Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förlängd motorgaranti... *Uppdaterad*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Förlängd motorgaranti... *Uppdaterad*

    Japp, då sitter man med bilen ute på annons, en snubbe ringer å frågar lite, å sen fågar han om den förlängda motorgarantin. Inga problem säjer jag, den gäller, men jag ska kolla en extra gång för säkerhets skull. Vad uppäcker man? JO, att jag är en IDIOT och har överskridit senaste servicen med 2 mån å 21 dagar (bilen har rullat knappt 1300 mil sen servicen innan, så d va 12-månaders service). Vad gör man? Den har rullat 260 mil efter det att den "skulle" varit servad i april. Har ringt Saab Sverige, dom skulle höra av sej. Har väntat i en timme (dom sa en liten stund). Nån som råkat ut för samma? Kan Saab säja ok, att garantin gäller ändå? Eller kan man göra en "extraservice" som gör att garantin börjar gälla igen?



    Update: Har pratat med Saabsverige nu, och det är ok, toleransen är +/- 3 mån. Dock uppkom en annan oklarhet, om det gått 2600 mil mellan 2 servicear ska garantin normalt inte gälla, men om det däremellan är gjort ett extra oljebyte inom intervalltiden, vad säjer Saab om det? Anledningen till den extra motorgarantin är ju Oil sludge-problemet. Om man bytt olja en extra gång däremellan borde väl det räcka för att garantin fortfarande ska gälla. Eller? Synpunkter, funderingar och helst rena svar mottages tacksamt.

    Mvh
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    37
    som du skrev så gäller ju motorgarantin Oil sludge problemet... vilket "motverkas" genom att ha fräsch och rätt mängd olja (för att uttrycka sig lite slarvigt). Så ett extra oljebyte är ju lugnt... du blir ju inte av med motorgarantin för att du inte bytt bromsbelägg i "tid"...
    Jeppe, Karlskoga **Saab 9-5 Aero kombi -00**Nissan 200sx-89

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    min "dags för service" dök just upp i SID:en sa min flickvän. Det visar sig att bilen gått 330 mil för långt! Måste kolla om de satt den indikationen helt åt hlvt.. eller om de skrivit fel miltal i serviceboken!

    /Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av tummen
    min "dags för service" dök just upp i SID:en sa min flickvän. Det visar sig att bilen gått 330 mil för långt! Måste kolla om de satt den indikationen helt åt hlvt.. eller om de skrivit fel miltal i serviceboken!

    /Per
    Servicemeddelandet i SID kan balla ur så jag litar i alla fall inte på den utan har koll på mätarställningen så att man vet när det är dax.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Jag har varit och tittat på två og9-3 som skulle ha fina serviceböcker enligt annonserna men de har båda felat på minst ett ställe.

    Senast idag var jag och tittade på en kanonfin -00 men där tidigare ägare missat. Mellan service 2 och 3 var det 2600 mil och drygt två år...

    Ringde till Saab för att kolla vad man kan göra och han jag pratade med svarade väldigt luddigt, men att det bedöms från fall till fall och att det i detta fallet verkade vara ganska kört. Att få in bilen i garantisvängen igen gick inte heller sa han...

    Så jäkla surt, annars hade jag köpt den!

    Hur mkt ska man pruta för att det ska vara värt det? Mer än 20000?
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    Jag har varit och tittat på två og9-3 som skulle ha fina serviceböcker enligt annonserna men de har båda felat på minst ett ställe.

    Senast idag var jag och tittade på en kanonfin -00 men där tidigare ägare missat. Mellan service 2 och 3 var det 2600 mil och drygt två år...

    Ringde till Saab för att kolla vad man kan göra och han jag pratade med svarade väldigt luddigt, men att det bedöms från fall till fall och att det i detta fallet verkade vara ganska kört. Att få in bilen i garantisvängen igen gick inte heller sa han...

    Så jäkla surt, annars hade jag köpt den!

    Hur mkt ska man pruta för att det ska vara värt det? Mer än 20000?
    Det går att få in bilen i garantisvängen igen, men det kan bara en handlare göra, dvs om handlaren köper in bilen. Dom gör det inte åt privatpersoner. Ha dock i åtanke att förlängda motorgarantin ENDAST gäller problem som uppstår av det sk Oil sludge-problemet, inget annat. Om du t.ex får ett turboras eller fel på elektroniken eller nåt annat så täcker inte garantin det. Personligen vet jag inte hur mycket den där garantin e värd, men 20 000 tror jag knappast. Hur långt har bilen gått? Om bilen alltid e varmkörd innan man stänger av motorn så är risken för oilsludge nästan obefintlig. Dock upp till dej hur mycket du vill pruta.

    Köp min annars (ja, garantin gäller, tog tid att få det bekräftat dock...)
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Den har gått 9000 mil och finns i Stockholm, så risken är ganska stor att den gått korta sträckor tror jag.

    Känns lite väl riskabelt ändå att köpa den när garantin med största sannolikhet inte gäller. Blev riktigt nere när jag såg det, den är kanonfin i övrigt! Vill ha!
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

Liknande ämnen

  1. förlängd motorgaranti
    Av Robert E i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 16:40
  2. Förlängd motorgaranti??
    Av Henri i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 15:33
  3. Förlängd motorgaranti
    Av tommy_80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 20:33
  4. Förlängd motorgaranti
    Av ktm_micke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 04:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •