Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batteribyte i en 9-5 2,3T -00

  1. #1

    Batteribyte i en 9-5 2,3T -00

    Har fått rådet att byta batteri och åkte till Biltema och köpte ett nytt. Kom hem och tog bort orginalbatteriet och såg då en slags slang som satt in i sidan högst upp. Vad är detta? Satte sedan in Biltemas batteri, då räcker inte kablarna för att sätta på pluspolen trots att jag tog bort en slangklämma. Vad faan är detta, måste mam använda Saab´s egnat batteri ? och vad är slangen i sidan?Tacksam för svar. Som Ni märker har jag fullständig nollkoll på bilar
    /entusiasten

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Slangen du såg är för att evakuera vätgas som bildas då batteriet laddas, något som är helt naturligt på vanliga ventilerade bilbatterier. Det borde finnas ett liknande ställe att sätta slangen även på Biltemabatteriet även om det inte är alldeles säkert då Biltema numera även säljer kapslade batterier.

    Att inte kablarna räckte till är troligen för att du inte fick tag på ett batteri med polställning passande till din bilmodell.

    Såg du om batteriet var avsett till rätt bilmodell eller tog du bara ett i högen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Tack för svaret

    Jag frågade expediten som fick alla uppgifter om bilen, då mina egna är högst limiterade, men det verkar uppenbarligen vara fel batteri jag fått, då polerna sitter på motsatt sida. Batteriet är helt kapslat och inget uttag för slang, är det ngn nackdel?

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Helt kapslat är bra för de flesta som aldrig kollar nivån. Brukar benämnas underhållsfritt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Roccorules
    Tack för svaret

    Jag frågade expediten som fick alla uppgifter om bilen, då mina egna är högst limiterade, men det verkar uppenbarligen vara fel batteri jag fått, då polerna sitter på motsatt sida. Batteriet är helt kapslat och inget uttag för slang, är det ngn nackdel?
    Åk tillbaka med ditt batteri till Biltma..
    Be om att få byta det ett ett pol-rätt batteri..
    Hoppas det löser sig...
    Ingen nackdel utan slang....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Köpte ett batteri på Biltema i vintras. Deras listor är fel. Läste här på forumet om detta problem innan jag åkte dit så jag fick tag i rätt batteri. Sa till dom samtidigt men dom ändrade bara med en penna på det papper dom hade hängande vid batterierna så det är säkert fel hos alla Biltema.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  7. #7
    Tack för svaren. Grymt bra forum för mig som har nollkoll på bilar. Ger Biltema en chans till att leverera rätt batteri.

Liknande ämnen

  1. Batteribyte på 9-3 -99
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 19:14
  2. batteribyte
    Av Liljeblad i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 21:27
  3. Råd batteribyte 9-3SS
    Av zandman72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 00:25
  4. Batteribyte 9-5 99
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 12:52
  5. Batteribyte ?
    Av Stefan B i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •