Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 81

Ämne: OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108

    OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

    Tjena grabbar o flickor.

    Ni hade ingen riktig "projekt"tråd så jag valde stylingtråden eftersom min nya leksak är mer stylad än trimmad.

    Har då köpt polarens SAAB 900 turbo -95 då han ska ha ny bil, jag har redan en Mitsubishi Galant som jag bygger om REJÄLT om ni sett på zatzy? Sen har jag en pendlarbil(toyota starlet) men nu blire turbo oxo ^_^

    Det som är gjort med den:
    -Stylingfront
    -Stylingbakkjol
    -Stylingvinge
    -"platta" mellan baklysena
    -dubbla 12" basar
    -toning bak
    -17" fälgar
    -sänkningsfjädrar(cobra)
    -öppet filter
    -öppen dump(inte återcirkulerande) ;(
    -XION batteri (Gold)
    -Turbotimer(inte ikopplad)
    -turbotrycksställare(inte ikopplad)
    -DVD-spelare från MDS
    -7" skärm från MDS

    Ja vad äre mer? Jag uppdaterar det här såklart senare.

    Vad som skall göras, fronten+bakspoilern ska byggas klart, lackas o sättas på.
    De silverfärgade backspeglarna skall lackas, gröna elle svarta, vad tycker ni?

    Ja vad jag gör mer vet jag inte, tipsa mig.

    Jag har dock inte fått bilen än, får den 1a eller 2a veckan i augusti, den är inne på växellådsbyte J*vla saablådor!!

    En fråga: äre oftast när man gasar hårt mellan 1an & 2an växellådorna rasar på saabarna? Har hört olika rykten, ni bör veta!

    Bilder hur den såg ut i vintras.

    Här är ju då originalkjolen fram, vinterfälgarna osv. INGET MER VINTERÅK DETTA INTE

    Motorn, kommer bättre bilder när jag får hem pärlan.

    Och så en bild på framkjolen, jag och förra ägaren fixade till större insug för ic + att det är snyggare


    Bilder på kjolarna kommer snart, är i sthlm varje dag o bygger på en båt så jag har ingen tid i garaget men ja kjolarna är klara på 1-2 arbetsdar iaf. NÄr jag får bilen åker de på utan lack för att testköra. Den kommer vara ca 3-5cm från backen

    KOMMENTERA
    Stefan Olin

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Oj den hitta jag inte Vill admin flytta?
    Stefan Olin

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    dom flyttar nog tråden så fort dom ser den

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Backspeglarna ska vara i samma färg som övriga chassiet..grönt
    Sedan så är det där inte orginalkjol fram, som du skrev till en av bilden..
    eller är det?

    Påminner om 9-3 ..

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    flyttat......

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Backspeglarna ska vara i samma färg som övriga chassiet..grönt
    Sedan så är det där inte orginalkjol fram, som du skrev till en av bilden..
    eller är det?

    Påminner om 9-3 ..
    aa just ja det är en 9-3 front My baad! Den är tyvär inte lika hel för förra ägaren råkade mosa två små söta kaniner på vägen(stora som hus) så den e lite sne på vänsterfram sida..

    Så fort jag får bilen blire bilder, kanske åker till saab o fotar den innan.
    Stefan Olin

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

    Citat Ursprungligen postat av OLIN

    En fråga: äre oftast när man gasar hårt mellan 1an & 2an växellådorna rasar på saabarna? Har hört olika rykten, ni bör veta!
    Ska du räjsa så gör det ute på motorvägen, annars kan du få byta låda. Men det kanske du vet vid det här laget?
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108

    Re: OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av OLIN

    En fråga: äre oftast när man gasar hårt mellan 1an & 2an växellådorna rasar på saabarna? Har hört olika rykten, ni bör veta!
    Ska du räjsa så gör det ute på motorvägen, annars kan du få byta låda. Men det kanske du vet vid det här laget?
    Då äre alltså vid hårda påfrästningar på 1an o 2ans växel som är problemet för lådorna?
    Stefan Olin

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827

    Re: OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

    Citat Ursprungligen postat av OLIN
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av OLIN

    En fråga: äre oftast när man gasar hårt mellan 1an & 2an växellådorna rasar på saabarna? Har hört olika rykten, ni bör veta!
    Ska du räjsa så gör det ute på motorvägen, annars kan du få byta låda. Men det kanske du vet vid det här laget?
    Då äre alltså vid hårda påfrästningar på 1an o 2ans växel som är problemet för lådorna?
    Finns ju många som skjuter sina lådor även på 3:e växeln.

    Har man tillräckligt me mos o en gammal låda så kan oturen komma när som helst

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Finns ju många som skjuter sina lådor även på 3:e växeln.

    Har man tillräckligt me mos o en gammal låda så kan oturen komma när som helst

    Mvh Michael
    Sant. Men nu stog det inget om att bilen gjorde god potatismos, så jag antog att den var otrimmad, eller max St1.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108

    Re: OLIN projekt nr2 - SAAB 900 2.0 Turbo -95

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Finns ju många som skjuter sina lådor även på 3:e växeln.

    Har man tillräckligt me mos o en gammal låda så kan oturen komma när som helst

    Mvh Michael
    Sant. Men nu stog det inget om att bilen gjorde god potatismos, så jag antog att den var otrimmad, eller max St1.
    Jorå originalturbo men den skall ha 205hk plus iaf. Den har racekoppling kmr jag på nu. Mer ang. detta kmr senare.

    Denna bil har faktiskt varit med i den här klubben. Den har iaf en regplåtshållare med klubbnamnet på Bilder kmr när jag får bilen såklart.
    Stefan Olin

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Snabb fråga!

    Saaben står ju på saab för byte av växellåda, vad brukar oftast vara slitet på 900an? Vill gärna få det mesta bytt undertiden den står där.

    /Hälsningar OLIN-
    Stefan Olin

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Personligen tycker jag att den inre delen av backspegeln ska vara svart och den yttre delen ska vara silvrig, alltså så som det är original på 9-3

    Sen tycker jag att du ska göra mittenhålet i fronten bredare så ser det inte så himla högt ut...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Ang dte där med lådorna. Ska du byta låda nu så passa på att får den uppgraderad med den senaste uppgraderingen som finns. Innefattar bla bättre synkringar, lite muffar mm..

    Sen det där vilken växel det är. Min rasade på på 4:an, dock så hade jag dragit stenhårt på 2:an innan med fullt fäste så de va nog då den gick.. Oftast så brukar bilar med mycket effekt rasa åhögre växlar då man får en längre moment påfrestning. 1-2:an vet inte jag så många som rasat. Som sagt, ofta om man påfrestar med mycket moment på låga varv som det tar stryk. Högre varv på prylarna i lådan gör att det håller bättre. Därför man bör tänka sej för med tat gasa fullt påå varv under 3000 om man har 500 nm..

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  16. #16
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Det är segdragningar som dödar lådorna, håll varvet uppe om du vill skona den.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det är segdragningar som dödar lådorna, håll varvet uppe om du vill skona den.
    Du menar om man ligger på 5an i 90 o trycker gasen i botten? Så att den segt accar upp i 150 typ?
    Stefan Olin

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ang dte där med lådorna. Ska du byta låda nu så passa på att får den uppgraderad med den senaste uppgraderingen som finns. Innefattar bla bättre synkringar, lite muffar mm..

    Sen det där vilken växel det är. Min rasade på på 4:an, dock så hade jag dragit stenhårt på 2:an innan med fullt fäste så de va nog då den gick.. Oftast så brukar bilar med mycket effekt rasa åhögre växlar då man får en längre moment påfrestning. 1-2:an vet inte jag så många som rasat. Som sagt, ofta om man påfrestar med mycket moment på låga varv som det tar stryk. Högre varv på prylarna i lådan gör att det håller bättre. Därför man bör tänka sej för med tat gasa fullt påå varv under 3000 om man har 500 nm..

    Mvh Fredrik
    Ska fråga om dom sätter i nya synkringar osv. Tack för tips
    Stefan Olin

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Personligen tycker jag att den inre delen av backspegeln ska vara svart och den yttre delen ska vara silvrig, alltså så som det är original på 9-3

    Sen tycker jag att du ska göra mittenhålet i fronten bredare så ser det inte så himla högt ut...
    Vi får se hur jag gör med backspegeln, en idee att tänka på, vad tycker andra?

    Ang. fronten så kommer den inte ändras mer. Har inte tid eller ork att göra större hål, frår ju bilen snart och då ska kjolarna på (utan lack) så jag kan testköra den.. Den kmr ligga ca 4-5 cm från marken
    Stefan Olin

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    108
    Liten Update

    Har idag varit i garaget och slipat på fronspoilern, den bilden ni har på fronten högre upp var inte klar där, fanns lite plast o spaclingsjobb kvar som nästan är klart. Ska sprutspackla lite mera bara. Har ej använt glasfiberväv nu på fronten eftersom det inte tuggar fast så bra i originalkjolar, har anvönt epoxy om ni har kännedom om det?

    Jaja men iaf. Sen frågade jag föredetta ägaren vad det var för "trim" på bilen.

    Han sa detta:
    - Steg 1 chip
    - Förstärkt koppling
    - 3" avgasrör
    - Öppen dump
    - Öppet filter

    Tänkte ut vad man kan slänga i för mer trim:
    - större turbo
    - racekatt?
    - återcirkulerande dump=bättre än öppen?
    - större spridare
    - byte av brändsletrycksregulatorn

    Vad säger proffsen?

    Saknas något eller är det att överdriva på en gammal 900?
    Stefan Olin

Liknande ämnen

  1. Projekt: Saab 99 Turbo -78
    Av T16_AeRo i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:56
  2. Projekt 12sek 900 Turbo Q-låda,
    Av _Ant0n i forum Projekt
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 15:39
  3. Projekt: BamZes 9000 turbo
    Av BamZe84 i forum Projekt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 00:36
  4. Projekt SAAB 96 V4 Turbo
    Av WildWere i forum Projekt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •