Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: ACC-display fel? 32*c och ACC trasig! (ändrad)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151

    ACC-display fel? 32*c och ACC trasig! (ändrad)

    Hej!
    Nu har jag problem Detta oerhört sköna väder kan verkigen ta kål¨på en! Min ACC fungerar inte när värmen kryper över 23-24*c, den fungerar till viss del i början precis när man startat bilen, men när den har kylt ner kupen till rätt temp och ac-kompressorn slagit av så kommer det en "fuktig varm luft" från tillluften i kupen, det blir varmt inom några sekunder bara. Jag har varit hos en kille som kollat systemet och det var bra med kylmedel (vi la i 100g extra) och den jobbade som den skulle med till och från ventiler "eller vad det heter" alltså den öppnade och stängde som den skulle Problemet änns som att acc`n inte orkar med att kyla ner när det blir varmare än 23*c... Är det någon som skulle kunna ha en aning om vad det kan vara för strul, eller någon som någon man kan anlita "billigt" för att kola det i närheten av Örebro?

    Uppdaterat->
    Jag såg nu när jag skulle kalibrera acc`n efter ovan gjorda ingrepp att det inte går på något vis att få fram varken AUTO eller ECON i displayen... Förut vet jag att om jag tryckte på econ så stog det econ i displayen och AUTO när jag tryckte på auto... Det står i manualen att om man inte får fram AUTO efter man har startat skall man återställa genom att hålla in tvåknappar (kommer inte ihåg nu vilka) men då undrar jag varför det är så här

    med svettiga hälsningar Fredde
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Nu har jag varit ute och tagit bort en schimsbricka. det var en relativt enkel operation.

    1. Tog bort svarta skyddskåpan under motorn på passagerarsidan
    2. Spärrskaft med 14" hylsa och ett litet fyrkantsrör som måthåll
    3. Skruvade bort mutter och lossade magnetplattan
    4. Pillade av schimsbrickan som satt kvar på axeln (det satt bara en på min)
    5. Gjorde rent sakerna med en trasa
    6. Skruvade tillbaka allt

    Arbetstid ca 20 minuter

    Jag mätte avståndet mellan plattan och skivan, och innan var det 0.9mm och efter 0.6mm. Sedan startade jag motorn och kikade så att magnetplattan slog till och släppte, och det gjorde den.

    Nu fattas bara en lite längre provsträcka för att se om felet är fixat, återkommer om problemet inte är löst!

    Tack för tipset till tråden, jag är sämst på att hitta
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    UPP UPP...
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: ACC-display fel? 32*c och ACC trasig! (ändrad)

    Citat Ursprungligen postat av mytho

    Uppdaterat->
    Jag såg nu när jag skulle kalibrera acc`n efter ovan gjorda ingrepp att det inte går på något vis att få fram varken AUTO eller ECON i displayen... Förut vet jag att om jag tryckte på econ så stog det econ i displayen och AUTO när jag tryckte på auto... Det står i manualen att om man inte får fram AUTO efter man har startat skall man återställa genom att hålla in tvåknappar (kommer inte ihåg nu vilka) men då undrar jag varför det är så här

    med svettiga hälsningar Fredde
    Borde var auto och off på din.
    Står nog i bruksanvisningen annars.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Mmm AUTP+OFF = kalibrering, men det var ju inte det som var problemet... kalibrera kan jag göra. Men som jag skrev att om jag trycker på AUTO när acc`n är igån så står det inte AUTO i fönstret, det står inte AUTO i fönstret någon gång, inte helle econ (testa på era får ni se att det gör det) men inte på min

    Sen kan jag säga att jag var iväg till sthlm i tisdags, och ACC´n fungerade prima hela vägen efter jag schimsat magnetplattan!
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag tyckte min ac kylde lite för lite i försomras. Det blev svalt men inte så där som jag minns att det blev förr. Eftersom bilsemester till Italien stod på programet ville jag kontrollera saken. På Saabverkstaden sa man att man inte kan laga ac-anläggningar som fungerar och att man allldrig felsökt på ett system som trots allt blir kallt.
    Sög på det en stund men lämnade sedan in till en firma som är experter på bilkyl. Där sa man att jag mycket riktigt hade lite dålig kyleffekt. Den kan man mäta och på min bil låg den på knappa 20 grader. den skulle ligga på runt 10.
    Felsökning visade på ett trasigt torkfilter. Vanligt fel på 9-5 tydligen. 3381kr senare kyler det så man fryser. Firman testade även hela systemet och lämnade 12 månaders garanti på hela systemet med undantag av styrenheter . Garantin (som väl egentligen är en försäkring) betalar reparationer upp till 10000 med en självrisk på 495kr.
    Tycker det låter för bra för att vara sant på en 7år gammal bil som gått 18000....

    Hur som helst tycker jag du ska lämna in för felsökning hos en proffsfirma. Den jag använde var med i "AC-center Avatia"
    Fredrik J

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av mytho
    Mmm AUTP+OFF = kalibrering, men det var ju inte det som var problemet... kalibrera kan jag göra. Men som jag skrev att om jag trycker på AUTO när acc`n är igån så står det inte AUTO i fönstret, det står inte AUTO i fönstret någon gång, inte helle econ (testa på era får ni se att det gör det) men inte på min

    Sen kan jag säga att jag var iväg till sthlm i tisdags, och ACC´n fungerade prima hela vägen efter jag schimsat magnetplattan!
    Det där med auto i fönstret har jag inte en aning om men nån med en tech2:a kanske kan mickla i datorn lite.
    Men det är ju trevligt att den fungerar iallafall.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    40
    Samma på min bil, AUTO och ECON syns inte (förutom ibland....), det är väl samma fel som i SID:en att det lyser lite sporadiskt. Likaså med symbolerna över var luften blåser, syns inte heller alltid...
    Min bil är röd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Citat Ursprungligen postat av aurang
    Samma på min bil, AUTO och ECON syns inte (förutom ibland....), det är väl samma fel som i SID:en att det lyser lite sporadiskt. Likaså med symbolerna över var luften blåser, syns inte heller alltid...
    Jo det är samma fel som kan drabba SIDen vissa tecken försvinner i displayen. Jag har haft samma fel på min og9-3 och har bytt både SID och ACC panel pga det, började krångla nästan samtidigt .

Liknande ämnen

  1. Ändrad utväxling. Kan det ge problem med Reg. / Bes. ?
    Av Ola i norr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 20:38
  2. Trasig display på DCC
    Av Garfield i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •