Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Klunkande ljud på ny 9-3

  1. #1

    Klunkande ljud på ny 9-3

    Hallå!
    Har hämtat ut min nya 9-3 (-06) och har upptäkt ett ljud som bara hörs när jag kör iväg från stillastående. Bromsar jag in och gör samma start igen hörs inget. Jag måste stanna motorn och köra iväg igen för att ljudet ska komma tillbaka.
    Det är ett klunkande ljud. På verkstaden säger de att det ska vara så och att det har med ESP att göra. Jag är lite tveksam att det verkligen ska låta så (så där högt iallafall). Försäljaren hade alldrig hör det när jag visade honom det.
    Finns det fler som har en nyare 9-3 (jag har 1,8t) som kan säga om deras låter så?

    Mvh Annars-väldigt-nöjd-saab-ägare Kenneth!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    138
    Mina föräldrar har en 9-3 -06 som låter precis som du beskriver. Till en början hade SAAB inte en aning om vad det var, men en kille tog på sig att kolla upp vad det var. Han sa att det var en "bug" i ESP-systemet som gjorde att det felaktigt skickades en signal till ESP-systemet att aktiveras strax efter uppstart av motorn. Denna korta aktivering skulle höras som en "klonk".
    Det var inget att bry sig om och det påverkar inget annat. SAAB skulle fixa en uppdatering som tog bort "problemet" så småningom.

  3. #3
    Tack för svaret!
    Det var ungefär samma svar jag fick på verkstan... de sa inte precis att det var en bug men med andra ord.
    Då är det nått man kanske får leva med.... och det kan man väl göra när man vet att det inte är något "fel"
    /Kenneth

Liknande ämnen

  1. Klunkande ljud bromsning
    Av Gerling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 23:07
  2. Klunkande ljud i framvagnen.
    Av Källén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 23:21
  3. Klunkande ljud???
    Av Anders9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •