Hej.
Jag undrar när man behöver byta kamkedja på en 9000 Aero-94-98
Finns det särskillda intervaller eller gör man det om man börjar höra att det rasslar?
mvh matz
Hej.
Jag undrar när man behöver byta kamkedja på en 9000 Aero-94-98
Finns det särskillda intervaller eller gör man det om man börjar höra att det rasslar?
mvh matz
Aero lover
Tja!
Nej man ska inte behöva byta kamkedjan.. men det är bra att göra det ändå ibland, för den slits ju den oxå.
Det bästa du kan göra är att mäta sträckaren hur långt den är ute har för mig max är 16mm, är den någonstans där i kring så kan det vara värt att byta.
Hur man mäter sträckaren och byter vet ja dock inte.. är inte speciellt insatt i det så det får någon motorguru här på forumet förklara lite bättre
Mvh Kim
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Tanken är nog att kamkedjan i sig skall hålla tills övriga bilen är skrotad, kraschad eller stulen.
Emellertid - om kamkedjesträckarepinnutsticket är uppåt 15mm kan man kännbart förbättra motorgången vid byte till ny kedja (och drev!). Kedjesträckaren sitter dessvärre lite besvärligt till under momenstaget vid övre motorfäste, det blir till att skaffa en Haynes eller lämna till verkstad för kontroll.
Byte av kedjan innebär dock mycket jobb, så bilens ändamål får avgöra om det är värt besväret.
/J
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Finns drösvis med trådar om kamkedjebyte...
Jag bytte kamkedja och topplockspackning här om veckan. Haynes boken funkar bra, men den har en hel del missar som man märker under vägen, har tänkt att jag ska skriva ner mina nya erfarenheter om kamkedjebyte som lite komplettering till boken nåndag här...
hetaste tipset är iallafall: Ha gott om tid på dig!
Det tar 4 gånger så lång tid än vad man tror när man läser Haynes.
Good luck!
(\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
(O.o) signature to help him on his way to world
(> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a