Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Påkörd bakifrån av Honda i 50 km/h. Vad kolla/reparera?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138

    Påkörd bakifrån av Honda i 50 km/h. Vad kolla/reparera?

    Jag fick en Honda Accord i baken på min Saab 9000 cse 97 års modell.
    Jag hade stannat för att släppa över folk vid ett övergångsställe och stod redan på bromsen när jag fick en Honda Accord i baken. Min bil flyttade sig knappt nåt men Hondan studsade tillbaka 3.6 meter. Hondan var vrak från stötdämparen till början på motorn.

    På min Saab var det enda synliga ett sprukket kjolpaket och intryckt avgasrör.

    Nånstans måste ju energin/kraften från en 1.5 ton tung Honda som kör in i baken på min bil i 50 km/h ha tagit vägen?

    Frågan nu: Vad mera än det synliga kan ha gått sönder på min bil?

    PS. Jag läste precis i Haynes att Saab klassar alla säkerhetsbälten som delar som skall bytas ut efter en krock oavsett yttre skick. Nån som vet om bilverkstäderna byter dessa ouppfordrat eller måste man säga till?

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Eftersom det inte var ditt fel så ska ägaren till Hondan stå för allt. Lämna in den på verkstad och kolla upp hur chassiet mår. 50 km/h? Det är reält med kraft då. Har du dragkrok?

    Jag skulle definitift lämna in den på stört, kan inte tro att ramen är helt rak numera. Och framförallt lämna in dig själv på sjukhus och kolla whiplash.

  3. #3
    Jag blev också påkörd bakifrån en gång av en pegout. Själv körde jag en 9000 CS med dragkrok. Inte ett märke på saaben, pegeouten däremot hade fastnat på dragkroken och blev väl förstörd undertill. :-)

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Kolla skarven mellan bakdörrarna och bakskärm samt att de går att öppna/stänga ordentligt.
    Öppna bagaget och kika ned i reservhjulsbaljan och i de regionerna.

    Som EXD säger är det ju bara att lämna in då det inte är ditt fel.
    Fick en 740 i röven i ~10km/h på samåkarkompisens CD och det syndes heller ingenting först men verkstaden fick rikta rätt bra (vid bakdörrarna) efter en närmare inspektion.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Efter att ha läst tråderna här om verkstadsfusk och speciellt den tråden om insiders avslöjande TV program av verkstadsfusket, funderar jag på att först lämna in den till Motormännen för att dem skall komma med ett objektivt utlåtande angående dolda skador. Nån som har provat det? Godtar Försäkringsbolaget att betala för en sådan inspektion?

    Jag och min nacke är OK. Har varit i krock tidigare och vet hur man skall inspektera nacken numera efter tecken på skador. Läkarna gör samma första bedömning baserad på om de skall röngta eller ej.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Glömde svara på frågan: Nej jag har ingen dragkrok.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Jag blev också påkörd bakifrån en gång av en pegout. Själv körde jag en 9000 CS med dragkrok. Inte ett märke på saaben, pegeouten däremot hade fastnat på dragkroken och blev väl förstörd undertill. :-)
    Grejen med dragkrok är ju att kraften kan koncentrera sig till en enda punkt, vilket inte är så bra alla gånger.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    En Honda i 50km/h sade du?
    Lämna in den till en rekondare som kan rubba bort repan.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    106
    50km/h låter på tok för mycket för att lämna en sådan ´´liten´´skada möjligt att krockbalken fått en smäll
    Saab 9-3 1999 2.0ts 268 Silver
    http://www.garaget.org/?car=180134
    If everything is under control you are not going fast enough!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av Erik_W
    Jag och min nacke är OK. Har varit i krock tidigare och vet hur man skall inspektera nacken numera efter tecken på skador. Läkarna gör samma första bedömning baserad på om de skall röngta eller ej.

    "Egeninspektion" gäller tyvärr inte 8år senare när Du vill ha pröjs av
    försäkringsbolaget för att gå till massören 2ggr/veckan,
    eller när Du måste minska på arbetstiden för värken....
    Gå till en läkare direkt och se till att få det verifierat!


    // Jonas

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av JO68
    Citat Ursprungligen postat av Erik_W
    Jag och min nacke är OK. Har varit i krock tidigare och vet hur man skall inspektera nacken numera efter tecken på skador. Läkarna gör samma första bedömning baserad på om de skall röngta eller ej.

    "Egeninspektion" gäller tyvärr inte 8år senare när Du vill ha pröjs av
    försäkringsbolaget för att gå till massören 2ggr/veckan,
    eller när Du måste minska på arbetstiden för värken....
    Gå till en läkare direkt och se till att få det verifierat!


    // Jonas
    Sök en vårdinrättning (akuten) och få det registrerat samt bedömt. 50 km/h kan troligen vara tillräckligt för att ge skelettskador. Förstå mig rätt här; jag vill motsatsen till att skrämmas, utan att rätt undersökning (såsom röntgen) görs och att hälsan bibehålls.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Påkörd i 50km/h i en 9000... då lär stötfångaren vara inne vid bakhjulen!

    Tror snarare runt 15km/h, allt över det så viker sig bakskärmarna och
    taket veckas över B-stolparna mkt fort!

    Kontrollera taket noggrant! Springor i dörrarna samt syna ytan på bakskärmarna.

    9000karosser är ganska klena och ger med sig fort.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Det kan inte sägas tillräckligt många gånger...bums iväg till farbor doktorn med sig och dokumentera (och röntga)! Har för mig det bör ske inom 3 dygn.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    En Honda i 50km/h sade du?
    Lämna in den till en rekondare som kan rubba bort repan.
    hur ska man kunna rubba bort ett intryckt avgassytem och en spricka i kofångaren, kanske jag skulle ta och rubba bort min hyra, banklån och snusberoendet
    Peugeot 607 2.2 -06.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Var hos doktorn och kollade. Det var som förra gången jag blev påkörd: Då jag inte hade ont och kunde vrida och vända på nacken utan problem blev det ingen röntgen. Hon sa dessutom att whiplash inte syns på röntgen.


    Det här hände utomlands i Baltikum, kvällen innan jag skulle hem, så det var därför jag inte hann gå till doktorn där. Det mest irriterande var ju att jag hade utfört en del underhållsreparationer och service (på Saab auktoriserad verkstad), rostskyddad den på ett Dinitrolcenter, samt fått bilen tvättad, polerad och vaxad precis innan detta hände...

    Åker ni utomlands så glöm inte att ha med försäkringspappren alternativt ett grönt kort. Annars får ni sitta lääänge på polisstatione tills ni kan bevisa att ni har en giltig försäkring.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Citat Ursprungligen postat av Erik_W
    Var hos doktorn och kollade. Det var som förra gången jag blev påkörd: Då jag inte hade ont och kunde vrida och vända på nacken utan problem blev det ingen röntgen. Hon sa dessutom att whiplash inte syns på röntgen.


    Det här hände utomlands i Baltikum, kvällen innan jag skulle hem, så det var därför jag inte hann gå till doktorn där. Det mest irriterande var ju att jag hade utfört en del underhållsreparationer och service (på Saab auktoriserad verkstad), rostskyddad den på ett Dinitrolcenter, samt fått bilen tvättad, polerad och vaxad precis innan detta hände...

    Åker ni utomlands så glöm inte att ha med försäkringspappren alternativt ett grönt kort. Annars får ni sitta lääänge på polisstatione tills ni kan bevisa att ni har en giltig försäkring.
    Just i det här fallet är det mest viktigt att det finns dokumenterat om ifall du får problem i framtiden. Bara bra tt du inte har ont efter smällen. Inte roligt att bli skadan av en annan bilförare.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Har nu kikat i reservhjulsbaljan och konstaterat att det är en rejäl inbuckling på vänstra sidan av golvet där stötfångaren har tryckt mot golvet. Ca 5 cm intryckt från vänstra sidan till mitten på bilen. Hur repareras en sådan skada? Vad mera kan ha tagit stryk?

  18. #18
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 055
    ett sätt att laga är att montera upp bilen i en riktbänk och dra till skadan tills alla mått stämmer, sen kan man antingen rikta till det estetiska lr byta ut plåtdetaljen mot en ny.

    men hursom så lämna in bilen till en plåtverkstad, )gärna en saabverkstad då dom (oftast) har mer vana om vad som brukar ta stryk osv.) speciellt eftersom det inte var ditt fel (om jag förstått saken rätt)

    mvh: Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    50 km/h säger du..

    Du råkade inte ta några kort på olycksbilarna..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    50 km/h säger du..

    Du råkade inte ta några kort på olycksbilarna..?
    Hmm ju med min urusla mobilkamera. Jag upptäckte att jag skulle ha fotat från sidan istället från framifrån på Hondan för då hade man tydligt sett hur intryckt och förstörd den var hela vägen från stötfångaren till själva motorn.

    Jag undrar om man inte kan räkna ut hastigheten vid kollisionsögonblicket utifrån det att Honda Accorden studsade bakåt 3-3.6 meter?

    Annars gjorde jag antagandet om att det var ca 50km/h utifrån det att det var i stadstrafik i Vilnius (huvudstaden i Litauen) där genomsnittshastigheten i vänsterfilen ligger på 60 km/h. Det här hände ca 70 meter efter en rödljuskorsning med en markant vänsterkurva strax efter rödljuset. Hondan hade grönt ljus i korsningen när den kom farande in i mig och några bromsspår fanns ej. Vänsterkurvan gjorde att Hondaföraren antagligen inte så mig innan det var för sent.

Liknande ämnen

  1. Påkörd bakifrån, Vad kan FB tänkas göra?
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 01:09
  2. Påkörd bakifrån
    Av 9-5 halmstad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:50
  3. Påkörd bakifrån, långsam hastighet.
    Av druqs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 09:06
  4. Påkörd bakifrån, rätt till ersättning för sveda och värk??
    Av Traktorturbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 22:22
  5. Påkörd bakifrån (bilder)
    Av Tottetee i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •