Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Påkörd bakifrån av Honda i 50 km/h. Vad kolla/reparera?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    ett sätt att laga är att montera upp bilen i en riktbänk och dra till skadan tills alla mått stämmer, sen kan man antingen rikta till det estetiska lr byta ut plåtdetaljen mot en ny.

    men hursom så lämna in bilen till en plåtverkstad, )gärna en saabverkstad då dom (oftast) har mer vana om vad som brukar ta stryk osv.) speciellt eftersom det inte var ditt fel (om jag förstått saken rätt)

    mvh: Konrad S.
    När man drar bilen i en riktbänk, försvagas inte metallen (typ utmattning)? Dvs att vid nästa kollision så är bilen inte längre lika säker att krocka i?

  2. #22
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    [quote=Erik_W]
    Citat Ursprungligen postat av "T16_AeRo":3p0u8176
    50 km/h säger du..

    Du råkade inte ta några kort på olycksbilarna..?
    Jag undrar om man inte kan räkna ut hastigheten vid kollisionsögonblicket utifrån det att Honda Accorden studsade bakåt 3-3.6 meter?
    [/quote:3p0u8176]

    Visst, det går, men då måste man hålla koll på elastitetsmoduler och studstal vilket blir lite kompicerat skulle jag tro

  3. #23
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    [quote=Erik_W]
    Citat Ursprungligen postat av "el03-124":7sxvw7iq
    ett sätt att laga är att montera upp bilen i en riktbänk och dra till skadan tills alla mått stämmer, sen kan man antingen rikta till det estetiska lr byta ut plåtdetaljen mot en ny.

    men hursom så lämna in bilen till en plåtverkstad, )gärna en saabverkstad då dom (oftast) har mer vana om vad som brukar ta stryk osv.) speciellt eftersom det inte var ditt fel (om jag förstått saken rätt)

    mvh: Konrad S.
    När man drar bilen i en riktbänk, försvagas inte metallen (typ utmattning)? Dvs att vid nästa kollision så är bilen inte längre lika säker att krocka i?[/quote:7sxvw7iq]

    Inte om det görs på rätt sätt, för det är mest skevheten man drar ut, dopm riktigt skadade partierna byter man om så behövs. plåt är mer elastiskt än man tror.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Tvärtom så deformationshårdnar många metaller, det vill säga de blir starkare när man deformerar dem plastiskt (=bestående deformation efter avlastning).

    Men de hårdnar så klart inte i all oändlighet. Förenklat kan man säga att om man har tex en rundstav och belastar den axiellt så deformationshårdnar den tills man kan se att det bildas en "midja" på den.

    Termen utmattning används sällan för enstaka belastningar. Ofta handlar det om (hundra)tusentals belastningscykler.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Håll tummarna för att du inte får ont i nacken! För några veckor sedan blev jag påkörd bakifrån och sen dess har jag haft problem med nacken.. Det yttrar sig så att jag inte kan sitta still för länge utan måste röra på mig, annars går värken från nacken till huvudet och man mår riktigt dåligt. Dock visade röntgen inget men det blev iaf dokumenterat.. Kan bara säga att jag är bekymrad inför semesteravslutningen, jag har nämligen en hel del programmering (mycket stillasittande) framför mig..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Håll tummarna för att du inte får ont i nacken! För några veckor sedan blev jag påkörd bakifrån och sen dess har jag haft problem med nacken.. Det yttrar sig så att jag inte kan sitta still för länge utan måste röra på mig, annars går värken från nacken till huvudet och man mår riktigt dåligt. Dock visade röntgen inget men det blev iaf dokumenterat.. Kan bara säga att jag är bekymrad inför semesteravslutningen, jag har nämligen en hel del programmering (mycket stillasittande) framför mig..
    Jag har satt min bildskärm högre än vanligt just för att slippa sitta med gamnacke vilket jju belastar nacken extra med tyngden av huvudet. Testa om det underlättar. Jag satte en gammal skrotdator under min bildskärm och då måste jag titta upp för att se skärmen. Detta gör att jag automatiskt rätar ut nacken.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Tackar för tipset!
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

Liknande ämnen

  1. Påkörd bakifrån, Vad kan FB tänkas göra?
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 01:09
  2. Påkörd bakifrån
    Av 9-5 halmstad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:50
  3. Påkörd bakifrån, långsam hastighet.
    Av druqs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 09:06
  4. Påkörd bakifrån, rätt till ersättning för sveda och värk??
    Av Traktorturbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 22:22
  5. Påkörd bakifrån (bilder)
    Av Tottetee i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •