Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Turbo - En gång för alla

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554

    Turbo - En gång för alla

    Har säkert dragits ett par gånger, men hittar ingenting som passar direkt när jag söker på "passar and turbo" och "turbo and montering". Har försökt hitta liknande trådar, men har inte varit några tillfredsställande svar!

    Saken är att jag vill ha en ny, fin, fetar turbo som pallar lite fler åsnor under huven.

    Mina frågor är alltså:

    1. Kan jag gå in på GIK och köpa en turbo, och sedan förvänta mig att det passar utan större modifikationer?

    2. Vad bör jag tänka på innan jag inhandlar en ny turbo?

    3. Vilka delar måste byggas om, om jag köper en turbo som Jompa listade i Schäfer's tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=148778 ? Och är det alltid bara vissa delar som måste ändras när det ska passa?

    4. Finns det guider/listor/tabeller på vilka turbos som kan klämmas i på min bil utan större ingrepp?

    5. Hur svårt är det att modifiera en turbo? Klara jag av det med en bra guide eller ska det lämnas bort till proffs?

    6. Måste det mappas om om jag byter turbo när jag är chippad till steg3 (BSR om det spelar någon roll)?

    7. Någa andra delar i motorn som måste bytas i samband med turbon? (Låt säga att jag siktar på drygt 300 hästar.)

    7. Har läst FAQen om hur en turbo funkar, finns det någonstans där en turboidiot kan läsa på lite mer om turbo? Hittar 1000tals sidor när jag googlar, har någon ett säkert kort liggandes?

    Vill egentligen inte tynga er med sånna här frågor, som många säkert uppfattar som självklara. Men man måste ju börja någonstans! Hoppas inte ni blir irriterade av min okunskap!
    Ni får gärna hänvisa någon fråga till en eller flera trådar om det redan tagits upp en eller felar av mina frågor, bara jag kan få svar på allt

    Förresten, om ni svarar "detta och detta måste ändras" så lägg gärna till bilder och markera var det sitter, så känner jag mig inte så dum

    EDIT: Gäller en ng900, om det spelar någon större roll, kan tänka mig att i stort sett samma regler gäller för alla turbobilar? Tänkte att vi kunde samla all kunskap i denna tråd, så slipper någon som jag fråga igen
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 635
    Hej!

    1. Det beror på vilken turbo du köper. Köper du en turbo som sitter på Saab original så passar den i princip rakt av. Td04-15t och td04-18t finns med lite olika avgashus, du kan få ut upp till 350hk med de större modellerna av dessa.
    Köper du istället en annan turbo så är nog det största du kan få in utan att byta grenrör mm något ur garrets 28-serie (eller hur man nu skall kalla det). En t28bb kommer att passa med ganska mycket våld vid oljerören. Men det är smidigare att köpa stålomspunna slangar, underlättar monteringen väldigt mycket. Om du köper något av dessa aggregat så måste du modifiera insuget.

    2. Det du bör tänka på är att inte köpa för stor turbo, det finns ingen mening att köpa en turbo som är god för 700hk om du "bara" skall ha 300 då du dörmodligen kommer att tappa väldigt mycket i respons.
    Tänk på att köpa en turbo som passar din övriga motorspecifikation.

    3. De turboagg som det pratas om i den tråden kräven en hel del modifikation i en ng900. Grenrör, insug, axialfläkt. Kolla maptuns hemsida på ett steg 6 så får du en fingervisning

    4. Kanske, men inte vad jag vet. Men som tidigare sagt så td04-15t/18t, garrett t28/gt28rs kan vara bra val om du skall ligga runt 300hk och en bit över.

    5. Hmm... Inte jättesvårt kanske, men om du behöver ställa frågan så råder jag dig att lämna bort det

    6. Du kan köra med ny turbo och bsr steg3, men då på väg till maptun/nordic eller var du nu skall mappa om bilen... Du vinner ingenting på att montera ny turbo utan att mappa om bilen.

    7. En normal 300hk-setup brukar innehålla spridare, intercooler, 3" avgassystem med race/sportkatalysator, ny turbo, ny koppling (komplett viggen, eller viggentryckplatta+sinter/carbonlamell.)
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara!
    Famlar inte i mörkret längre, är påväg ut i skuggan!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. B202 toppar, en gång för alla..!
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 17:23
  2. Chassieförbättringar 900NG/9-3OG, en gång för alla!
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •