så kan du ju lämna in den för koll - ny bil=gratis på garantin.
    Fast jag gissar att verkstaden i sådant fall kommer att anmärka på avvikelsen från original dvs " JR Sportluftfilter " och anföra detta som en möjlig felorsak.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Jo det stämmer att den brukar ligga mellan 850-900 varv, men kan gå ner till ca 650 varv ibland. Dock har tomgången på senaste tiden gått mycket upp o ned. Har även märkt att den går ojämt under körning

    JR filtret bör inte vara boven i dramat då jag körde med JR filter i 2 år på min förra SS utan problem.

    Börjar fundera på om det är bensinen som är kass. Ha på det senaste tankat 95 okt på Jet. Idag tankade jag dock fullt med 98 okt på statoil trots att det skall räcka med 95 (bilen är ju inte trimmad än). Skall se om det blir bättre, 98 okt kanske rensar ut systemet.

    Frågan är hur lång tid det tar för bilen att fatta att det är extra godis i tanken

Liknande ämnen

  1. ojämn tomgång
    Av simoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 11:02
  2. [LÖST] Ojämn bromsverkan NG9-3 2,0t -06
    Av 9-3SC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:44
  3. Ojämn tomgång på 9-3
    Av mire i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 17:04
  4. ojämn tomgång
    Av xeron i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •