Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Säkirng nr 17 går sönder ibland

  1. #1

    Säkirng nr 17 går sönder ibland

    Hej, jag har en Saab 9-3 -01 som har ett mystiskt elfel.

    Säkring nr 17 går sönder helt slumpmässigt och då dör motorn. När den gått sönder så måste man vänta tills nästa dag innan man kan stoppa in en ny säkring. Om man stoppar in en ny säkring direkt så går den sönder direkt eller inom loppet av några minuter. Det verkar som att felet försvinner när motorn svalnat ordentligt.

    Säkring nr 17 tror jag går till går till pedalkontakter (för farthållare), bränslepumprelä, T7 styrbox, magnetventil laddluft, DICE, MIU och TWICE.

    Är det någon som har en vild gissning på vad felet kan bero på?

    Mvh
    Nikolaus

  2. #2
    Det är ju helt och hållet kortslutning nånstans . Min säkring för Dmljus hela tiden när jag satte på de. Så jag kollade mina dimljus, då visade det sig att det hade oxiderat igen, så jag rengjorde den ifrn allt de. Säkringen är ju till att slå ifrån när detär okrtslutning nånstans så att inte bilen ska gå sönder. Kanske inte så mycket till hjälp men

    mvh/elof
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 490
    Läs av felkoder om du inte gjort det. Kanske finns nån felkod som ej kommer upp på SID. Kan inte T7 så bra.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Säkirng nr 17 går sönder ibland

    Citat Ursprungligen postat av nikolaus
    Hej, jag har en Saab 9-3 -01 som har ett mystiskt elfel.

    Säkring nr 17 går sönder helt slumpmässigt och då dör motorn. När den gått sönder så måste man vänta tills nästa dag innan man kan stoppa in en ny säkring. Om man stoppar in en ny säkring direkt så går den sönder direkt eller inom loppet av några minuter. Det verkar som att felet försvinner när motorn svalnat ordentligt.

    Säkring nr 17 tror jag går till går till pedalkontakter (för farthållare), bränslepumprelä, T7 styrbox, magnetventil laddluft, DICE, MIU och TWICE.

    Är det någon som har en vild gissning på vad felet kan bero på?

    Mvh
    Nikolaus
    En kabel som ligger vid en metallkant med avskavd isolation?

    Det som kan hända när den ligger en dag är att det byggs upp ett oxidskikt som gör att kortsluningen inte blir så "ren" att säkringen går direkt.

    För du andra indikationer på att nått inte är rätt när säkringen håller (blinkande lampor, motorstyrningar, mysko ljud)?

    Om man rycker i olika saker för att se om felet kommer oftare eller försvinner. Ryck bara i en sak i taget mellan felen för annars kan du få ett smärre helvete att reda ut vilket ryckande som påverkade felet.

    Ett trick är ju att koppla in en rejäl glödlampa istället för en säkring i säkringshållaren, så du kan se när kortslutningen inträffar. Du kan ju ta en trasig säkring och löda på sladdar, se bara till att isolera så du inte kortsluter mot jord eftersom ena ände är (nästan) oavsäkrad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Jag har provat att rycka i diverse kablar och kontakter utan att lyckas framkalla kortslutningen. Det kanske kan finnas ett samband till felkod P1132 som innebär att det är något fel med syresensor 1.

    Jag ska testa att stoppa in en glödlampa istället för en säkring. Om man stoppar in en 60W glödlampa så blir strömmen max 5 Ampere och säkringen är på 15 Ampere. Det finns ingen risk att man förstör elektroniken pga spänningsfallet över glödlampan?

    Mvh
    Nikolaus

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av nikolaus
    Jag har provat att rycka i diverse kablar och kontakter utan att lyckas framkalla kortslutningen. Det kanske kan finnas ett samband till felkod P1132 som innebär att det är något fel med syresensor 1.

    Jag ska testa att stoppa in en glödlampa istället för en säkring. Om man stoppar in en 60W glödlampa så blir strömmen max 5 Ampere och säkringen är på 15 Ampere. Det finns ingen risk att man förstör elektroniken pga spänningsfallet över glödlampan?

    Mvh
    Nikolaus
    Det mest sannolika sambandet är väl att signalen försvinner när spänningen försvinner... Jag skulle inrikta mig på varför säkringen går.

    Teoretiskt finns det alltid risker, men det verkar osannolikt att något skulle gå sönder för att du (kortvarigt) har en spänning som ligger mellan den som en hel och en trasig säkring ger. För att motsvara en säkring på 15A bör man nog parallelkoppla lampor, upp till c:a 300W sammanlagt kan nog vara lagom, annars blir nog spänningsfallet i högsta laget. Men hur mycket som behövs beror ju på hur mycket den utnyttjar i verkligheten, säkringsströmmen låter hög om det inte finns någon motor inblandad, så prova du med en 60W och se hur det fungerar. Om den lyser får du nog parallella med fler.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    281

    Re: Säkirng nr 17 går sönder ibland

    hittade ni felet?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    281

    Re: Säkirng nr 17 går sönder ibland

    felet var en sladd under passagerarstolen så nu är felet löst

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ibland laddar den 0.6, ibland fullt tryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •