Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Polyeuretan bussningar i framvagn på 9-5

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Polyeuretan bussningar i framvagn på 9-5

    Halloj !

    Har sökt på gamla länkar när det gäller hårdare bussningar i hjulupphängningen. De flesta trådar avhandlar dock bara 9000, så jag startar denna tråd för 9-5.

    Konstaterade i höstas att jag hade rätt mycket "torque-steer" på min 9-5:a. En del av detta kan nog tillskrivas de väl använda 17" 225:orna, men det finns ju som bekant inget som inte kan bli bättre....

    Funderar att göra något åt bilen inför denna säsong och har nu siktet inställt på "torque-steer" förbättringar. Så min fråga är helt enkelt - finns det någon som provat SP:s bussningar i framvagnen på 9-5 ?? Vad blev kontentan av bytet när det gäller "torque-steer" och framför allt ljudet i kupe'n ?? I mitt fall är bilen en familjebil, så jag vill ju inte ha in vägljud i onödan. Hade inte tänkt att ligga på bana och pressa heller.....

    I någon tråd läste jag att man kan uppnå bra resultat genom att bara byta den bakre bussningen i de främre bärarmarna(på 9000 iaf). Hur är det med 9-5 då ?? Hela drivpaketet i 9-5:an sitter ju på bärramen....som är upphängd i karossen via gummibussningar. Gäller samma sak där trots skillnaden bärram - subframe ?? (har för mig att subframen i 9000 inte är gummiupphängd...??..)

    När det gäller bakvagnen - vad vinner man på att byta bussningarna där ?? Misstänker att detta bara har att göra med "bankörningsprestanda", och inte så mycket med "torque-steer" problem.....

    Å vad kränghämmarbussningarna anbelangar, måste ju dessa bara inverka på rollstyvheten, då hämmarna motverkar oliksidig fjädring...vilket i mitt fall inte är ett problem....just nu i alla fall....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Lite kompletterande info:

    9-5 Kombi -99
    Kpl. sportchassi monterat för 2000 mil sen
    Framvagnskoll / justering utförd i somras
    Kanske även skall tillägga att alla bussningar i bilen har rullat modiga 13500 mil, sånär som kränghämmarbussningarna(som byttes vid mont av sportchassit).

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Är det ingen som har någon erfarenhet av andra bussningar i framvagnen på en 9-5:a....???

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Bläääää !!! Va ni va roliga då...*not*
    Måste väl finnas nån här som provat andra bussningar i framvagnen på 9-5 ??
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Nä, jag känner inte till någon 9-5 med sådana bussningar här i trakterna i alla fall....

    Vet bara en opel calibra turbo som har sådana bussningar, och det för ett jävla oväsen, men så är det ju en opel!


  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    152
    Har funderat på att göra egna bussningar till min 9-5a.

    Svarva ett yttre hölje i plast samt ett inre hölje i plast med ca 5mm mellanrum mellan yttre och inre hölje. Sedan fylla detta hålrum med Polyeuretan gummi.

    Tänkte att man på det sättet skulle få det styvt utan att ta med sig vägljudet in i kupen!

    Dock ett projekt som inte har högsta prio just nu.

    // Flarsson

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Hoppar på en gammal tråd.
    Om man har en 9-5a som har gått ca 14000 mil bör man byta gummibussningarna till bärramen då?
    Jag skall nog byta bussningarna till bärarmarna framöver så jag tänkte att det kanske vore lika bra att byta dessa, om det behövs dvs?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Dalarna/Ludvika
    Inlägg
    101
    To Mr_Nitro:

    Hej!

    Har bytt mina bärarmsbussningar fram till sådana som Speedparts säljer.
    Angående ljud kan du vara helt lugn - hör inte det minsta skillnad i ljudnivå! (visserligen lätt hörselskadad men även bekräftat av andra)Torque-steer har minskat - ja, säg till 10-20 % av vad det var innan bytet. Styrresponsen är naturligtvis betydligt bättre nu också. Så tveka inte - byt! Du kommer inte att ångra dig.

    Mvh,

    MaPe

  9. #9
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av MaPe
    Har bytt mina bärarmsbussningar fram till sådana som Speedparts säljer.
    Angående ljud kan du vara helt lugn - hör inte det minsta skillnad i ljudnivå! (visserligen lätt hörselskadad men även bekräftat av andra)Torque-steer har minskat - ja, säg till 10-20 % av vad det var innan bytet. Styrresponsen är naturligtvis betydligt bättre nu också.
    Har du bytt alla fyra bussningar fram, eller bara de bakre ??

    Den bättre styresponsen.....hmmmm.....har lite "problem" med att bilen är för direktstyrd, alltså den ändrar riktning väldigt lätt runt raktfram-läget i lite högre fart. Skulle vilja ha den lite mer "okänslig" i rakt fram läge. Något du reagerat på ??

    Betr. ljudet så låter det ju kanon bra.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Citat Ursprungligen postat av MaPe
    Hej!

    Har bytt mina bärarmsbussningar fram till sådana som Speedparts säljer.
    Angående ljud kan du vara helt lugn - hör inte det minsta skillnad i ljudnivå! (visserligen lätt hörselskadad men även bekräftat av andra)Torque-steer har minskat - ja, säg till 10-20 % av vad det var innan bytet. Styrresponsen är naturligtvis betydligt bättre nu också. Så tveka inte - byt! Du kommer inte att ångra dig.

    Mvh,

    MaPe
    Om det var till mig du svarade så hade jag tänkt byta till orginal i bär-armen. Det var gummibussningarna till bär-Ramen jag undrade över.

Liknande ämnen

  1. Vilka säljer billigast bussningar till framvagn ng900
    Av NIKKELICIOUS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 14:14
  2. Svårt att byta bussningar i framvagn på og 9-3?
    Av defeat i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 19:07
  3. Problem med mina bussningar, gnissel i framvagn, 9-3SS
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •