Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Liten fråga till er som använder 600nm kopplingen

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Liten fråga till er som använder 600nm kopplingen

    har kört med den i en antal år utan något att fundera över men nu så bytte jag lamell från orginal till rätt lamell och då så började den småhugga när man försöker slira lite på den ibland ungefär som en väldigt sliten vanlig lamell eller som en 6puckad sinter..

    E de nått som någon annan har råkat ut för eller det e nått galet med min?? Funderade på om svänghjulet behövde planas eller om slavcylindern var lite dålig annars vet jag inte.

    Speciallamellen saknar ju dom skränkta plåtarna mellan slitytorna... kanske de som gör det hela?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Ingen aning, låter skummt!
    Plana svänghjultet är ju iof rekomenderat tror jag.

    Vart fick du tag på speciallamellen? Har du lång eller kortmotor?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    kortmotor

    säkert att svänghjulet ska planas för det har misshandlats som fan genom åren och ser lite missfärgat ut på sina ställen...

    det är SACHS speciallamell som ska höra till tryckplattan kan köpas hos Maptun och Racestuff tex.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det kan inte ha kommit lite olja, fett eller glykol på den då? För då kan den hugga och durra. I så fall, och om man inte har ett kontinuerligt läckage utan ett engångsspill, så är det bara att slira bort beläggningen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det kan inte ha kommit lite olja, fett eller glykol på den då? För då kan den hugga och durra. I så fall, och om man inte har ett kontinuerligt läckage utan ett engångsspill, så är det bara att slira bort beläggningen.
    har kört sönder femtioelva växelådor med den befintliga tryckplattan och den ser ganksa åtgången ut på utsidan av växelådsbitar o så men olja ÄR bortorkad och även svänghjulet är rent från föroreningar

    lamellen togs ny ur förpackningen och monterades

    denna kopplingskonfiguration har alltid haft tendenser att lukta lamell, antar att det blir vart med denna tryckplattan då orginalet alldrig gjorde så vid samma övningar

    kan tillägga att det dunsar rett bra med denna lamellen när man släpper upp kopplingen vid växling det gjorde den aldrig med orginallamellen dock så har orginalet så kallade skr'nkta plåtar som fjädrar så de e vel de som gör det hela
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Gammal tråd ser jag, men jag får flika in ett svar.
    Det är precis som det skall vara. Den organiska speciallamellen hugger lite och har kortare dragläge än orginalet.

    Att dragläget är kortare beror på det stumma blecket. Då det inte finns några skränk-plåtar som ger en mjuk övergång, utan lamelltytan greppar direkt. Ugefär som en sinter, men de organiska materialet gör att det fortfarande blir ganska snällt.

    Varför det hugger vet jag inte riktigt, men tror det beror på fjäderpaketet som är mycket kraftigare på denna lamellen än en standardlamell. Men det kan oxo ha att göra med avsaknaden av skränkplåtar.

    Och jag håller med om att denna lamellen luktar mycket koppling
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Kan väl också flika in att det är lika på min. Det har nu efter nästan 500 mil försvunnit i princip helt.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Gammal tråd ser jag, men jag får flika in ett svar.
    Det är precis som det skall vara. Den organiska speciallamellen hugger lite och har kortare dragläge än orginalet.

    Att dragläget är kortare beror på det stumma blecket. Då det inte finns några skränk-plåtar som ger en mjuk övergång, utan lamelltytan greppar direkt. Ugefär som en sinter, men de organiska materialet gör att det fortfarande blir ganska snällt.

    Varför det hugger vet jag inte riktigt, men tror det beror på fjäderpaketet som är mycket kraftigare på denna lamellen än en standardlamell. Men det kan oxo ha att göra med avsaknaden av skränkplåtar.

    Och jag håller med om att denna lamellen luktar mycket koppling
    Tack för info

    I övrigt tycker jag den funkar kalas

    Men de e som killen jag köpte cossielamellen av sa, organisk lamell bör nog inte användas till så mycket över 400hk för dom kan bli lite för varma men kör man stripp o sånnt så måste man låta den svalna lite.
    Kör man en 4WD bil med högt startvarv och även en aning kopplingslir i starten så lever dom organiska kopplingarna farligt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Men de e som killen jag köpte cossielamellen av sa, organisk lamell bör nog inte användas till så mycket över 400hk för dom kan bli lite för varma men kör man stripp o sånnt så måste man låta den svalna lite.
    Kör man en 4WD bil med högt startvarv och även en aning kopplingslir i starten så lever dom organiska kopplingarna farligt.
    Gäller även grävlingar med mycket mos och grepp som går på strippen.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det kan inte ha kommit lite olja, fett eller glykol på den då? För då kan den hugga och durra. I så fall, och om man inte har ett kontinuerligt läckage utan ett engångsspill, så är det bara att slira bort beläggningen.
    Eller kanske t.om. svett
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det kan inte ha kommit lite olja, fett eller glykol på den då? För då kan den hugga och durra. I så fall, och om man inte har ett kontinuerligt läckage utan ett engångsspill, så är det bara att slira bort beläggningen.
    Eller kanske t.om. svett
    hehe.. det var helt rent när jag smällde ihop att...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Eller kanske t.om. svett
    Favorit i repris...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Eller kanske t.om. svett
    Favorit i repris...

    Mvh

    KK
    Jag tycker ni är lika taskiga mot de nytillkomna som PsychoDave var sist som skojar om det utan att ange referenser till ursprunget.

    (Nu ska jag sätta mig och söka fram gamla nostalgiska inlägg om "mustascholja" och "fluortanten" tror jag.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. en liten fråga om termostaten till motorolja??
    Av Mackis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2022-08-06, 14:56
  2. Vilket verktyg använder ni vid kopplingsbyte og900? (600nm)
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 12:18
  3. [LÖST] Liten fråga och ros
    Av LoverBoy156 i forum Klubbfrågor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 23:37
  4. hmm ska byta låda från aut till manuel en liten fråga bara !
    Av wisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 14:35
  5. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •