Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rostskydd + lackbehandling?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98

    Rostskydd + lackbehandling?

    Jag gjorde en rostskyddskontroll av min 9-5 '01 på en TuffKoteDinol-verkstad (http://www.dinol.se) härom dagen. Dom sa att det egentligen inte behövde göras någonting alls men rekommenderade sin minsta behandling (3400kr) i förebyggande syfte. Men nu under februari har dom ett specielerbjudande som innebär att om man tar deras största behandling (7250kr) så gör dom en lackskyddsbehandling (SilverSeal) för bara 1000kr. Lackskyddsbehandlingen innefattar även polering och skulle i vanliga fall kosta ca 4500kr.

    Ett alternativ är att göra den lilla behandlingen och sen en Ditec-behandling för 4600kr, dvs totalt 8000kr.

    Vad rekommenderar ni? Stora TuffKoteDinol-behandlingen + SilverSeal för totalt 8350kr eller lilla rostskyddsbehandlingen + Ditec för 8000kr?

    Är det förresten någon som har någon erferenhet av Tunby Rostskydd i Västerås (TuffKoteDinol rostskydd eller SilverSeal lackskydd) eller av CarWashCenter (Ditec lackskydd)?

    Tacksam för råd!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98
    Ingen alls som har nån enda liten synpunkt???

    • Tunby RostSkydd?

      Stor eller liten rostskyddsbehandling?

      SilverSeal eller Ditec?

      CarWashCenter?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    91
    Dom gör mycket bra jobb...du kan anlita dom utan att oroa dig!

    Däremot ska du inte göra en totalbehandling, och du ska inte göra en Silverseal behandling.

    Mitt råd är att du gör en hålrumsbehandling på saaben, samt lackskyddar med något annat märke.
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98
    Däremot ska du inte göra en totalbehandling, och du ska inte göra en Silverseal behandling.
    OK, tack. Men kan du utveckla det där lite? Varför ska man inte göra en totalbehandling? Och varför inte SilverSeal?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    48
    Jag har lagt på silverseal på min bil(utom på taket)...

    Glansen håller i sig men ytan blev inte så bra...

    men då lät jag det bara ligga på å torka 1 timmme innan jag polera av det...

    //....Jörgen...
    9-5 sedan
    Uhr´s steg3...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    91
    Saab har ett alldeles utmärkt rostskydd från fabriken, men tyvärr är det lite undermåligt i vissa hålrum..tex längsgående rambalk på vä sida golv, vidare kan rost uppstå i baklucka, skärmar samt nederkant dörrar på 9-5:or.
    Då slitskyddet är mycket slitstarkt ser jag det som onödigt att kosta på en fullstor behandling, då det är det enda som är tillägget på en hålrumsbehandling.

    Kosta gärna på någon krona extra och få hetvax applicerat i bakluckan och dörrarnas nederkant istället.

    När det gäller Silver Seal är tyvärr hållbarheten inte tillfredsställande, men så kostar det ju inte så mycket att få den behandlingen heller (Biltema). Faktum är att deras vax, Platinum, håller minst lika bra, kostar ca 500:- att få en sån behandling.
    Jag rekommenderar dig att kosta på en riktig lackförsegling istället, här är en lista på några bra märken:

    Mr Cap.
    Paint Guard (Diamond Brite).
    Ditec.
    Lahega.

    Lycka till!
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av 9-5äro
    Saab har ett alldeles utmärkt rostskydd från fabriken, men tyvärr är det lite undermåligt i vissa hålrum..tex längsgående rambalk på vä sida golv, vidare kan rost uppstå i baklucka, skärmar samt nederkant dörrar på 9-5:or.
    Då slitskyddet är mycket slitstarkt ser jag det som onödigt att kosta på en fullstor behandling, då det är det enda som är tillägget på en hålrumsbehandling.

    Kosta gärna på någon krona extra och få hetvax applicerat i bakluckan och dörrarnas nederkant istället.

    När det gäller Silver Seal är tyvärr hållbarheten inte tillfredsställande, men så kostar det ju inte så mycket att få den behandlingen heller (Biltema). Faktum är att deras vax, Platinum, håller minst lika bra, kostar ca 500:- att få en sån behandling.
    Jag rekommenderar dig att kosta på en riktig lackförsegling istället, här är en lista på några bra märken:

    Mr Cap.
    Paint Guard (Diamond Brite).
    Ditec.
    Lahega.

    Lycka till!

    Hmm....

    Silver seal e väl ett riktigt lackskydd??!

    Har haft silver seal liggandes på bilen i ungefär 3månader nu..å "glansvaxet" platinum sen typ 2003-09(taket)... å faktiskt så håller sig platinum riktigt bra (en liter platinum ca= 200sek)

    //...J...
    9-5 sedan
    Uhr´s steg3...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    91
    Jygge --> som du skrev tidigare, "ytan blev inte så bra" ett bra lackskydd lämnar än jämn å fin yta med högt glanstal...det får du defenitivt inte med Silver Seal.
    Fungerar säkert bra i länder där det inte finns lika mycket salt som här, med klimatet vi har här krävs det lite tuffare produkter som kräver årliga uppföljningar, att göra ett lackskydd och tro att det ska hålla i sex år utan komplettering är omöjligt.
    Saab 9-5aero -00 Nordic steg 3...
    BMW 523 -98
    Dethleffs A5889 2.3JTD -05

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    48
    Hmm...(igen)

    Tycker det blev djupare med silver seal än med platinum..ytan kan nog bero på sämmre under arbete eftersom jag inte lade ner så värst mycket tid på rubb lr lackf.

    Men jag får väl lyssna på dig för du jobbar nog som rekondare....

    //...J....
    9-5 sedan
    Uhr´s steg3...

Liknande ämnen

  1. Lackbehandling i Växjö
    Av Fredrik / 1941 i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 18:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:45
  3. lackbehandling i Malmö
    Av Matnil i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 22:28
  4. Just nu nedsatt pris på lackbehandling i Västerås!
    Av Roger #2378 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •