Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: GLT + käkar säkringar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Lövstabruk
    Inlägg
    29

    GLT + käkar säkringar

    Tjena!

    Jag har lite problem med laddtrycket på kärran. Det är en 9-3 B204E (154hk) -99 som är trimmad maptun steg 1.

    Grundproblemet är att jag bara har GLT. När jag felsökte lite idag upptäckte jag att APC-säkringen (nr 13) hade brunnit så jag bytte ut den. Glad i hågen gav jag mig ut på en provtur för att upptäckta att det inte gjorde nån som helst skillnad. När jag kollade säkringarna igen när jag kom tillbaks hade även den nya brunnit.

    Någon som har idéer vad som kan vara fel, kan det vara MV:n som tagit ner skylten? Eller är det nåt ännu dyrare...

    //Joakim
    Gammeln: Svart og9-3 LTT med Steg 1
    Nybilen: 9-3SC Griffin TTiD4 180 hk MY12
    -: Om det inte passar, använd grövre våld. Går det sönder skulle det bytas i alla fall :-

  2. #2
    Halloj!!
    Om säkringen ryker är det garanterat magnetventilen som brunnit och då har ev också styrlådan pajat om du har otur.
    Mvh
    JKB
    There Is No Power Without Power

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Lövstabruk
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Halloj!!
    Om säkringen ryker är det garanterat magnetventilen som brunnit och då har ev också styrlådan pajat om du har otur.
    Mvh
    JKB
    Tack för snabbt svar!

    Får mäta upp magnetventilen och styrboxen nån dag. Får hålla tummarna att jag har haft lite tur med andra ord.

    Hittade Robban Uhrs tråd om att mäta drivstegen. Någon som vet om det är svårt att byta drivstegen om de gått till de sälla jaktmarkerna? Hur/var får man tag på nya?
    Är detta något som trimleverantören (Maptun) kan tänkas hjälpa till med? Har tänkt fråga dem direkt, men ville bara veta om det finns chans till positivt svar.
    Gammeln: Svart og9-3 LTT med Steg 1
    Nybilen: 9-3SC Griffin TTiD4 180 hk MY12
    -: Om det inte passar, använd grövre våld. Går det sönder skulle det bytas i alla fall :-

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    118
    Hejsan ja hade precis samma problem i min 900 -97. Tyvärr var det bara att byta både magnetventil och styrdonet detta måste goras samtidigt dom tar ut varandra.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av joppe_ing
    Är detta något som trimleverantören (Maptun) kan tänkas hjälpa till med? Har tänkt fråga dem direkt, men ville bara veta om det finns chans till positivt svar.
    Om du kollar Robb@ns tråd igen så ser du att en kille som heter F1 har skrivit i den. Om jag inte är helt ute och cyklar så jobbar han på Maptun. Så risken är nog stor att Maptun kan fixa en trasig box åt dej.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Det är inte så svårt att byta drivsteg i en T5 låda.
    Kan man löda så löder man enkelt bort den gamla och i med den nya.
    Det finns 2st transistorer som går till magnetventilen.
    Du kan använda en ersättare till dessa ex BTS133 som är en lowside driver transistor som till skillnad mot orginal är kortslutnings skyddad.
    mvh
    Jimmy
    There Is No Power Without Power

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Lövstabruk
    Inlägg
    29
    Idag har jag mätt lite och dessvärre verkar det vara både magnetventilen och ett drivsteg som givit upp.

    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Det är inte så svårt att byta drivsteg i en T5 låda.
    Kan man löda så löder man enkelt bort den gamla och i med den nya.
    Det finns 2st transistorer som går till magnetventilen.
    Du kan använda en ersättare till dessa ex BTS133 som är en lowside driver transistor som till skillnad mot orginal är kortslutnings skyddad.
    mvh
    Jimmy
    Finns det någon som har en bild som visar exakt vilka komponenter som är drivstegen i T5-boxen? Jag tror mig veta vilka det är, men skulle vilja få det bekräftat.
    Gammeln: Svart og9-3 LTT med Steg 1
    Nybilen: 9-3SC Griffin TTiD4 180 hk MY12
    -: Om det inte passar, använd grövre våld. Går det sönder skulle det bytas i alla fall :-

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Lövstabruk
    Inlägg
    29
    ^ Lyfter ^

    Är det ingen som kan hjälpa mig lite?
    Gammeln: Svart og9-3 LTT med Steg 1
    Nybilen: 9-3SC Griffin TTiD4 180 hk MY12
    -: Om det inte passar, använd grövre våld. Går det sönder skulle det bytas i alla fall :-

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    577
    Citat Ursprungligen postat av joppe_ing
    Idag har jag mätt lite och dessvärre verkar det vara både magnetventilen och ett drivsteg som givit upp.

    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Det är inte så svårt att byta drivsteg i en T5 låda.
    Kan man löda så löder man enkelt bort den gamla och i med den nya.
    Det finns 2st transistorer som går till magnetventilen.
    Du kan använda en ersättare till dessa ex BTS133 som är en lowside driver transistor som till skillnad mot orginal är kortslutnings skyddad.
    mvh
    Jimmy
    Finns det någon som har en bild som visar exakt vilka komponenter som är drivstegen i T5-boxen? Jag tror mig veta vilka det är, men skulle vilja få det bekräftat.
    http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Lövstabruk
    Inlägg
    29
    Tackar så hjärtligt! Verkar vara en riktigt bra beskrivning. Då ska vi nog kunna lösa problemet.
    Gammeln: Svart og9-3 LTT med Steg 1
    Nybilen: 9-3SC Griffin TTiD4 180 hk MY12
    -: Om det inte passar, använd grövre våld. Går det sönder skulle det bytas i alla fall :-

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    412
    Vart kan man få tag på nya drivsteg som passar?
    Finns det på ELFA?

    EDIT: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8831.htm

    Funkar denna? Att byta ut alla tre med?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av joppe_ing
    Idag har jag mätt lite och dessvärre verkar det vara både magnetventilen och ett drivsteg som givit upp.

    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Det är inte så svårt att byta drivsteg i en T5 låda.
    Kan man löda så löder man enkelt bort den gamla och i med den nya.
    Det finns 2st transistorer som går till magnetventilen.
    Du kan använda en ersättare till dessa ex BTS133 som är en lowside driver transistor som till skillnad mot orginal är kortslutnings skyddad.
    mvh
    Jimmy
    Finns det någon som har en bild som visar exakt vilka komponenter som är drivstegen i T5-boxen? Jag tror mig veta vilka det är, men skulle vilja få det bekräftat.
    http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
    En till fråga, gäller denna guiden alla T5-or? Förstod inte rikigt vilka det inte gällde..

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    795
    Citat Ursprungligen postat av joppe_ing

    Får mäta upp magnetventilen och styrboxen nån dag. Får hålla tummarna att jag har haft lite tur med andra ord.
    Har lyckats hitta hur jag mäter upp styrboxen men hur mäter jag upp magnetventilen?

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. NG900 -97 Käkar glödlampor
    Av gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 15:14
  2. Motorn käkar turbos!!
    Av Polly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 00:12
  3. VSS som käkar lysdioder?
    Av RT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 23:14
  4. 9000 käkar halvljus?
    Av Lingo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 00:37
  5. 9-5 Aero -01 käkar glödlampor.
    Av Scratchen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •