Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Monteringsdjup

  1. #1

    Monteringsdjup

    Är det något man bör tänka på vid köp av högtalare till en 9-5 fram i dörrarna?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  2. #2
    någon har väl monterat nya högtalare i dörrarna på en 9-5:a???
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  3. #3
    Dom flesta är nog nöjda med AS1 original. Helt ok, eller ? :-)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Det beror nog lite på vad man har för referensramar om man tycker det är OK eller ej. Jag vet vad jag tycker i alla fall..

    Nåväl, DLS UR6-basar går in utan problem i alla fall. Dom är visserligen ganska grunda med ett monteringsdjup på 65 mm, men ändå.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Jag kör ett Focal kit. Midbasarna har 75mm monteringsdjup enligt kartongen. Magneten är 100mm i diameter.

    Jag använder monteringsringarna från AS2, som är högre än "biltema-ringar" och dessutom har droppskydd. Långtifrån det bästa man kan ha, men det funkar.
    Mina högtalare får plats i dessa, men det är på håret. Polplattan ligger mot plasten på droppskyddet.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  6. #6
    På mina förra bil satte jag in DLS PS6 systemet. Gick fint.. Bygger inte så mycket dock.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Jag kör ett Focal kit. Midbasarna har 75mm monteringsdjup enligt kartongen. Magneten är 100mm i diameter.

    Jag använder monteringsringarna från AS2, som är högre än "biltema-ringar" och dessutom har droppskydd. Långtifrån det bästa man kan ha, men det funkar.
    Mina högtalare får plats i dessa, men det är på håret. Polplattan ligger mot plasten på droppskyddet.
    Vilket Focalkit använder du? Har nämligen varit och lyssnat på Focal och de har ett skönt ljud. Gick det att montera rakt på AS2 ringarna utan probs? Dämpade du dörrarna samtidigt eller det blir inte mycket vibrationer? Vill ju inte ha vibrationer som stör ljudet när man ändå plockar av dörrsidorna...
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Det är ett 2-vägs Utopia. (heter det 165W tro?)

    Originalhögtalaren är inte helt rund. Det finns gjutna "klackar" som fixerar den på ringen. Dessa fick slipas ner. Inga problem i övrigt.

    Att dämpa är en bra idé. Jag gjorde det inte och ångrar mig bittert på vissa låtar.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  9. #9

    Dämpning

    Det finns ju en uppsjö med olika medel och preparat som kan användas för dämpning. Endel förespråkar asfalt och andra något typ av självhäftande "papper" som kan liknas med aluminiumfolie. Sen finns det sprayer och annat som gör mig väldigt tveksam till om det verkligen fungerar.

    Asfalt skall tydligen vara väldigt effektivt men nackdelarna är väl att det blir sjukt tugnt i dörrarna, luktar illa i början och luktar ännu mer en var sommardag. Har t-o.m hört story om asfalt som blivit mjukt och omslutit högtalaren...

    Hur har ni gjort?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

Liknande ämnen

  1. Max monteringsdjup i instrumentbrädan SAAB 9-5
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 00:59
  2. Monteringsdjup för högtalare i dörrarna i og9-3?
    Av Div1ne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 20:03
  3. Monteringsdjup för högtalare i en og900
    Av H20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 22:40
  4. Monteringsdjup på tryckmätare!
    Av bridgeman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •