Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppla in handsfree till AS2 (9-5)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168

    Koppla in handsfree till AS2 (9-5)

    Jag har köpt mig en blåtand-handsfree från Nokia som jag vill koppla in på min AS2 i 9-5an. Förstår att det är gul kabel från handsfreen som ska kopplas in på telemute-kabeln till stereon. Finns det sån funktion på AS2? Är det vanlig ISO-koppling i 9-5an? Räcker det i såna fall att koppla in telmutekabeln för att få ut ljudet från telefonen och handsfreen till stereon?

    (jag har aldrig kopplat in handsfree tidigare)

  2. #2
    Är din bil HF förberedd?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    De här trådarna kanske kan ge några ledtrådar...

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...highlight=tel0

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...t=handsfree+95

    Det borde vara fullt möjligt att ansluta kablarna direkt på stereons kontakt ( men varför krångla till det om det nu finns nån passande kabel)
    Stereons anslutningar beskrivs bra på Göran Larssons sida.
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    Att bara ansluta telemute ger dig inte något ljud i högtalarna.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    Jag har mic uppe vid mittkonsollen i taket, så då borde den vara HF-förberedd då?
    Det är alltså en form av kabel jag måste köpa för att ansluta mellan hf-boxen till min nokia telefon samt till bilen då om jag förstått det rätt.

    En tanke bara, hur gör man detta när man har en vanlig eftermarknadsstereo? Då har man ju ofta bara "tele-mute" men hur sjutton får man in ljudet i den stereon då?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Ja. Har du mic:en så borde du ha Tel1.

    En Bluetooth handsfree kräver väl ingen kabel mellan HF och tel?
    Däremot behövs det en kabel mellan HF och bil.

    Ang. Eftermarknadsstereo. Det finns olika typer. På en gammal Pioneer jag hade fanns det en kontakt för att ta in ljudet. (Testade aldrig)
    Det finns även tillbehör som bara bryter stereons signal till högtalarna och skickar ut ljudet från hf direkt.

    Jag kör en eftermarknadsstereo i min 9-5a och utnyttjar den överblivna centerhögtalaren till HF ljud (Matas direkt från HF-enheten). Efter att nu ha kört den lösningen nån månad kan jag konstatera att den funkar mycket bättre än den tidigare där HF var kopplad till AS2an. Då hade jag problem med att det oftast ekade för den som jag talade med.
    Enda nackdelen är att man inte kan använda stereons volymkontroll för att reglera volymen på HF, men det är lätt att leva med.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    Menade kabel mellan hf-boxen och stereon, mellan boxen och telefonen sker överföringen med blåtand som sagt. Hur ser en sån kabel ut? var köper jag den? På hf-boxen finns det ju en speakerutgång, det är ju en sån här miniplugg eller vad den heter, är det sån utgång på alla?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Ja. Högtalarutgången på de HF jag har sett har varit sådan.

    Hur kablaget ser ut.... tja... Kontakt för bilen i ena änden och lämpliga kontakter för HF i den andra Vet inte hur många olika det finns. T.ex om Nokia har en variant och Ericsson har en annan. Troligen är det väl så.
    Antar att Saab-handlaren kan stå till tjänst med en kabel.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    200 riksdaler gick sladden på, det fanns hemma t o m. Som van Volvoägare är man ju van vid att allting måste beställas hem, skillnad med saab ;-)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    Såg även att 9-5 alltid är förberedd för handsfree, medan 9-3 enbart har rätt koppling om det är så att den är utrustad med tel1.
    Det verkade inte finnas olika kablage heller, så det bör vara samma kablage till alla handsfreesatser oberoende om det är Nokia, SE, Samsung osv. (däremot finns det olika kablage beroende på årsmodell på bilen)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    Kopplade in allt igår, pissenkelt! Tack för hjälpen med kablage etc!

Liknande ämnen

  1. Handsfree till sterion.
    Av PeterEde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 13:12
  2. Ny mobil, vad krävs för att koppla till befintlig handsfree
    Av Keffooo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 08:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •