Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 145

Ämne: ABS problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    5

    ABS problem

    Är det någon som vet om det går att ta ut felkoder genom abs lampan och i så fall hur. Har en 9000 -91.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Det finns en lös kontakt från kabelstammen under den del av plastskyddet som går att vika upp ovanpå 'akvariets' vänstra sida. Minnet kanske sviker, men: kortslut denna kontakt och vrid på tändningen. Efter att kortslutningen tas bort kommer abs-lampan att blinka ut felkoderna som var och en består av fyra siffror.
    Så serien blir någonting såhär: (Lång tänd) - Tre snabbare blinkningar - längre paus - fyra snabba - längre paus - fyra snabba - längre paus - tre snabba.
    Detta skulle alltså ge koden 3443 (exempelvis). Är det fler koder börjar sekvensen om från början fast med andra antal blinkningar per position för annan kod. Minns ej på rak arm om det var en lång tänd mellan koderna eller om man skulle kortsluta kort för att få nästa kod.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    5
    Har någon nån aning om vad felkoderna betyder?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Svanke>> Jag har instruktioner. Om du vill ha så kan jag mejla dom
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    5
    Det skulle vara väldigt snällt !!!!!!


    j.segerholm@spray.se

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    5
    Är det någon som har kodtabbelen för ABS felkoderna , det var till insprutningen garfield hadde.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    1111 : Internal ECU fault
    1112 : LF Inlet Valve
    1114 : RF IV
    1122 : Rear IV
    1132 : LF Outlet V
    1134 : RF OV
    1142 : Rear OV
    1222 : Main V
    1233 : Missing Signal LF
    1241 : MS RF
    1243 : MS RR
    1311 : MS LR
    1312 : Current leakage from battery to circuits for pressure transmitter and brake fluid level transmitter
    4444 : Fault free, no codes stored
    0000 : End of stored codes

    Kortslut aktuell kontakt kort stund för att hoppa till nästa kod.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    5
    tack tack

  9. #9
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    Kan man utföra sådan test på en 900og -93 oxå ? Min ABS-lampa lyser och är släckt sporadiskt.
    BMW s1000rr -11

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Ursäkta långa svarstiden, missade frågan men det ska nog gå. Boxen ligger väl under baksätet på den och kontakten som kortsluts sitter en liten bit in på kabelstammen.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  11. #11
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    DET FUNGERAR JU!! - även på 900og.
    Jag lyckades killa fram 1311 vilket skulle betyda att det "saknas signal från vänster bak". Nu hoppas jag att det bara är att göra rent och ta bort lite rost vid det hjulet, för att få släckt lampan.
    Eller är det justeringar och dyra verkstadsbesök som gäller?
    Till saken hör oxå att lampan förblir tänd efter start, lite sådär sporadiskt - från den ena dagen till den andra. På morgnarna tar det väldigt lång tid innan den slocknar - bortåt halvminuten. :\

    Finns det någon som känner igen sådana här fel och har fixat med det så är jag intresserad av eran story.
    BMW s1000rr -11

  12. #12
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av roverv8
    Till saken hör oxå att lampan förblir tänd efter start, lite sådär sporadiskt - från den ena dagen till den andra. På morgnarna tar det väldigt lång tid innan den slocknar - bortåt halvminuten. :\
    Tror att det är helt OK, lampan ska lysa precis när bilen startas så att man vet att glödlampan är hel.
    Lampan lyser medan trycket i systemet byggs upp, tar längre tid på morgonar när bilen stått länge.

    Fråga:
    Kan man få ut felkoder även om ABS-lampan inte lyser...??
    För min lyser inte alltid utan bara när bilen är hyffsat kall och jag t.ex. kör över ett fartgupp eller trotoarkant.... Har jag kört över ett gupp å lampan börjat lysa så slocknar lampan av sig själv ibland å ibland inte....
    Å lyser lampan å jag stänger av bilen å sen slår på igen så slocknar den även då... :\

    Nåt är ju glappt men vad!!!!
    Please Help !!
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  13. #13
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    När jag killade fram 1311 så lyste INTE ABS-lampan innan.

    Det där med att man kan stänga av å stänga på motorn om lampan lyser och få den att slockna på det viset, det känner jag igen - det funkar ibland.
    BMW s1000rr -11

  14. #14
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av roverv8
    När jag killade fram 1311 så lyste INTE ABS-lampan innan.
    Okaj... Då kanske man ska ta å gräva sig ner i akvariet å kolla detta då...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Prodigal_Son> Med stor sannolikhet ligger koden kvar.

    Prodigal_Son & roverv8> Förmodligen är det en av sladdarna ut till givarna som gett med sig och glappar vid större gupp och felkoden talar nog om vilken. Testa först att skruva lös aktuell sensor från hjulet (försiktigt). De brukar sitta fast lite så ex kopparpasta runt sensorkroppen vid återmontering är nog inte fel. Ofta är det en samling järnflis ytterst vilket försämrar signalen men om det är sladdglapp kan den fås att leva ytterligare några x år om sladden böjs till lite (själv skulle jag byta!).
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  16. #16
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    T: Tackar för tipsen.... ska kolla upp det..
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  17. #17
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    Ja, det är ju bästa att byta men många av oss är både snåla och fattiga. Finns det dessutom hjälp att få på STCS sida så väljer man ju att mickla lite innan

    Micklade lite idag på min sensor, vänster bak. Plockade bara av hjulet och orienterade mig. Blåste med högtrycksluft mellan skiva och sensor. Det var det enda. Det såg ganska rent ut.

    Frågan är nu; om det har varit bara lite skit på sensorn, kommer felkoden att försvinna då eller måste man "nolla" systemet på något sätt? Direkt efter renblåsningen så visades ingen kod - sedan dök den upp igen, efter några försök. Jag fattar inte riktigt........

    Har "T" koll på detta, mån tro ?
    BMW s1000rr -11

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av roverv8
    Micklade lite idag på min sensor, vänster bak. Plockade bara av hjulet och orienterade mig. Blåste med högtrycksluft mellan skiva och sensor. Det var det enda. Det såg ganska rent ut.
    Då är det säkerligen sladden som är dålig där den böjs mest vid fjädringsrörelsen, m a o utmattad...
    Citat Ursprungligen postat av roverv8
    Frågan är nu; om det har varit bara lite skit på sensorn, kommer felkoden att försvinna då eller måste man "nolla" systemet på något sätt? Direkt efter renblåsningen så visades ingen kod - sedan dök den upp igen, efter några försök.
    Inga felkoder visas som 4 4 4 4 blinkningar och slut felkoder som 0 0 0 0 blinkningar. Andra felkoder än avsaknad av hjulsensor kvarstår tills felet är ordnat. Om ex hjulsensorfel som är fixat nollas först när bilen passerar en viss (låg) hastighet vet jag ej på rak arm, men kolla om den kvarstår efter att ha "bläddrat"/"hämtat" felkoderna två ggr. Kvarstår de så testa lyfta batteripolen ett tag och dyker de direkt upp igen så är det väl lite väl glappt...BYTE!!! Genereras tänd ANTI LOCK-lampa ibland kan det väl likställas med att riskera nära på endast 50% bromsverkan!!! Tänk på eventuella följder...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  19. #19
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    Fan, - Herr "T" verkar påläst .
    Tackar för uttömmande information !
    Jag skall angripa problemet med dessa nyvunna kunskaper.
    BMW s1000rr -11

  20. #20
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Har äntligen kommit mig för att försöka ta reda på varför min ABS-lampa lyser ibland...
    Men vilken kontakt är det man ska kortsluta?
    öppnade locket till akvariet --> där sitter en kontakt med tre st sladdar (en svart, en blå/röd och en grön/vit). Denna kontakt går in i kabelstammen som kommer från APC-boxen. Är det rätt kontakt eller måste jag leta vidare..???
    Och om det är rätt: vilka 2 av dom 3 tåtarna ska jag kortsluta...???
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •